בשנת 2002 קיבל לו יונג, סוחר טקסטיל ממזרח סין, בשורה ששינתה את חייו ואת חייהם של מאות בני אדם נוספים: רופא הודיע לו שהוא חלה בלוקמיה מיאלואידית ושנותרו לו שלוש שנים לחיות. יונג קיבל מרשם לתרופה "גליבק" של חברת נוברטיס השוויצרית למשך שנתיים, ובכל חודש נאלץ להוציא סכום של 23,500 יואן (3,500 דולר) כדי לממן את הטיפול הדרוש, שלא היה כלול בביטוח הבריאות בסין.

כאשר הגיע לסף פשיטת רגל התוודע יונג לקיומה של "ויאנט", תרופה גנרית זהה ל"גליבק" שמיוצרת בהודו ומחירה כעשירית משל התרופה של נוברטיס. יונג החל להבריח אותה לסין, אולם לא הסתפק בטובת עצמו. לאחר שפרסם אותה בקבוצת מסרונים, החל לספק את התרופה המובחרת לעוד אלף חולים אחרים בלוקמיה.

לפני ארבע שנים גילו הרשויות את מעשיו של יונג ועצרו אותו בטענה למכירת תרופות מזויפות. אולם מאות מהחולים שיונג עזר להם הגישו עצומה לשחרורו ובית המשפט קבע כי יונג לא הרוויח מהברחת התרופה וכי לא ביצע פשע. על כן החליטו התובעים לבטל את האישומים נגדו.

ב־5 ביולי יצא לאקרנים בסין סרט הקולנוע "גוסס לשרוד", קומדיה שחורה המבוססת על סיפורו של יונג. הסרט - שכבר הושווה לזוכה האוסקר "מועדון הלקוחות של דאלאס" בכיכובו של מתיו מקונוהיי - מספר על צ'נג יונג, בעל חנות שמקבל פנייה מחולה לוקמיה המבקש סיוע בהשגת תרופה זולה מהודו, ובעקבות זאת מרכיב צוות מבריחים ומנסה לעשות רווחים.

הסרט, שהפקתו עלתה רק 15 מיליון דולר, במימון חברת עליבאבא, הפך במהרה ללהיט קולנועי אדיר, אחד הסרטים המצליחים בתולדות הקולנוע הסיני. כבר בהקרנות המוקדמות רשם הכנסות של קרוב ל־50 מיליון דולר, וסוף השבוע הראשון שלו היה מרשים עוד יותר - לאור הכנסות של 151 מיליון דולר. אחרי סוף השבוע השני הוא כבר גרף 350.2 מיליון דולר וניצב בראש רשימת שוברי הקופות בעולם.

סיפורו של יונג הצליח להביא את הרשויות לבצע רפורמות שנועדו להקל על החולים ולהכניס עוד תרופות לכיסוי הביטוחי הממלכתי, אולם הסרט עורר מחדש את הדיון על תרופות רבות שעדיין נמכרות בסכומים גדולים, ובכללן עבור חולי סרטן. "אם יש חולה סרטן במשפחה, הם יוציאו הכל בשביל זה", אמר השבוע ראש ממשלת סין, לי קצ'יאנג, וקרא לשרים לפעול יותר כדי לסייע לחולים. "סרטן הפך לרוצח מספר אחת שמאיים על בריאות האנשים וחייהם. יש להשקיע מאמץ מקסימלי כדי להקל את הנטל של החולים ומשפחותיהם", הסביר.

יונג, כיום בן 50, חי הרבה מעבר לפרק הזמן שהקציבו לו הרופאים. הוא לא הסתיר את שביעות רצונו מההתפתחויות האחרונות. "אני יודע מה זה להרגיש עינויים בגלל מחלה, ולכן מעולם לא חשבתי להרוויח ולו סנט אחד מזה", כתב בבלוג שלו. "לפעול לקידום רפורמה בתחום ביטוח הבריאות, זה דבר מצוין".

הצלחתו של הסרט הצנוע מרשימה במיוחד לנוכח הפלופ שליווה את הסרט היקר ביותר בתולדות הקולנוע הסיני: "אסורה", שהופק בתקציב של 750 מיליארד יואן (112 מיליון דולר). זהו סרט פנטזיה המבוסס על מיתולוגיה טיבטית עתיקה, והמפיקים תכננו שיהיה יריית הפתיחה לסדרת סרטים כדוגמת "שר הטבעות".

