הפלת המל"ט הסורי והמהירות שבה עלתה רמת הכוננות (ושעה לאחר מכן כבר ירדה חזרה), מבטאות היטב את המציאות המורכבת ברמת הגולן, הצפויה גם בתקופה הקרובה. כעשרים דקות עברו מרגע זיהויו של כלי הטיס ועד להפעלת סוללת הפטריוט. אפשר היה, מן הסתם, להפיל את המל"ט בשלב מוקדם יותר, כאשר רביעיית מטוסי קרב ושני המסוקים הוזנקו ואף סוללת הפטריוט באזור הייתה ערוכה ליירוט. 



אבל במציאות מורכבת, שבה ראש הממשלה נמצא בדיוק בדרכו לביקור ברוסיה אצל פוטין, ולכל פעולה צבאית עשויה להיות גם משמעות מדינית, לא היה מקום לטעויות. בצה"ל בדקו אם לא מדובר בכלי טיס רוסי. לאחר שהוא חדר לשטח ירדן, גם מולם נעשתה בדיקה. אפשר להניח שאלו הסיבות שהובילו להחלטה ליירט את המל"ט לאחר 20 דקות בשטח ישראל. לשמע הנתונים, עושה רושם שקבלת ההחלטות אתמול הייתה סבירה.

ההערכה בצה"ל הייתה שלא מדובר בפעולה מכוונת של הסורים. באזור משולש הגבולות נמצאים הכוחות של דאע"ש, וכלי הטיס כנראה ביצע משימות תצפית שקשורות ללחימה בסוריה ולא לישראל. לפרשנות בישראל לגבי הכוונות הסוריות יש כמובן גם השלכות מידיות על התגובה האפשרית של צה"ל לחדירת המל"ט. בישראל אמנם מבהירים, פעם אחר פעם, כי יגיבו לכל הפרה של הסכם הפרדת הכוחות מ־1974, אבל במנעד התגובות האפשריות, יש הבדל גדול בין טעות זליגה לפעולה מכוונת.
 

כאשר צבא אסד יגיע לצפון רמת הגולן, במידה ולא יושג שם הסכם כניעה מוקדם, האפשרות לחיכוך צבאי תגבר וגם הפוטנציאל לזליגות ירי לעבר ישראל. צה"ל אומנם יגיב בתקיפת עמדות של צבא סוריה, אבל אפשר להעריך שיהיה מדובר בעיקר באיתות ובסימון קווים אדומים ולא בתגובה צבאית קשה. מעבר לכך, אחת השאלות המשמעותיות ביותר כרגע לישראל היא מה יקרה לאחר שהקרבות ייגמרו. בשנים האחרונות, כאשר מלחמת האזרחים התנהלה בסוריה, לכאורה קל היה יותר לצה"ל לתקוף מטרות. גם כשכל הצדדים ידעו שמדובר בישראל, לא פעם היה נוח לכולם לשמור על עמימות. 
 
במציאות שבה הקרבות בסוריה ייפסקו, כבר לא יהיה אפשרי לכוון את האצבע לכיוון אחר. כל פיצוץ בסוריה ייוחס מיידית לישראל. האם הרוסים יקבלו זאת כפי שהם מקבלים זאת היום, גם כשמדובר במטרות איראניות? מן הסתם, הנושאים הללו יעלו לסדר היום בשיחת נתניהו ופוטין.