"לו דעתי לא הייתה מוסחת, לא הייתה נגרמת תאונה", כך אומר יריב (השם המלא שמור במערכת), שגרם לתאונת שרשרת, במזל בלי נפגעים קשה. "באחת הנסיעות שלי פני כארבע שנים, אחרי יום עבודה ארוך, עשיתי קניות לבית והנחתי את השקיות על הכסא של הנוסע", יריב מספר. "באחת הפניות, מז'בוטינסקי בבני ברק לכיוון כביש 4 לעת ערב, נאלצתי לבצע האטת חירום עקב עצירה של רכב לפני. בשל כך, נפלה לי שקית ומכשיר הסלולר. המשכתי בנסיעה, והורדתי את הראש כדי להרים את מה שנפל, ובפעם הבאה שהרמתי את הראש, הרכב שלי כבר פגע ברכב שלפניו, וזה פגע ברכב נוסף. במזל, הפציעות היו קלות מאוד".  
 
ואכן, אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים, בחלקן חמורות וקטלניות, הוא דעה מוסחת. זה קורה בגלל התינוק שבוכה בכיסא האחורי, התעסקות עם הפאנל של המוזיקה ברכב, בגלל חברים שמפריעים או, כמובן, בגלל הסלולר, כולל שליחת הודעות או חיוג תוך כדי נהיגה. כל ההתעסקויות האלה בזמן נהיגה אינן מאפשרות להתרכז בדרך, הנהג חייב להוריד את עיניו מהכביש, ומשם התאונה היא רק עניין של זמן. 
 
הסטטיסטיקה היא אמנם לא מובהקת בנושא בשל הקושי לאמוד במדויק כמה תאונות ארעו בשל הסחות דעת, אולם ההערכה הרווחת היא שכ-18% בממוצע מהתאונות עם הרוגים או פצועים קשה נגרמו מהסחות דעת. בסקר שבוצע, 70% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות הודו שחוו "סוג מסוים של חוסר תשומת לב בפעילות הנהיגה". בבדיקה שערכו, מדובר היה בכ-3 שניות של חוסר שימת לב לכביש. 
 

רובן המוחלט של התאונות, כ-93%, מתרחש בגלל "הגורם האנושי". כשבוחנים את הסיבות המרכזיות שוב מגיעים למסקנה הבלתי נמנעת – חלק גדול מהן נגרמות מהסחות דעת. נכון שרשמית הן נובעות במקרים רבים מאי ציות לתמרורים – אבל גם אז אי הציות נובע... כן, מהסחות דעת. 
 
היום, בזכות מערכות בטיחות מתקדמות ברכבים, כדוגמת מובילאיי, חלק גדול מהתאונות נחסכות. חלק גדול מהסחות הדעת, שגורמות לנו לדוגמה לנדוד בלי לשים לב בין נתיבים או לא להבחין ברכב שעוצר לפנינו, נמנעות בזכות המערכות שמזהירות אותנו ולפעמים אף בולמות את הרכב או משיבות אותו לנתיב בו הוא אמור לנסוע, וכך נחסכים חיים יקרים. 
 
בזכות המערכות הללו, שהמדינה כבר הכירה בחשיבותן ונותנת הנחה משמעותית בסך 1,500 שקלים באגרת הרישוי השנתית, חלה ירידה בכמות ההורגים בתאונות דרכים בכ-20% (כ-160 הרוגים לעומת 200 בתקופה המקבילה אשתקד). לכן, גם אם המכונית שלכם ישנה ולא הגיעה עם המערכת, כדאי להתקין אותה ברכב – מהלך שעשוי להציל את היקרים לכם מכל.

הכתבה בשיתוף עם מובילאיי.