מכה למירי רגב: יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין הודיע היום (רביעי) כי לא יאפשר לכנס את ועדת החינוך להמשיך ולדון בהצעת חוק הקולנוע אותו יזמה וקידמה רגב לאחר שהחלו דיוני מליאת הכנסת. הכנת החוק בוועדה התעכבה בשל פיליבסטר של האופוזיציה. השרה רגב פנתה ליו"ר הכנסת לאפשר את המשך הדיון' אך אדלשטיין הודיע כי לא יאפשר זאת.



רגב טענה כי "נעשו מאמצים כבירים על מנת להעביר את חוק הקולנוע", והאשימה את יו"ר הכנסת בהודעה שהוציאה כי טרפד את העברת החוק בשל נקמה אישית: "לצערי יו"ר הכנסת התעקש לקטוע את ההצבעות בוועדת החינוך ולמנוע אותן - דבר שהיה מסתיים בתוך כחצי שעה, למרות שבמקביל הוא אישר ארכה בדיון על חוק הלאום. ההתנהלות של יולי אדלשטיין הנובעת ממקום אישי ולא מקצועי, פוגעת בהתנהלות הממלכתית הנדרשת בעבודת הכנסת.
לא יכול להיות שסגירת חשבונות אישיים תפגע בעבודתם של משרדי הממשלה".


מקורביה של רגב טענו כי אדשלטין טרפד בכוונה את חוק הקולנוע כנקמה על אירועי טקס המשואות. הם אומרים שאנשי לשכתה של רגב חיפשו אותו הבוקר אבל הוא לא ענה לטלפונים ואחר כך התברר שהוא התפלל במשך שעה שלמה. רגב כבר הודיעה כי תנסה לקדם את החקיקה במהלך הפגרה. יו"ר הכנסת דחה טענות שהושמעו בקרבת השרה על כך שהוא מתנקם בה בעקבות פרשת טקס המשואות ואמר: "חברים, שיקוליי תמיד היו ויהיו ענייניים".



"התנהלות נקמנית אישית". אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"התנהלות נקמנית אישית". אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לדבריו, בתחילת השבוע סוכם על דעת הקואליציה והאופוזיציה, כי הדיונים בוועדות יתקיימו רק עד השעה 10 בבוקר, שעת פתיחת המליאה.‬ "הבוקר פנו כמה ועדות כדי להאריך את הדיונים אך הוריתי לכולם לנעול את הדלתות כמתוכנן. אין סיבה שח״כים ישבו בועדות בזמן המליאה‬", אמר עוד אדלשטיין. 



באופוזיציה מהרו לחגוג את המהלך של עצירת החוק. ח"כ דב חנין: אמר: "‏פיליבסטר של האופוזיציה הצליח לבלום את אישור החוק להשתלטות הממשלה על הקולנוע בוועדה". ח"כ יוסי יונה טען: "זה ניצחון לאופוזיציה. מאות ההסתייגויות שהגשנו נגד חוק הקולנוע הנקמני הצליחו לדחות את ההצבעה על החוק בוועדה, נכון לעכשיו החוק נפל. לא ניתן יד לפגיעה בתרבות, נמשיך להלחם לטובת האמנות והיצירה הישראלית". 

ח״כ עפר שלח, נציג האופוזיציה במשא ומתן אמר בסיום הדיון: "אחרי ההצלחה בחוק הכרזת המלחמה, עוד הוכחה שאפשר לנצח גם באופוזיציה: בלמנו את חוק הקולנוע של שרת האי-תרבות, עם סיכוי של ממש לשנות אותו מהיסוד". 

ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני אף פנה לשרת התרבות ישירות: "הישג חשוב לדמוקרטיה ולחופש הביטוי בתרבות הישראלית.  אני קורא לשרת התרבות: רוצה להעביר את החוק? בואי לדבר איתנו, זנחי את הבריונות, ותרי על סעיפי ההשתקה בחוק ואנו נשקול נבוא לקראתך".