הבוקר (שני) חוו תושבי הצפון שוב את האזעקות העולות ויורדות, כשחלק מהזליגה מהלחימה בסוריה הגיעה לשטח ישראל. השינוי הפעם היתה בהודעת דובר צה"ל לפיה במהלך היירוט השתמשו הפעם כוחות הביטחון במערכת "קלע דוד" (שרביט קסמים). לפני כשנתיים וחצי, מסרה מינהלת "חומה" במשרד הביטחון על סיום מוצלח של סדרת הניסויים בשרביט קסמים ובכך למעשה הסתיים הפיתוח של המערכת, שנמשך כחמש שנים והיא הפכה בעצם לכלי פעיל אשר מתופעל על ידי חיל האוויר. עם קבלתה, החל החיל להכשיר את הצוותים הראשונים לתפעולה. תוך כדי, המשיכה המערכת לעבור עוד ועוד ניסויים כדי לבדוק את אמינות היירוט שלה. לפי תוכנית העבודה של מערכת הביטחון, הסוללות הוצבו בארבעה אתרים ברחבי הארץ.

המערכת פותחה במשותף על ידי רפא"ל וחברת רייטון האמריקאית וזכתה למימון חלקי נוסף של הממשל בוושינגטון. במקור אמורה הייתה "שרביט קסמים" ליירט רקטות שטווח מעופם בין 40 עד 300 קילומטר ולהוות שכבת הגנה שנייה בין כיפת ברזל (שטווח היירוט שלה הוגדל לשבעים ק"מ) לחץ, שמיועד ליירט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. אולם, מאז הוכנסו בשרביט קסמים תוספות ושכלולים טכנולוגיים, שיאפשרו לה ליירט טילים שיישאו ראשי חץ של עשרות ק"ג של חומר נפץ, בטווחים גדולים יותר ובגובה רב עוד יותר. באפריל אשתקד הושלמה קליטת מערכת קלע דוד במערך ההגנה האווירית של צה"ל והיא הוכרזה כמבצעית.

מערכת שרביט קסמים. צילום: דובר צה"ל
מערכת שרביט קסמים. צילום: דובר צה"ל
ראש התוכנית ברפא"ל, ששמו לא הותר לפרסום, אמר בעבר כי הרעיון מאחורי המערכת הוא "לאפשר יירוט גם בגובה רב של מאות ק"מ, הרחק מהאזור המוגן, גם של טילים מדויקים". המערכת פותחה כך שיהיה לה גם יכולת ליירט כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם). אגב, המערכת זכתה לשני שמות, "שרביט קסמים" בעברית ו"קלע דוד" באנגלית. לאחר מכן, אוחד השם והמערכת זכתה לשם "קלע דוד".

ואולם, עם כל השבחים לפריצות הדרך הטכנולוגיות, אי אפשר להתעלם גם מהבעיות והאתגרים שניצבים לפתח המערכת, אם וכאשר תעמוד במבחן בזמן אמת - של ירי טילים לעבר ישראל. מתוך המלאי העצום של יותר ממאה אלף רקטות וטילים, לחיזבאללה יש כמה אלפי טילים שעונים על ההגדרה של "טווח בינוני". גם אם רובם יושמדו מבעוד מועד בידי חיל האוויר, במקרה של מלחמה, הרי בידי הארגון יישארו עדיין מספיק טילים כדי לשגרם לעבר מטרות רבות בישראל, עד לטווח של הכור הגרעיני בדימונה.

ניסוי במערכת שרביט קסמים. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
ניסוי במערכת שרביט קסמים. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
האתגר הגדול של שרביט קסמים יהיה ליירט מטחי טילים עם יכולות תמרון, וזה עוד לפני שמזכירים את נושא המחיר. מדובר במערכת יקרה מאוד. אם טיל מיירט אחד של כיפת ברזל עולה כשבעים אלף דולר, הרי עלותו המשוערת של טיל מיירט של שרביט קסמים היא כמיליון דולר. לכן, אם סוגיית העלות־תועלת של טילי כיפת ברזל היא חשובה אך לא אקוטית, במקרה של טילי היירוט של שרביט קסמים, סוגיית המחיר היא בעלת משקל רב בהחלטות התפעול.

כזכור, הבוקר נשמעו מספר אזעקות נשמעו בגליל העליון וברמת הגולן שבצפון הארץ. לאחר בדיקה, הודיע דובר צה"ל כי הן הופעלו כתוצאה מזיהוי שיגורים המבוצעים במסגרת הלחימה הפנימית בסוריה ונפלו בשטח סוריה. לאור זאת, שוגרו שני מיירטי קלע דוד אל מול זיהוי רקטות שהיה חשש שיפגעו בשטח ישראל. בנוסף נמסר כי לא נגרם נזק ולא היו נפגעים. 
 
מדובר בפעם הרביעית במהלך השבועיים האחרונים בהן נשמעות אזעקות באזור הצפון. לפני עשרה ימים נורה טיל פטריוט לעבר כלי טיס בלתי מאויש שהתקרב לגבול מכיוון סוריה. הכטב"מ הופל באזור קוניטרה. מוקדם יותר באותו שבוע יורט כטב"מ מעל הכנרת וחלקים ממנו נפלו למימי האגם. לפני חמישה ימים הופעלו אזעקות בלילה, שהתבררו במהרה כאזעקות שווא.