הסרט יצא לאקרנים בסוף השבוע שעבר, שבוע לאחר "גוסס לשרוד", אולם הציפיות הגבוהות התרסקו משהתברר ש"אסורה" הרוויח רק 50 מיליון יואן (7.4 מיליון דולר)  אף שבחודש יולי אוסרות הרשויות על הקרנת סרטים זרים בסין. "זה לא עוני שמגביל את הדמיון שלך, אלא חוסר דמיון שקובע את העוני שלך", עקץ אחד הצופים את המפיקים בפוסט ברשת החברתית. גולשים אחרים טענו כי יש חורים בעלילה או שקטעים הועתקו מ"משחקי הכס", והסרט קיבל ציון של 3.1 מתוך 10 באתר דירוג פופולרי.

בעקבות זאת הודיעו מפיקי הסרט כי הם מפסיקים את ההקרנות, אם כי לא סיפקו סיבה רשמית. "אנחנו מתנצלים בפני הקהל שלא קיבל הזדמנות לצפות בסרט ועל חוסר הנוחות שנגרם לאנשי הצוות בחברות השותפות, ורוחשים כבוד רב לצוות שהיה מעורב בהפקה בשש השנים האחרונות", נאמר בהודעה שפורסמה ברשת ווייבו. עדיין לא ברור אם המפיקים מתכוונים לערוך את הסרט מחדש ולהפיצו שוב בקרוב.

שיא עולמי חדש

שני הסרטים מבטאים את הצמיחה הגוברת של הקולנוע הסיני, שלפי הערכות אמור לעקוף את תעשיית הקולנוע של צפון אמריקה ולהפוך לשוק הסרטים הגדול ביותר בעולם בעוד שנתיים. לפי הנתונים העדכניים של רשות הקולנוע הלאומית בסין, הרווחים בששת החודשים הראשונים של השנה עמדו על 32 מיליארד יואן, עלייה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומתוך זה עמדו הרווחים של תעשיית הקולנוע המקומית על כ־19 מיליארד יואן, זינוק של 80% לעומת השנה שעברה.

דוח הרשות הסינית מספק עדויות נוספות לצמיחה המרשימה של הקולנוע הסיני בשנה הנוכחית: כבר ביום הראשון של 2018 נרשמו רווחים של 1.268 מיליארד יואן, עלייה של 91.5% לעומת השנה שעברה ושיא עולמי חדש. בחגיגות פסטיבל האביב היו הרווחים גבוהים ב־67% לעומת אשתקד, והרווחים של הרבעון הראשון שעמדו על 20 מיליארד יואן גם כן סיפקו שיא עולמי חדש.

אחרי שכוכבים שפרצו בקולנוע הסיני (גם בהונג קונג, בעת שהייתה תחת שלטון בריטי), כגון ג'קי צ'אן וג'ט לי, נחלו הצלחות בהוליווד, הכסף הגדול שמזרימים חברות הענק ואולפני הסרטים בסין לתעשיית הקולנוע המקומית הפכו אותה לאטרקטיבית במיוחד גם עבור הכוכבים הגדולים של הקולנוע האמריקאי, שמתחילים לפנות מזרחה.

כריסטיאן בייל כיכב בסרט "פרחי מלחמה" בשנת 2011; ניקולס קייג' והיידן כריסטנסן שיחקו ב"מנודה" בשנת 2014; מאט דיימון כיכב לפני שנתיים באפוס הקולנועי "החומה הגדולה", אחד הסרטים היקרים בתולדות הקולנוע הסיני, אם כי לא זכה להצלחה מרובה בקופות; מייקל דאגלס מופיע בסרט החדש "עולם החיות" של הבמאי האן יאן, שרשם הכנסות של 38 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו; ובחודש הבא יגיע לבתי הקולנוע בסין הסרט "Unbreakable Spirit", על תקופת מלחמת העולם השנייה, בהשתתפותם של ברוס ויליס ואדריאן ברודי.

