בשעות הערב החליט השר יובל שטייניץ לקבל את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהחליף בוועדה את שרת המשפטים איילת שקד. שטייניץ, שיחסיו עם ראש הממשלה אינם מהמשופרים בחודשים האחרונים, וביתר שאת לאחר שנתניהו לא הביע בו תמיכה במירוץ לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית, הסביר את הסיבה שקיבל עליו את התפקיד: "אני סבור שזה הדבר הנכון לעשותו (שיפוץ רחבת התפילה). זאת בהמשך להתנגדותי בעבר לביטול מתווה הכותל ולפגיעה המיותרת במיליוני היהודים רפורמים וקונסרבטיביים". מי שצפוי לעמוד בראש הוועדה הוא ראש הממשלה נתניהו. השרים אישרו את המינוי במשאל טלפוני.



"לראש הממשלה יש סמכות להפקיע סמכות מח"כים ומשרים" אמרה השרה רגב לפני ישיבת הממשלה "כפי שמינה אותי ליו"ר הועדה של המקומות הקדושים, כך הוא יכול להפקיע את סמכותי", רגב הוסיפה, "אמרתי כמה פעמים שאני מתנגדת למתווה הכותל כפי שהוגש לשולחני. לראש הממשלה יש את הזכות לראות את הדברים באופן מערכתי ורחב יותר. זאת החלטתו ואני כמובן מכבדת את ההחלטה ואותו".



יובל שטייניץ
יובל שטייניץ



"לא צריך לחולל מחלוקות איפה שניתן להכיל"



מוקדם יותר התייחס השר שטייניץ למתווה הכותל בראיון שהעניק לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, ואמר כי לדעתו ביטול מתווה הכותל הקודם היה טעות.  "אני מעריך מאוד את שתיהן ואני לא יודע מדוע בחרו שלא לקחת חלק בדיון", אמר שטייניץ בראיון והוסיף, "לדעתי עשינו שגיאה כשביטלנו את מתווה הכותל לפני כמה שנים. הייתי היחידי שהתריע שזו תהיה פגיעה אנושה בקשר שלנו עם יהדות התפוצות. בדיון התקשורתי עסקו בקדושת הכותל ובטענה שמכבדים את הרפורמים והקונסרבטיביים אך לא בכותל. אותו טיעון ניתן היה לומר על ירושלים. ירושלים כולה קדושה, אז המשמעות שלא ניתן לקונסרבטיבים והרפורמים להקים בעיר בתי כנסת? לא צריך לחולל מחלוקות איפה שניתן להכיל את כלל הזרמים של העם היהודי. רחבת הכותל לא תפגע מכך". 

כשנשאל מדוע הכותל ניתן לניהול על ידי מיעוט אורתודוקסי הסביר: "אין לי בעיה עם הכותל האורתודוקסי איך שהוא היום, אך יש לי בעיה עם העובדה שמונעים מהרפורמים והקונסרבטיבים להתפלל בו. עלינו לעשות מאמצים גדולים יותר מול יהדות העולם. עלינו להבהיר שאנחנו שמחים על הידידות עם ארצות הברית והממשל הנוכחי אך אנחנו ידידים של הרפובליקנים והדמוקרטים בארצות הברית גם יחד".

השרה גילה גמליאל בכנס הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם
השרה גילה גמליאל בכנס הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם



גמליאל: "לא ביקשתי להיות בוועדה, הפרסומים האלה שקריים"



פרישתה של השרה רגב הגיעה ביום רביעי האחרון לאחר שנפגשה עם רב העיר ירושלים, שלמה עמאר, ועם פעילים במפלגת הליכוד. "החלטתי להיות נאמנה למצפוני" כתבה רגב בערב רביעי בשבוע שעבר, "ולכן הודעתי לראש הממשלה שאין בכוונתי לאשר את מתווה הכותל מתוקף סמכותי כיו"ר הוועדה למקומות קדושים". בוועדה המונה שלושה נותרו רק שניים, שר הדתות דוד אזולאי מש"ס ושרת המשפטים איילת שקד. בבית היהודי לא אהבו את פרישתה של רגב מהוועדה ומהעובדה כי הטילו את מלוא ההחלטה בעד המתווה על שקד, ולכן הבוקר הודיעה השרה שקד כי גם היא פורשת וכל מי שנותר בוועדה שאמורה לאשר את שיפוץ הרחבה נותר רק שר הדתות שמתנגד לה. נתניהו פנה לשרים הבוקר כדי שיחליפו את שקד אך איש לא נענה עד הערב כאשר השר שטייניץ קיבל את התפקיד. 



לפני מינויו של שטייניץ נפוצה שמועה כי השרה גילה גמליאל הסכימה באופן עקרוני לקבל על עצמה את חברות הוועדה במקום השרה שקד. אך בשעות אחר הצהריים לאחר שבכלי התקשורת דווח כי גמליאל למעשה החליפה את שקד, הוציאה השרה גמליאל הודעה חריפה הפרסומים שקריים: "לא היה ולא נברא", כתבה גמלאיל, "לא קיבלתי כל הצעה קונקרטית מרה"מ להיות חברה בוועדה, וגם לא ביקשתי חברות שכזו. הפרסומים המופצים נועדו לשרת גורם פוליטי בעל עניין". בכך רמזה השרה גמליאל לעבר השרה רגב עימה נמצאת בסכסוך פוליטי.