העיתון הכוויתי "אל ג'רידה" דיווח הבוקר (חמישי) כי ישראל קרובה להשבת שרידי גופתו של המרגל אלי כהן, הנמצאים בסוריה, לידיה. על פי הדיווח, הדבר יתאפשר ככל הנראה בעקבות מידע חדש שנודע לכוחות הביטחון, וכולל בין היתר את מיקום קבורתו, ומיקום חפציו האישיים. מקור המעורה בפרטים טען כי בשנים האחרונות מתקיים משא ומתן בין ישראל לבין גורמים בממשל אסד, בתיווך רוסי, ושיאו היה בהשבת השעון שהיה של כהן בשבוע שעבר.



עוד נטען בדיווח, כי הושגה הסכמה לבצע בדיקת DNA בשרידיו של המרגל, כדי לאמת את זהותו, לפני העברתם לארץ. המחיר שישראל צפויה לשלם לא ידוע עדיין, אך מקור המעורה בפרטים טוען כי ישראל צפויה להידרש להסכים להצבת כוחות סורים בקווי הגבול, ולהסיר את אסד מרשימת החיסול של ישראל.



לפי הדיווח בעיתון הכוויתי, לפני מספר ימים, משפחתו של כהן שמעה לראשונה את מילותיו האחרונות, לפני שהוצא להורג. ההקלטה לוותה במוזיקה עצובה, וכהן נשמע בה כשהוא מדבר אל אשתו נדיה. הוא ביקש ממנה לשמור על עצמה ועל הילדים, להתחתן בשנית ולדאוג לחינוך ילדיו. המרגל ביקש לוודא כי תספר אודותיו לילדים, כך שיתגאו בו בעתיד, והזמין אותה להתפלל לעילוי נשמתו.



יש לציין כי רוסיה החזירה לתל אביב טנק מרכבה, שהועבר אליהם על ידי הסורים, במהלך מלחמת לבנון הראשונה. בנוסף, ישראל שלחה מסר למורדים במחנה ירמוכ שבדמשק, שהיה בשליטת דאעש, והם החלו בחיפוש גופותיהם של חללי סולטן יעקוב. עם זאת, גופותיהם טרם אותרו.



בשבוע שעבר פורסם כי המוסד השיב לישראל את שעון היד של כהן. השעון הושב במבצע מיוחד של המוסד, שאירע בתקופה האחרונה. בטקס האזכרה השנתי שהתקיים לפני מספר שבועות לזכרו של אלי כהן, הציג ראש המוסד יוסי כהן לבני משפחת כהן את שעון היד ששימש את הסוכן לשעבר שנלכד בסוריה. בארגון מסרו כי "הפריט יקר הערך מוצג כיום במטה המוסד לאות ולזיכרון ללוחם האגדי ובראש השנה יועבר השעון לחזקת המשפחה". 



לאחר הוצאתו של אלי כהן להורג ב-18 במאי 1965, הוחזק שעון היד בידי מדינת אויב. עם השבתו של השעון לישראל בוצעו פעולות מחקריות ומודיעיניות שבסיומן נקבע חד-משמעית כי אכן מדובר בשעונו של אלי כהן.



"הדבר היחיד שיש לנו מאבא"



סופי בן דור, בתו של אלי כהן, סיפרה ב-103FM על תחושותיה לאחר החזרת השעון: "זה מרגש מאוד, זה הדבר הראשון והיחיד שיש לנו מאבא אחרי שהוא נתפס, זה שייך לו. אני לא יודעת מה משוחרר לפרסום, ומה לא, אז לא אחשוף פרטים". למרות שלא יכלה לחשוף יותר מידי, בן דור הוסיפה פרט חשוב וסיפרה כי השעון הושג בדרך מפתיעה: "הוא נקנה באינטרנט".


עוד אמרה בתו של אלי כהן: "מישהו פנה ואמר שיש לו את השעון, נעשו בדיקות, ולאחר שמצאו שהאנשים מהימנים והסיפור הגיוני, החליטו לרכוש את השעון. לא שאלתי כמה עלה. אני לא יודעת איזה בדיקות נעשו, כי לא חשפו בפנינו. הודיעו לנו לפני תקופה ארוכה, ובאזכרה הם חשפו לנו את השעון וביקשו רשות להשאיר אותו אצלם לתקופה כדי להראות לאנשים שלהם, והובטח לנו שבראש השנה זה יחזור אלינו. עוד לא בדקתי אם השעון עובד".
"הייתי בת 4 וחצי כשהוא הוצא להורג", אמרה בן דור. "אני זוכרת אותו כי הוא בא לביקורים כל כך מעטים, והמציאות השתנתה כל כך כשהוא הגיע, אז אני זוכרת. אני לא חושבת שהוא לימד אותי על השעון. השעון יחזור א בראש השנה, ונראה אז מה נעשה אתו. אמא רוצה לפתוח מוזיאון של הדברים שלו, יש גם חליפה שאנחנו מנסים לאתר, ממוזיאון השעווה, אבל אנחנו לא יודעים איפה היא. המציאות הסורית משוגעת".