בעוד עתידם של המסתננים מאריתראה השוהים בארץ אינו ידוע, שרת המשפטים איילת שקד דיברה היום (שלישי) בכנס הבחירות של יו"ר הבית היהודי בתל אביב, חיים גורן, ואמרה כי "אם אריתראה תבטל את חובת הגיוס, נחזיר את המסתננים מיד". שקד הסבירה שהממשלה עוקבת בדריכות אחר יישום הסכם השלום בין אריתראה לאתיופיה, והוסיפה: "אם בעקבות ההסכם תבוטל חובת הגיוס, ישראל תוכל להחזיר את המסתננים לאריתראה". "אם כך יהיה, זו בשורה גדולה לתושבי דרום תל אביב", קבעה שרת המשפטים.



תושבים ופעילים בשכונות בדרום תל אביב הגיבו בשמחה לאחר הודעתה של שרת המשפטים. "זו הבשורה הכי טוב שקיבלנו בתקופה האחרונה", אמר חבר מועצת עיריית תל אביב ויו"ר שכונת התקווה שלמה מסלאווי. "אחרי כל הזיג-זגים ותקוות השווא, כבר איבדנו תקווה. עכשיו אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה". 

בהתייחס להסכם השלום בין אריתראה, שעשוי להוביל לקיצור השירות הצבאי באריתראה ובביטול חובת הגיוס לצבא, אמר מסלאווי כי כך "ייגמר התירוץ של ההגנה הקבוצתית, שמנעה עד היום את החזרתם המסתננים לאריתראה. יהיה קל יותר ללכת לבג"ץ ולהסביר שאין להם כל סכנה לחזור למדינתם. חגיגת ההגנה הקבוצתית שמנעה את הוצאתם מישראל בחזרה לארצם, נגמרת.
 

גם שפי פז, מהפעילות המובילות בדרום תל אביב להוצאת המסתננים, הגיבה בסיפוק. "יש לנו תקווה חדשה. חיכיתי לזה וזה הגיע. הפתרון הוא החזרת המסתננים לאריתראה", אמרה, אולם העריכה שצפויים עוד קשיים רבים בדרך: "הם לא מתכוונים להתחיל לחזור לאריתראה. הם יתחילו לטעון שיש דיקטטורה, אבל נפתח כאן חלון הזדמנויות להחזיר את המסתננים בחזרה, ברגע שאין חובת גיוס לצבא. הבועה של התירוצים נגד הוצאת המסתננים מתפוצצת".

כזכור, בפסק דין דרמטי שפורסם לפני כחודש, קבעה ערכאת הערעור הגבוהה של בית המשפט הפדרלי בשווייץ כי אין מניעה חוקית להרחיק מסתננים אריתראים שאין להם עילת מקלט מיוחדת, גם אם יוחזרו לשירות פעיל בצבא אריתראה. בשני פסקי דין שפורסמו בשנתיים האחרונות קבע בית המשפט הפדרלי של שווייץ כי אין מניעה להרחיק לאריתראה מסתננים שבקשת המקלט שלהם נדחתה, אם הם שוחררו משירות צבאי או לאומי והם אינם צפויים לעונש חמור על היציאה הבלתי חוקית בלבד.



מסתננים במתקן חולות. צילום: פלאש 90


מדובר בתקדים ראשוני שנוגע לענייננו: יותר מ־70% מהמסתננים בישראל הם מאריתראה, והגיוס לצבא נחשב לעילה המרכזית למדיניות אי־הרחקה גורפת שהחילה ישראל. בימים אלו אף נידון בבית המשפט המחוזי בירושלים ערעור של המדינה על פסק דין של בית הדין לעררים, שקבע כי יש להעניק מעמד פליטות למסתנן אריתראי שערק מהצבא.

כמו כן, לפני כחודש התריע סנ"צ צחי שרעבי, מפקד תחנת משטרת שרת, המופקדת על אזור התחנה המרכזית הישנה והחדשה בתל אביב, כי "בתקופה האחרונה יש עליה בעבירות אלימות, שוד ותקיפה חמורה בקרב מסתננים בדרום תל אביב, ביחס לשנה קודמת". את הדברים אמר שרעבי במהלך דיון מיוחד בוועדת הפנים של הכנסת. "בשנת 2017 הייתה הרבה הרתעה מנהלית כי הייתה היכולת לשלוח לסהרונים וחולות. הייתה יכולת למנוע ולצמצמם אלימות ופשיעה. הם מבינים היום שאין יכולת לאכוף כי הליך פלילי הרבה יותר מורכב", הוסיף סנ"צ שרעבי.