עבר כבר חודש מאז הפסגה ההיסטורית בין דונלד טראמפ לקים ג'ונג און, ונראה כי השפעותיה הולכות ופגות. על פי מסמך שהוגש למועצת הביטחון, ארצות הברית האשימה היום (חמישי) את קוריאה הצפונית בהפרה של סנקציות האו"ם על נפט מזוקק בכך שביצעה עסקאות לרכישת נפט בים בין ספינות.

"המידע שברשותנו מצביע על כך שבין ה-1 בינואר ל-30 במאי, מכליות צפון קוריאניות הגיעו לנמל 89 פעמים, ככל הנראה כדי לפרוק מוצרי נפט מזוקק שנמכרו שלא כחוק", טוענת ארה"ב בפני ןעדת הסנקציות על פיונגיאנג במועצת הביטחון. 
בדצמבר האחרון הצביעו 15 המדינות החברות במועצה על הגבלת יצוא מוצרי הנפט המזוקק לקוריאה הצפונית ל-500 אלף חביות בשנה. בעקבות הדוח, דורשת ארצות הברית שרוסיה וסין יפסיקו לאלתר את רכישת מוצרי הנפט המזוקק לקוריאה הצפונית. 

בשבוע שעבר ביקר בפיונגיאנג מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, ובמדינה הביעו אכזבה מהמגעים בין המדינות. על פי סוכנות הידיעות KCNA, המשמשת כשופר של הממשל בפיוניאנג, יתכן ונחישותה העמוקה, להגדרתם, של קוריאה הצפונית לעצור את תוכנית הגרעין, תיחלש בעקבות הדרישה האמריקאית לפירוק חד צדדי ומלא של מאגר הנשק הגרעיני שלה. בנוסף לכך, הגדירו בסוכנות את ביקורו של פומפאו "מטריד מאוד".

גורם בממשל הצפון קוריאני אמר לסוכנות הידיעות כי "הדרך המהירה ביותר לפרז את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, היא בגישה הדדית, בה שני הצדדים פועלים במקביל". למרות האווירה הפסימית בקוריאה הצפונית, פומפאו עצמו טען כי במהלך הביקור הצדדים התקדמו במשא ומתן ביניהם. בשיחה עם כתבים לפני שעזב את המדינה המבודדת אמר מזכיר המדינה כי הצדדים השקיעו זמן רב בדיבורים על פירוז מתקני הטילים והגרעין של קוריאה הצפונית, והוסיף שהוא מאמין "שהצלחנו להתקדם בכל נושא בשיח בינינו".

לאחר מכן הוסיף כי קוריאה הצפונית יכולה ללכת בעקבותיה של וייטנאם בכל הקשור לשיקום היחסים שלה עם ארצות הברית. לדבריו, הנשיא טראמפ מאמין שאם קים ג'ונג און ינצל את ההזדמנות, פיונגינאג יכולה לשכפל את מה שעשתה וייטנאם.