על רקע מאמצי מערכת הבריאות להילחם בתופעת ההשמנה, במשרד החינוך החליטו להירתם למאבק ולגייס את המורים כשגרירי הסברה לדור הצעיר. בשבוע האחרון, התקיימה לראשונה השתלמות בהשתתפות כ־40 מורים לביולוגיה מתיכונים בצפון הארץ, שעסקה במאבק במחלת הסוכרת. 
 
תכני ההשתלמות, שנערכה באשכול פיס אורט כרמים בכרמיאל, כללו הרצאות וסדנאות שנגעו למאפייניה של מחלת הסוכרת, השפעותיה הביולוגיות על הגוף, משמעות היציאה מאיזון מטבולי, הקשר בין המחלה ללחץ דם והשפעת הפעילות הגופנית. התוכנית כללה רכישת כלים ללמידה חווייתית כמו ניתוח תפריטים הכוללים דברי מזון מועדפים על בני נוער, ושילוב מסרים המכוונים לתזונה נכונה במשחקי חברה.

“למערכת החינוך, בעיקר למורים, כוח אדיר להשפיע על התלמידים בשינוי הרגלי חיים”, אומרת ד”ר אורלי טמיר, מנהלת מיזם “עוצמה”, הפועל בתחומי מניעת סוכרת ועומד מאחורי היוזמה הנוכחית עם משרד החינוך. לדבריה, “בישראל, בין תלמידי כיתות א’, קרוב ל־20% מהתלמידים סובלים מעודף משקל או מהשמנה, ובכיתה ז’, ל־30% ויותר יש עודף משקל או השמנה. מאחר שמדובר במגיפה, נבחנות בימים אלו יוזמות שונות לשיתופי פעולה עם מערכת החינוך. אין טבעי יותר מלהיעזר במורים לביולוגיה כמעבירי מסר, ולהפכם לחוד החנית לשינוי אורח החיים”.
 
“ידע יש בגוגל וכל המורים לביולוגיה בעצם יודעים מהי סוכרת ועד כמה השמנה אינה בריאה, אבל המטרה היא שהידע הזה יעבור לתלמידים, כדי שיישמו בחיי היומיום את הכלים ואת החוויות משיעורי ביולוגיה”, הוסיפה ד”ר מיקה שביט, אחת משתי המורות לביולוגיה שמרכזות את תוכנית ההשתלמות.

נתונים על הסוכרת:

• בכל שנה מתים בעולם ארבעה מיליון בני אדם מסוכרת, כך לפי נתוני הפדרציה הבינלאומית לסוכרת, שהתפרסמו בדצמבר 2017.
• מחלת הסוכרת הייתה סיבת המוות השלישית בגברים ובנשים - על פי דוח "סיבות המוות המובילות בישראל", שפרסם משרד הבריאות במאי 2018.
• קרוב ל־550 אלף איש בישראל חולים בסוכרת ומספר דומה (כ־550 אלף), בשלב טרום מחלה - לפי רשם הסוכרת הלאומי.
• קרוב ל־ 10% חיים עם סוכרת בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל (מעל גיל 18), כך מנתוני קופות החולים (התוכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה).
 
• שיעור העלות הכוללת של תחלואת הסוכרת למשק הישראלי בשנה עומד על 5־8 מיליארד שקל - לפי מחקר שבוצע בשנה האחרונה מטעם מכון כללית למחקר, הביטוח הלאומי והמכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות. 
• לפי נתונים שריכז ופרסם ה־OECD, בשנת 2015 (השנה האחרונה לגביה קיים דיווח), צריכת הסוכר בישראל למבוגרים (לפי גר' לנפש ליום), הייתה הגבוהה בעולם ועמדה על כ־160 גר' ליום (כ־32 כפיות סוכר).