פסקת ההתגברות בגרסתה הרחבה כבר מזמן לא איתנו. המודל הבריטי הקובע כי אין לשופטים סמכות לפסילת חוקים התפוגג ונעלם. כעת מתברר כי גם פסקת ההתגברות בגרסתה הצרה, שתחריג רק את חוק המסתננים מכפיפות לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ירדה סופית משולחן הכנסת ה־20.



כאשר נתניהו חתם על ההסכם עם האו"ם לגירוש המסתננים ועורר התנגדות עזה בקרב מחנה הימין, נפתלי בנט ואיילת שקד הציעו פתרון. קידום פסקת התגברות שתאפשר לממשלה לנקוט סנקציות נגד המסתננים במטרה לעודדם לצאת מרצון מהארץ. סנקציות אלה נפסלו על ידי שופטי בג"ץ, וכעת קיוו השרים בנט ושקד כי הקואליציה תחוקק חוק המאפשר לה להתגבר על הפסיקה. מבחינתם הייתה זו גם שעת כושר לסדוק את תקרת הזכוכית של מהפכת אהרן ברק.



חרדים בלשכת גיוס. צילום: מרק ישראל סלם
חרדים בלשכת גיוס. צילום: מרק ישראל סלם



התנגדות נחרצת של כולנו וישראל ביתנו



במקביל, הבית היהודי קיימה משא ומתן עם כולנו על פסקת ההתגברות. הצדדים הסכימו על פסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים, שתחול רק על חוק המסתננים. השר אלי כהן כבר הכריז על כך רשמית לפני פחות מחודש, וגם בבית היהודי אישרו את הפרסום. גם ראש הממשלה נתניהו הסכים למתווה המוצע, אולם אז חברי הכנסת החרדים נזכרו שפסקת ההתגברות יכולה לסגור להם את הפינה של חוק הגיוס.



לאחר פסילת חוקי הגיוס הקודמים בידי בג"ץ, דרשו לאחרונה יו"ר ש"ס אריה דרעי וח"כ משה גפני להסיר את איום פסילת חוק הגיוס הנוכחי באמצעות פסקת התגברות, בתמורה לתמיכתם בפסקה בעניין המסתננים. הדרישה נתקלה בהתנגדות נחרצת מצד מפלגות כולנו וישראל ביתנו, וכעת ניתן לקבוע כמעט בוודאות כי פסקת ההתגברות לא תקודם עוד בכנסת הנוכחית.



למעשה, לאחר הספקנות שהביעו תושבי דרום תל אביב בנוגע לאפקטיביות שבפסקת ההתגברות הצרה, נותרו נפתלי בנט ואיילת שקד בודדים במערכה, והבינו כי אין עוד תועלת בקידומה כשנתניהו לא מגלה בה עניין, החרדים מתנגדים ואפילו תושבי דרום תל אביב אינם מפעילים לחץ בנושא.


עם זאת, בבית היהודי חושבים קדימה ובשיחות סגורות אמרו כי חקיקת פסקת התגברות רחבה תהווה תנאי של המפלגה במו"מ הקואליציוני לכנסת ה־21.