ראשי המודיעין של ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והרשות הפלסטינית נועדו לאחרונה בחשאי כדי לדון בקידום תהליך השלום, כך מדווח עיתון החדשות הצרפתי "אינטלג'נס און ליין", בגיליונו החדש המתפרסם היום (חמישי). לפי הדיווח, הוועידה התקיימה ב־17 ביוני בעיר עקבה שבירדן, בחסות ארה"ב.



מארגני הוועידה היו ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא טראמפ, והשליח הדיפלומטי המיוחד שלו למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. בשיחות השתתפו ראש המוסד יוסי כהן ועמיתיו, ראש המודיעין הסעודי (המודיעין הכללי הנשיאותי) חאלד בין עלי חומדיאן, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ראש המודיעין הירדני, עדנאן עיסאם אל ג'ונדי, וראש המודיעין של הרשות הפלסטינית, מג'די פארג', הנחשב לאחד המועמדים לרשת את אבו מאזן.



פארג' אהוד על הממשל האמריקאי ונפגש בעבר עם מי שהיה ראש ה־CIA מייק פומפיאו. לפני כחודש הוא נפגש עמו גם בתפקידו החדש כשר החוץ של ממשל טראמפ. בדיווח נכתב עוד כי להפתעת המשתתפים, פארג' כמעט לא הביע את דעתו, למעט כמה הערות כלליות. יש לציין כי יום למחרת אותה ועידה, ב־18 ביוני, נועד במפתיע ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עבדאללה מלך ירדן ודן עמו בסכסוך הישראלי־פלסטיני ובאתגרים שמציבה הנוכחות האיראנית בסוריה לשתי המדינות.



ראש הממשלה נתניהו והמלך עבדאללה ב-2014. צילום: רויטרס
ראש הממשלה נתניהו והמלך עבדאללה ב-2014. צילום: רויטרס



זה שנים מתפרסמות ידיעות על קשרים חשאיים הדוקים בין ישראל לסעודה. בעבר דווח כי ראש המוסד מאיר דגן נפגש עם מקבילו הסעודי וכי ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט נועד בירדן, בחסות בית המלוכה ההאשמי, עם הנסיך בנדר בן סולטן שהיה אז ראש המודיעין הסעודי וראש המועצה לביטחון לאומי.



ראש הממשלה נתניהו נוהג להתפאר רבות כי בין ישראל למדינות הסוניות יש אינטרסים משותפים שבמרכזם החשש מהתפשטות איראן במזרח התיכון וחתירתה להגמוניה במזרח התיכון. קושנר וגרינבלט, שביקרו לאחרונה בישראל, מנסים לקדם תוכנית להסדר ישראלי־פלסטיני שהנשיא טראמפ הגדירו "עסקת המאה". ואולם הרשות הפלסטינית מחרימה את המגעים עם ארה"ב וניתקה מגע עם ממשל טראמפ בשל העברת השגרירות לירושלים ועמדותיו הפרו־ישראליות של הנשיא. פנייה ללשכת ראש הממשלה לקבלת תגובה לא נענתה.