התוכנית החדשה והמדוברת של "קשת", שקודמה במשך חודשים על ידי יחסי ציבור מאסיביים, "אביב או אייל" לא מתרוממת. בפרק הפתיחה רשם הריאליטי השקה חלשה מאוד של 13.7 אחוזי רייטינג בלבד, מול "האח הגדול", הפרק השני ששודר במוצאי שבת קיבל 13.2 בלבד והפרק השלישי ששודר אמש רשם ירידה נוספת והביא לזכיינית 12 אחוזים. נשאלת השאלה – איך מוצר טלוויזיוני כל כך מושקע מקבל נתונים כה מאכזבים?

אי אפשר להכריז על כישלון הפורמט רק בתוכנית השלישית, וקיים סיכוי סביר שעם התייצבות שוק הטלוויזיה בסיום משחקי גביע העולם בכדורגל התוכנית תצבור קהל צופים ותגיע לנתונים יפים. גם "האח הגדול", של המתחרה "רשת" התקשתה להמריא בשבועות הראשונים עד שהפכה לתוכנית היחידה בטלוויזיה שנתנה פייט למונדיאל והשיגה נתונים יפים בערבים בהם שודרו משחקים.



ובכל זאת, הנתונים מדברים בעד עצמם, ונראה שמשהו שם לא עובד עבור "קשת". ייתכן וההתעקשות להשיק את התוכנית במהלך חודש במונדיאל הייתה לזכיינית לרועץ. "אביב או אייל" אומנם לא שודרו מול משחקים ב"כאן 11", אך הצופים בבית צברו מכסת השעות מול המסך, וגם בערבים בהם המונדיאל יצא לפגרה נתוני הרייטינג לא הרקיעו שחקים. התוכנית של אסי עזר, "היום בעוד שנה" גם היא לא הצליחה להמריא בעיקר בגלל מועד ההשקה הבעייתי. 

נראה שבשנים האחרונות קיבלנו מנת יתר של תוכניות שירה, "הכוכב הבא לאירוויזיון", "אקס פקטור", "דה וויס", גם חלק מ"גוט טאלנט" ועכשיו "אביב נגד אייל", נראה שמרוב זמרים לא שומעים את הריאליטי. מלבד נטע ברזילי, המוזיקאים שיצאו מהתוכניות האלו, עוד בשלהי "כוכב נולד" נעלמו להם את תהומות הנשייה, והתערבבו בזיכרון הקולקטיבי. מאוד יכול להיות שבדיוק כמו שהטלנובלות ששלטו כאן עד לפני עשור - עברו לעולם ערוץ "ויוה", כך אנחנו נמצאים בשלהי הריאליטי ימי המזמר.


אביב או אייל. צילום מסך
אביב או אייל. צילום מסך


אולי, כדי להבין את חוסר ההצלחה של התוכנית, כדאי לעשות ניסוי מחשבתי ולדמיין שכל תוכניות הטלוויזיה על המסך הן בני אדם. יש את מר "מונדיאל" שמשחק כדורגל יפה, את "האח הגדול" שיוצר אינטריגות ודרמות, מסכסך ומרכל, גם אם רבים לא מתים עליו – הם לא יכולים להתעלם מנוכחותו. יש את גברת "אבודים" שמרגשת אותנו בסיפורים יפים ו"משחקי השף" שיודע לבשל. אדון "אביב או אייל", הוא לעומת זאת, הוא בחור קצת סוציומט, הוא משחק אותה מתעניין במתמודדים, אבל לכולם ברור שהאגו שלו מנופח והוא רוצה לדבר רק על עצמו, וכמה שיותר. אפילו שמה של התוכנית לא מתייחס כלל לזמרים שבה "כוכב נולד" או "הקול" של "דה וויס" - אלא שוב, רק לעצמה. הצופים קולטים את ההתנהלות האגוצנטרית – ולא ממהרים להתחבר.

יותר מכל אולי, נראה שבזכיינית ניסו להלביש את השד העדתי על התוכנית וליצור מלחמה מלאכותית בין אשכנזים ומזרחים. תוכניות טלוויזיה רבות הצליחו לעסוק בנושא, "השד העדתי" של אמנון לוי, "סלאח, פה זה ארץ ישראל", "ערסים ופרחות האליטות החדשות" ואפילו העונה הראשונה של "האח הגדול" והמאבק בין שפרה קורנפלד ליוסי בובליל, הביאו כולן אמת ישראלית כואבת של מאבק מעמדות מתמשך. "אביב או אייל" מצידה, רק ניסתה לסחוט רייטינג כשהיא מנסה לרכב על השד העדתי החבוט, ועשתה זאת באופן גלוי מדי.

כעת, נראה כי קברניטי "קשת" יצטרכו לחשב מסלול מחדש עם הריאליטי שמסרב להמריא, ולהכניס שינויים רציניים בפורמט תוך כדי שידורו למשוך את הצופים או לקצר אותו משמעותית כדי לא למשוך עונה ארוכה של ברברת מזרחית-אשכנזית שלא עוברת את 14 אחוזי הרייטינג.

אביב או אייל. צילום מסך
אביב או אייל. צילום מסך