ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (שני) פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, לפיה החזקה ושימוש בקנביס לצריכה עצמית לא ייחשב כעבירה פלילית, אם ייאכף במשך שלוש פעמים. לפי הצעת החוק, המשטרה תאכוף את עבירת השימוש באמצעות הטלת קנסות של 1,000 שקלים בפעם הראשונה, 2,000 שקלים בפעם השנייה, אם נתפס בתוך 5 שנים ממועד ביצוע העבירה הראשונה, ו"הסדר מותנה" בפעם השלישית -  הודאה וענישה כמו תשלום קנס או עבודות לשירות הציבור, בתמורה לאי הגשת כתב אישום.

לנקנס תהיה אפשרות לשלם את הקנס, או לבקש להישפט. אם יישפט ויורשע, ישלם קנס שלא יפחת מפי שלושה מגובה הקנס המקורי. הצעת החוק לא תחול על קטינים, חיילים ואסירים, וכן על מי שביצע פשע נוסף, והיא מוצעת כהוראת שעה שנים שנים, על מנת לבחון את יישומה והשלכותיה.
הסתייגויות חברי הכנסת שרן השכל, יואב קיש, דן סיידה, מירב בן ארי, אילן גילאון וסיעת מרצ, אשר ביקשו בין היתר להפחית את סכומי הקנסות ולקצר את התקופה בין עבירה ראשונה לשנייה בה ניתן לקנוס – נדחו כולן.

קמפיין בעד לגליזציה של קנאביס. צילום: חברת ונקו
קמפיין בעד לגליזציה של קנאביס. צילום: חברת ונקו
יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הסתייג מאי מתן שיקול דעת לבית המשפט במקרה של הרשעה. "אני חושש שבשל גובה הקנס וחוסר האפשרות להטיל שיקול דעת, יחליטו השופטים לא להרשיע כלל את הנאשם", אמר. היועץ המשפטי במשרד לביטחון פנים, עו"ד יואל הדר, אמר בתגובה: "הנאשם יודע האם ומה עישן ומה לא. זוהי לקיחת סיכון מתוך אחריות". 

"אנו בדרך ללגליזציה מלאה" 

העוזרת ליועץ המשפטי למשטרה, סנ"צ איה גורצקי, הוסיפה כי "יש פחות מאחוז אחד של טעויות של שוטרים בשטח. הם יודעים לזהות את הסם". בדיון קודם בנושא, אמרה כי בשנת 2018 הוגשו 145 כתבי אישום על החזקת סם (בכללם גם קנביס). "במקביל, יש מגמה של סחר נרחב בקנאביס, ויש הערכות שהוא מהווה שער כניסה לסמים קשים יותר". בנוסף, מסרה כי בשנים האחרונות נפתחו כ-20 אלף תיקים פליליים בשנה על שימוש עצמי בסמים. 
רכז בטחון פנים באגף התקציבים במשרד האוצר, עמיחי דוד, הודיע כי ההכנסות הצפויות מהקנסות יועברו לקופת המדינה. זאת בניגוד לעמדת חברי כנסת, לפיה יש להפקיד את הכספים בקרן מיוחדת לטיפול בנפגעי סמים ואלימות. 
היו"ר אלאלוף הדגיש במהלך הדיונים בהצעת החוק כי לדעתו הקנאביס הוא סם מסוכן. לעומתו אמר יו"ר עלה ירוק, אורן ליבוביץ: "אנחנו בדרך ללגליזציה מלאה". עו"ד הדר בתגובה: "אם ינצלו פרצות בחוק ויהפכו אותו ככלי ללגליזציה, ייתכן שלא נאריך את הוראת השעה". 
ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) התייחס לשימוש תלמידים בקנאביס: "משרד החינוך מנותק ממה שקורה בבתי הספר. הילדים חיים במרחבים אחרים לגמרי. ב- 90% מהטיולים השנתיים יש סמים שעוברים מיד ליד. אין כיום כלים במשרד החינוך שמבהירים לילדים שזה אסור".