מאט דיימון ב"החומה הגדולה". צילום: IMDB


"הבאת שחקנים זרים לסרטים סיניים נועדה להעלות את איכות ההפקות ולהגדיל את ההצלחה בשוק הפנימי", הסביר ג'ונה גרינברג, לשעבר מפיק ומנהל הסניף הסיני של סוכנות הטאלנטים CAA, שפתח חברת הפקות משלו בסין.

לפני כשנתיים נכנס גם סטיבן ספילברג לתמונה - אחד הבמאים והמפיקים המצליחים ביותר בתולדות הקולנוע חתם על הסכם שותפות בין חברת ההפקות שלו אמבלין פרטנרס לבין עליבאבא סרטים, זרוע הקולנוע של קבוצת עליבאבא של המיליארדר הסיני ג'ק מה. שיתוף הפעולה יתבטא בהפקת סרטים שיכוונו בעיקר לקהל הסיני, נוסף לקידום סרטים של אמבלין בסין, בין השאר באמצעות מגוון אמצעי התקשורת והסחר האלקטרוני של עליבאבא.

מה כבר הצהיר כי ינסה בעתיד לרכוש את אחד האולפנים הגדולים של הוליווד, וההסכם עם ספילברג הצטרף להשקעה של עליבאבא בסרטים הוליוודיים כמו "משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים" ו"סטארטרק: אל האינסוף". "בקרב הצרכנים הסינים יש דרישה גוברת לתוכן גלובלי יוקרתי", אמר מה בעקבות חתימת ההסכם. "שיתוף הפעולה הזה יכול לשרת כגשר תרבותי ותהיה לו השפעה חיובית על הדור הבא של צרכנים סינים".

הקשר המתהדק עם סין מתבטא גם בתוכנם של הסרטים ההוליוודיים, הן לצורכי שיווק והן בצנזורה עצמית כדי שלא לפגוע ברגשות הסינים או להסתכן בצנזורה רשמית. הסרט השלישי בסדרת "איירון מן", למשל, הציג דמות של רשע הנקרא המנדרין. בעוד שבספרי הקומיקס המנדרין היה סיני, בגרסה הקולנועית מדובר בגבר לבן. בסרט "ד"ר סטריינג'" גילמה טילדה סווינטון את "העתיקה", אף שמדובר בדמות טיבטית. נטען שאולפני מארוול לא רצו להרגיז את הסינים בשל סוגיית טיבט.

בגרסה המחודשת של הסרט "שחר אדום" משנת 2012, היו אמורים הפולשים לעיירה אמריקאית שלווה להיות סינים (במקום הסובייטים על פי הגרסה שיצאה בשנת 1984), אולם רגע לפני ההפצה הוחלט לשנות את זהות הרשעים לצפון קוריאנים כדי לא לפגוע בסיכויי ההפצה בסין. הסרט "רובוטריקים: עידן ההכחדה" משנת 2014, שבו היו מעורבות שתי חברות סיניות ואשר צולם בהונג קונג, הכיל פרסום "סמוי" למוצרים פופולריים בסין כגון הגרסה המקומית של "רד בול".

שכר ועונש

השם החם ביותר בתעשיית הקולנוע הסינית בשנים האחרונות הוא פאן בינגבינג (36). היא מוכרת לצופים הסינים מאז הופעותיה בסדרת הטלוויזיה "נסיכתי הנאווה" בסוף שנות התשעים, ועד כה כיכבה ביותר מארבעים סרטים, מרביתם בקולנוע הסיני.

בשנים האחרונות החלה פאן לקבל תפקידים גם בסרטים אמריקאיים, ובין השאר היו לה הופעות אורח קטנות ב"איירון מן 3" וב"אקס־מן: העתיד שהיה". בחודש הבא ייצאו שני סרטים בהשתתפותה: “Unbreakable Spirit" עם ויליס וברודי וסרט האימה "The Meg", שבו היא מככבת לצדו של ג'ייסון סטטהם. לאחרונה נודע שהיא גם תככב לצדה של ג'סיקה צ'סטיין במותחן הנשי "355".

