השחקנית אלמה דישי, הזכורה בתפקיד רונה זלצר, אהובתו של יהודה לוי בסדרת הלהיט "איש חשוב מאוד", כבר מזמן לא שחקנית של תפקיד אחד. עכשיו היא בעיצומן של חזרות אחרונות לקראת עלייתה של הצגה חדשה, "דונה גרציה - מלכת היהודים" בתיאטרון גושן, בתפקיד דונה גרציה.



את ההצגה, שתעלה בבכורה חגיגית היום, כתב המחזאי אורן יעקובי וביים אורי אמנותי. במרכז המחזה - סיפורה של דונה גרציה (1510־1569), בת למשפחת אנוסים שנולדה בליסבון, בת תפנוקים שגילתה את יהדותה בגיל 12. אשת עסקים מצליחה, שעומדת בראש אימפריה מסחר ובעלת צי ספנות, ונחשבה לאשה החזקה באירופה ולאישה העשירה ביותר בעולם, בתקופה שבה לנשים בכלל וליהודים בפרט כמעט לא היו זכויות. היא טוותה קשרים עם מלכים ורוזנים וראשי הוותיקן, אבל לא שכחה את יהדותה ואת בריחת הוריה האנוסים מקסטיליה בספרד לליסבון בפורטוגל, ותמכה בגלוי במוסדות יהודים. "לא הכרתי את הדמות לפני שאורי אמנותי (הבמאי) הציע לי את התפקיד", מודה דישי.



התחברת לפמיניזם שלה?
"הפמיניזם שלה הוא על־זמני, גם בהקשר למעמד הנשים בימינו. היא דמות חזקה ונוכחת, ומי שצופה בהצגה, למעט התלבושות והתפאורה, לא מרגיש שמדובר באישה שחיה במאה ה־16. חלק מהקסם שלי, אומר זאת בלי להצטנע, שאני לא משקיעה הרבה אנרגיה במושג פמיניזם, כמו שאני פשוט עושה את העבודה, משקיעה את משאבי בדמותה של דונה, נלחמת על הנוכחות המעצימה, כך שהתוצאה היא פמיניסטית".





יש משמעות לעובדת היותה דמות שמוצאה מספרד?
"אני מגלמת דמות אישה שבחייה נאלצה להסתיר את מוצאה, נרדפה בגלל דתה וחיה במדינות שבהן היא והיהודים היו מיעוט נרדף. היא הסתתרה ונאסרה בידי האינקוויזיציה, ולבסוף הפכה לאישה המצליחה ביותר בתקופתה. ככלל, כל מחזה שיש בו דמות נשית ראשית, הוא הישג. זה קשור להימצאות שלי בשוק הזה, קשור לעדה ולמוצא, להכל. רונית אלקבץ ז"ל אמרה פעם: 'הלב שלי זה מה שיש לי, ועם זה אני הולכת לישון'. אני מאמצת בחום את דבריה, ורוצה להאמין שבסוף היום אני פועלת על פי הערכים שלי. מהשנייה שבה אני עולה לבמה, מהודרת ועטויה בתכשיטי זהב מכף רגל עד ראש, דונה גרציה משדרת אצילות חוזק".



קשה לסחוב את כל התכשיטים?
"בדרך כלל, אף תכשיט לא מחזיק עלי, זה לא בא לי בטבעיות. המלבישה של ההצגה קנתה לי תכשיט לשיער שנראה כמו כתר. כובד הלבוש והאביזרים משנה את צורת העמידה שלי, אבל בצורה חיובית".



כזכור, אלמה דישי (31) פרצה לחיינו בסערה לפני ארבע שנים. "מאז שהתפרסמתי בגיל 27, חלפו שנים משמעותיות בהתפתחותי כאמנית וכאישה. ב'איש חשוב מאוד' אני מתחילה כדמות פסיבית שהולכת ומתפתחת להיות מנהיגה שקטה", היא אומרת.



דישי לא לוהקה לעונה השנייה של הסדרה, אך בימים אלה היא מצטלמת לעונה השנייה של סדרה הדרמה "כבודו" (yes), בתפקיד עורכת הדין יעל בן משה. בנוסף, היא משתתפת בתוכנית חדשה בחינוכית שיצרה ירדן בר כוכבא, ומשחקת בהצגה "על מי ועל מה" (מאת המחזאי איאד אקטאר) בתיאטרון חיפה. עוד ברקורד שלה: תפקיד הזונה בהצגת היחיד "יומן" בתיאטרון תמונע, כשאיתי פלאוט, מי שביים את ההצגה, הפך במהלך הזמן לבן זוגה.



המאבק הראשוני של דישי, בוגרת בית הספר לאמנויות תלמה ילין וסמינר הקיבוצים, היה כאמור לפרוץ לתודעה הציבורית כשחקנית. כבת יחידה להוריה - אביה, הקולנוען שאול דישי, ואמה, אילנה עופרי דישי, עורכת דין ואשת עסקים, היא גדלה בסביון, עם נתוני פתיחה מצוינים. "גדלתי במקום שיש בו המון פתיחות", היא אומרת. "הוריי נטעו בי ביטחון לדבר, לחלום ולהרגיש, והם נותנים לי את הגב הכי חזק בעולם".



"דונה גרציה – מלכת היהודים", הצגת בכורה, הערב ב־20:00, אולם דוהל, שכונת התקווה, תל אביב