כשעה לפני שמטוסו של רה"מ בנימין נתניהו עמד לנחות במוסקבה כדי לדון עם הנשיא ולדימיר פוטין על המצב בסוריה וכיצד מטפלים בהוצאת האיראנים מאדמתה, אירעה מדרום לכנרת התקרית שגרמה לרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט למפקד חיל האוויר עמיקם נורקין ולשר הביטחון אביגדור ליברמן ללבטים וויכוחים כיצד לטפל בתקרית.



אפשר להניח כי בנסיבות אחרות לא היה נרשם היסוס במערכת הביטחון להפיל מל"ט החודר מסוריה לאזור החיץ שעל פי הסכם הפרדת הכוחות מ-74 אסור לטיסה. במקרה כזה צה"ל לא היה ממתין ומיירטו מיד. אבל הפעם הוחלט במערכת הביטחון שלא לקחת סיכון מחשש שמא מדובר במל"ט רוסי ואז הפגישה בין רה"מ לפוטין הייתה עומדת בסימן של פגיעה בצבא רוסיה והיחסים בין שני המדינות היו מתערערים.



לפיכך הוחלט לוודא קודם כל באופן יסודי באיזה מלט מדובר. ישראל פנתה בקו הטלפון המוצפן המקשר את הקריה בתל אביב עם הבסיס הרוסי חמאמים באזור לטקיה. רק לאחר שהתברר מעל כל ספק כי לא מדובר במל"ט רוסי, הוחלט לפעול משהוחלט והתברר שהמל"ט הוא של צבא אסד וחדר לשטח ישראל עד שלבסוף הופל בידי טיל פטריוט ששוגר מהסוללה בגליל העליון.



זה היה סיכון מחושב אך יכל להסתיים באבידות ובנזקים אם היה מתברר שהמל"ט היה איראני או של חיזבאללה והיה חמוש. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר כי מדובר במל"ט סורי שטס למשימות איסוף מודיעין. זו הערכה סדורה. דרום רמת הגולן הסורי, במשולש הגבולות בין ישראל, ירדן וסוריה, מתחוללת לחימה של צבא אסד נגד המורדים באזור העיר דרעא וגם לאחרונה במובלעת הנשלטת על ידי הסניף המקומי של דאעש. נגד המורדים מכל הסוגים פועל חיל האוויר הרוסי המפציץ עמדות שלהם ומל"טים של סוריה ורוסיה המבקשים לאסוף מודיעין ולבדוק את יעילות התקיפות.



כך או כך, התקרית הזו עדיין נחקרת ובסופה יוסקו מסקנות האם שיקול הדעת להמתין זמן רב יחסית עד להפלתו היה נכון. אבל אין ספק כי המלחמה שמנהל צבא אסד בדרכו לשוב ולהשתלט על כל מאה הקילומטרים של הגבול עם ישראל מאתגרת את ישראל. העמדה הרשמית בירושלים היא שהיא מוכנה לחזרת צבא אסד לעמדותיו אם יביא ביחד עמו את כוח האו"ם המפקח על הסכם הפרדת הגבול, אך בתנאי שהצבא הסורי לא יפר ולו הפרה קטנה את תנאי ההסכם האוסרים עליו לא רק לטוס באזור החיץ וגם לדלל את כוחותיו ולא להכניס מערכות נשק כבדות מעבר למספר מסוים.



ישראל גם לא תרשה לצבא אסד לפגוע בפליטים המוגדרים עקורים המצטופפים בסמוך לגבולה במחנות האוהלים שצה"ל מסייע להם בעזרה הומניטרית של מזון, תרופות, בגדים ואוהלים.



בכל מקרה, בשיחותיו במוסקבה ידגיש שוב נתניהו את הנפיצות של המלחמה בסוריה ואת דרישתה של ישראל שכל הכוחות האיראניים ושל חיזבאללה והמיליציות השיעיות ייסוגו ולא רק יתרחקו מאזור הגבול עם ישראל. השאלה הגדולה היא האם פוטין יקבל עמדה זו והאם יש בכוחו לתרום לכך שהדבר יקרה.