לא רק חום קיצוני: שר האוצר משה כחלון חתם היום (רביעי) על ההמלצה להכריז על שנת בצורת בנגב. ההחלטה התקבלה לאחר שנבדקו רוב האזורים החקלאיים שנפגעו, נמדדו כמות ואיכות היבולים, והוערכו ההפסדים שייגרמו לחקלאים. 



בעקבות ההחלטה יינתנו פיצויים לחקלאים המגדלים צמחים פגיעים בהגדרתם: חיטה, שעורה, תלתן, בפול, חומוס, קנולה ושיבולת שועל. היקף הבצורת השנה מצומצם יחסית, ועל כן הפיצויים שיינתנו מוערכים בכשלושה או ארבעה מיליון שקלים, זאת בעוד שבשנות בצורות קודמות הם עמדו על ממוצע של כ-30 מיליון ש"ח. הפיצויים משולמים לחקלאים על ההפסד בייצור. 



כזכור, עוד בתחילת השנה פרסם השירות המטאורולוגי כי ישנו סיכוי גבוה לשנת בצורת, וכן כי הכנרת צפויה להגיע למפלס הנמוך ביותר שלה מזה תשע שנים. כחודש לאחר מכן, באמצע דצמבר, דרשו החקלאים סיוע כלכלי בטענה לשנת בצורת, וכי הם מוציאים אלפי שקלים מידי יום על השקיה. 

חקלאות בדרום. צילום: מירי צחי


"נכון לעכשיו זו בצורת", אמר אז החקלאי חיימק'ה הוד. "המצב עכשיו (דצמבר) כמו באמצע אוגוסט. לאורך השנים אני לא זוכר תמונה כזו, שבסוף דצמבר השדות חומים ולא ירוקים. אני מקווה לניסים, שירדו כמה מבולים ויסדרו לנו את מאזן המים, אחרת אנחנו על הפנים. אני לא יודע אם נוכל לאחזור את העצים בחיים", הוסיף.