לפאן, העוסקת גם בפעילות צדקה נרחבת (בין היתר למען ילדים חולי לב בטיבט) ונחשבת לאייקון אופנה לאור הופעותיה על השטיח האדום בפסטיבל קאן ובבכורות של סרטים, יש קרוב לארבעה מיליון עוקבים באינסטגרם ו־62.5 מיליון עוקבים ברשת ווייבו, שהתלהבו כאשר התפרסם הסרטון שבו נראה בן זוגה, השחקן לי צ'ן, מציע לה נישואים ביום הולדתה בשנה שעברה.

פאן עומדת כבר ארבע שנים בראש רשימת מאה הסלבריטאים הסינים המרוויחים ביותר של פורבס, עם הכנסות של 300 מיליון יואן. היא נחשבת לאחת השחקניות הרווחיות ביותר בעולם, עם הכנסות גבוהות יותר משל ג'וליה רוברטס ושרליז ת'רון. עם זאת, ייתכן כי בקרוב היא תאבד את מעמדה המכובד.

בסוף מאי חשף מגיש הטלוויזיה, צווי יונגיו'אן, שני חוזים של פאן עבור הסרט "טלפון נייד 2" שמהם עולה כי חוזה אחד העניק לה 10 מיליון יואן עבור התפקיד, בעוד החוזה האחר העניק לה 50 מיליון יואן עבור אותה עבודה. החוזים היו חלק מנוהל בשם חוזי "יין ויאנג" שנחשב לפופולרי בתעשיית הסרטים והטלוויזיה הסינית, ולפיו חוזה אחד הוא רשמי והאחר מתממש "מתחת לשולחן", ויש להניח כי שיטה זו נועדה להונות את רשויות המס.

פאן הכחישה בתוקף את הטענות שעלו נגדה על העלמת מסים, ונציגיה תקפו את העיתונאי על חשיפת מסמכים מסווגים, כדבריהם, והאשימו אותו כי "פגע בזכויות המשפטיות והפר תקנות עסקיות". אולם הסערה הציבורית שהתעוררה בעקבות החשיפה הספיקה עבור מינהל המסים הסיני כדי להכריז על בדיקה כוללת של ההכנסות של כל השחקנים והשחקניות המצליחים ביותר בסין, לא רק של פאן.

זה לא היה סוף פסוק. בשנה שעברה פרסמה הברית לטלוויזיה, קולנוע וטלוויזיה של סין קווים מנחים שהורו להגביל את שכר השחקנים, אולם האולפנים כמעט שלא יישמו זאת ורשויות הממשלה העלימו עין. כעת, בעקבות המקרה של פאן, הודיעו שורה של משרדי ממשלה וסוכנויות ממשלתיות - בהם משרד התעמולה, משרד התרבות והתיירות, מינהל המסים ורשות הסרטים הלאומית - כי הם פועלים נגד חוזי "יין ויאנג" באופן נחרץ יותר.

בין השאר נקבע ששחקנים מובילים בסרטים ובסדרות לא יוכלו להרוויח יותר מ־70% מהשכר של כלל הצוות ולא יוכלו לקבל תשלום גבוה מ־40% מהוצאות ההפקה. סוכנויות הממשלה הרלוונטיות גם נדרשו לפעול להסדרת ההשתתפות של שחקנים בתוכניות שונות, לרבות תוכניות ילדים וריאליטי, ולהגביר את המאמצים המשמעתיים נגד העלמות מסים בתעשיית הבידור.

"בשנים האחרונות התפתחה תעשיית הקולנוע והטלוויזיה של סין באופן מהיר והמצב הכולל הראה כיוון טוב", נאמר בהודעה הרשמית. "במקביל גם נחשפו סוגיות כמו שכר מרקיע שחקים, חוזי 'יין ויאנג' והעלמות מס. הבעיות האלה לא רק העלו את העלויות של ההפקות, השפיעו על האיכות הכוללת של סרטים ויצירה טלוויזיונית וערערו את הסביבה הבריאה של תעשיית הקולנוע, אלא גם עודדו נטייה לפולחן הכסף, גרמו לצעירים לרדוף אחרי כוכבים בעיניים עצומות ושיבשו ערכים חברתיים. חובה לנקוט צעדים יעילים כדי לתקן את זה", קבעו הרשויות.

[email protected]