בתום לילה ארוך של חקיקה בכנסת, אושרו חוק הלאום וחוק הפונדקאות שכוללים שלל סעיפים מעוררי מחלוקת בקרב הציבור בישראל. בנוסף, טרור העפיפונים ובלוני התבערה ממשיך להשתולל בדרום, על אף שדווח כי הצדדים מכוונים לרגיעה. שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון התארח היום (חמישי) בקבינט הביטחוני של 103FM ושוחח עימם על נושאי השעה. 



"חוק הלאום הוא חוק חשוב. עסקתי בסוגיה הזו עוד לפני שנכנסתי לפוליטיקה, וחשבתי שצריך לחוקק חוק לאום כחוק יסוד, מאחר שאין לנו חוקה. אך הוא היה צריך להיות ברוח במגילת העצמאות ובלי כל התוספות", אומר יעלון. "יש כאן נטייה לחצות את הקו בין לאומי ללאומני וזה לא טוב. לדעתי ז'בוטינסקי ומנחם בגין לא היו עוברים פריימריז בליכוד הזה, כמו שאנחנו רואים את ההסתייגויות של הז'בוטינסקאים האמיתיים כמו הנשיא ובני בגין. ההסתייגות מסעיף 7ב' היא מוצדקת, וגם עניין השוויון לא נמצא שם, למרות שהוא מופיע במגילת העצמאות. ראינו הרבה ניסיונות של אג'נדות מסוכנות המנוגדות למגילת העצמאות שמופיעות היום בקואליציה".



"כשסדר היום הוא הישרדות פוליטית - אנחנו משלמים מחירים", הבהיר, "גורמים בקואליציה חצו את הקו בין לאומי ללאומני ויש את החרדים שמושכים לכיוונים אחרים. עוסקים כל הזמן בניסיון למצות את ימיה של הקואליציה כשהשיקול העיקרי והסמוי הוא חקירות נתניהו".

על חוק הפונדקאות שמונע מגברים יחידניים את הזכות לפונדקאות, זעם יעלון ואמר כי "גם כשהייתי בכנסת ובממשלה ידעתי לומר שצריך להשתחרר מדעות קדומות ולאפשר גם את זכויות הלהט"בים, כולל זכות להורות שהיא זכות בסיסית. אנחנו נגיע לזה בסופו של דבר וגם נתניהו מבין את זה. מה שהתרחש אמש זו בהחלט בושה".

 


לא רואה את אבו מאזן מחליף את חמאס



שר הביטחון הרמטכ"ל לשעבר אמר כי בסוף השבוע האחרון ישראל לראשונה פעלה נכון: "עד לפני כשלושה חודשים הצלחנו לשמר את ההרתעה שנוצרה במבצע צוק איתן. מה שקרה בשלושת החודשים האחרונים מחייב בדיקה. להתרגל לשרפת שדות ולא להגיב במחשבה שזה לא יוביל להסלמה? זה בדיוק מה שיוביל להסלמה. אם אנחנו לא מגיבים, הם מעזים יותר".
 
"טוב שהייתה התעשתות לאחרונה", אמר. "מה שנעשה בסוף השבוע הוא נכון. יש אתגרים שלא פותרים אותם טכנולוגית אלא צריך מיד לגבות מחיר מהצד השני, כזה שלא יהיה כדאי לו להשתמש באמצעי כזה או אחר. כשאתה לא עושה, אתה מתגלגל למלחמה. מול עזה צריך להכות בשיטת המקל והגזר, ויש עוד הרבה דברים שנכון לעשות.
 
כשנשאל מדוע השקט לא נוצל כדי לייצר אסטרטגיה מול עזה השיב: "זה לא נכון. ידענו מה אנחנו עושים. הבנתי שחמאס אינו הגוף למשא ומתן מדיני, שזה לא הולך ב'זבנג וגמרנו' ושעלינו להיות מתואמים גם עם מדינות ערב שמוכנות להשתתף בשיקום עזה בתיאום איתנו. הייתה לנו מדיניות".
 
עוד סיפר: "מבחינתי יש חמאסטן בעזה ואני לא רואה את אבו מאזן מחליף אותם. צריך לתלות את האחריות בחמאס ולכן כל פעם כשיש משהו נגדנו הם חוטפים כי יש כתובת. מבחינה כלכלית, אפשר להביא את הסוס אל השוקת אבל אי אפשר לגרום לו לשתות. האינטרס שלנו הוא שהתושבים בעזה יחיו בכבוד וברווחה, אך חמאס מחליט להשקיע במנהרות במקום בתותים והייטק". 
 
"אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו לגבי ההתדרדרות שקרתה בשלושת החודשים האחרונים והאם נמנענו מצעדים שיכולנו לנקוט", טען יעלון. "אני לא רואה את אבו מאזן מחליף את חמאס בעזה. אנחנו צריכים להשתמש במה שיש ובשיטת המקלות והגזרים למנוע הסלמה. כשהחל גל הסכינאות שמענו שרי קבינט עם כל מיני עמדות רצים לתקשורת, ואני אמרתי שיש לבצע הבחנה בין הסכינאי והטרור לשאר האוכלוסייה והמשכנו לאפשר לאנשים לעבוד בישראל. זהו ההסבר היחיד לסיבה שתושבי איו"ש לא מצטרפים להסלמה הזו והשקט נשמר. לשם צריך לחתור גם בעזה. מה שנעשה בסוף השבוע, תקיפת יעדי חמאס, היה צריך להיעשות כבר מזמן. אנחנו צריכים להפסיק לומר לעצמנו שמדובר רק בבלונים. זו הפרת ריבונות. לא אומרים דבר כזה וזו הייתה תקלה. אחרי המכה שהבאנו על החמאס הוא רץ אל המצרים. בסוף הם ישתכנעו". 
 
על חילופי הדברים בין השר נפתלי בנט לרמטכ"ל שהודלפו לתקשורת מתוך ישיבת הקבינט טען: "הדברים שהודלפו כבר לא חריגים לצערנו. זה גם קרה בצוק איתן והפכו את זה לנרטיב. הייתי מת לקבל דיווח על דיון אסטרטגי של החמאס. פה זה בעיתון כי שרים עושים פוליטיקה. כל אחד מדליף את שמדליף ועושים סיבובים על הרמטכ"לים. אני שם את האצבע על ראש הממשלה שמזמן היה צריך לכעוס ולהשעות שרים- הוא לא עושה את זה כי הוא מתעסק בהישרדות פוליטית".

עריכה: איתמר זיגלמן