עשרים וארבעה ביולי הוא יום רב־חשיבות בלוח השנה של יוון המודרנית. באותו היום בשנת 1974 ראש הממשלה לשעבר, קונסטנטין קרמנליס, שב לאתונה אחרי 11 שנות גלות מרצון בצרפת, והתקבל על ידי אלפי אזרחים צוהלים. חזרתו התאפשרה אחרי ששעות ספורות קודם לכן החונטה הצבאית השלטת ופוליטיקאים ותיקים נוספים הסכימו כי הוא האדם היחיד שיוכל להציל את יוון שעמדה על סף הידרדרות למלחמה כוללת נגד טורקיה - שארבעה ימים קודם לכן פלשה לצפון קפריסין - ולהוביל את המדינה לבחירות כלליות.



זמן קצר לאחר נחיתתו הושבע קרמנליס לראשות הממשלה ובכך הגיעו לסיומן שבע שנות החונטה הצבאית והדמוקרטיה שבה ליוון, ערש הדמוקרטיה. קרמנליס הוביל את שיקום הדמוקרטיה באמצעות בחירות חופשיות ואת כינונה של הרפובליקה היוונית השלישית, ויוון גם שבה להיות חברה מלאה בשוק האירופי המשותף, גלגולו המוקדם של האיחוד האירופי. הוא סיים את כהונתו במאי 1980 ונבחר לנשיא המדינה השלישי, תפקיד שבו החזיק עד 1985, ונבחר מחדש לעוד חמש שנות נשיאות בשנת 1990.



השבוע היה אמור להיות מצוין יום השנה ה־44 לחזרת הדמוקרטיה, ובמרכזו קבלת הפנים המסורתית במעון הנשיא. אולם את מקומו תפסו שלושה ימי אבל לזכרם של עשרות הקורבנות בשריפות הענק במזרח המדינה. במקום להתאחד סביב המורשת הדמוקרטית, כל המפלגות התאחדו סביב הטרגדיה הלאומית. "עכשיו זה לא הזמן להטיל אשמה. בעוד המדינה אבלה אין מקום לעימות", אמר מנהיג מפלגת האופוזיציה המרכזית, "דמוקרטיה חדשה", קיריאקוס מיטסוטקיס. "כעת זה זמן לאחדות ולסולידריות".



אבל האחדות הזו לא החזיקה מעמד יותר מדי. מיד כאשר העשן החל להתפזר מעט, החלו להופיע הביקורות וההאשמות. אנשי כיבוי צוטטו כמאשימים בכך שהרשויות לא נערכו כראוי, על אף שהיו אזהרות שעלולות לפרוץ שריפות באזור. מנהיג המפלגה הקומוניסטית, דמיטריס קוטסומפס אמר כי "האבל הלאומי וכל המילים הגדולות לא יכולים לשמש אליבי שישכיח או יסתיר את האחריות הגדולה של הממשלות, כולל הממשלה הזו, לאורך זמן".



מאמר מערכת ביומון "קטימריני" הזכיר שלאחר השריפות שגבו עשרות הרוגים בפורטוגל לפני חודשים אחדים, התפטר שר הפנים המקומי. "התפטרות של לפחות שר יווני אחד תראה שהממשלה מייצגת את קורבנות האסון הזה", ציין המאמר. "'טרגדיה שלא ניתן לתאר', כפי שראש הממשלה ציפראס תיאר זאת, דורשת קתרזיס פוליטי". הגדיל לעשות הבישוף האורתודוקסי של קלבריטה, אמברוסיוס, שהצהיר כי "ראש הממשלה האתאיסט, אלכסיס ציפראס, עורר את זעם האל".



השריפות ביוון. צילום: AFP
השריפות ביוון. צילום: AFP



אולם גם אם יהיו מי שייקחו על עצמם את האחריות לאסון הטבע הקשה ביותר ביוון בעשר השנים האחרונות, קשה להאמין שזה ינחם ולו במעט את קרוביהם של עשרות הקורבנות ואת האלפים שאיבדו את בתיהם בלהבות שהתפשטו במהירות והפכו לעיי חורבות את העיירות ואזורי הנופש שהיו אמורים להיות כעת בשיא עונת התיירות.



במיוחד מדובר בעיירה מאטי, שידועה כמוקד משיכה עבור תיירים מקומיים. התושבים אמרו בכאב שאינה קיימת יותר. "היא הייתה ירוקה, עם חופים טבעיים ומים כחולים, רחובות צרים, כפר יווני טיפוסי לחוף הים. סוף יולי, ילדים רבים עם הסבים והסבתות שלהם ועם אמותיהם", תיאר האתר היווני של "הפינגטון פוסט" את העיירה כפי שנראתה עד תחילת השבוע הנוכחי.



אולם מאז יום שני בערב הכל נראה שונה. באחד הרחובות המרכזיים ניצבו עשרות מכוניות מפוחמות שעלו באש כאשר נתקעו בפקק תנועה בניסיון לברוח מהלהבות המתקדמות, וגופות התגלו באזורים שונים בעיירה, כולל 26 בני אדם ובהם גם הורים וילדים, שנמצאו שרופים כשהם חבוקים. "אם לא יקרה נס, האש תשרוף המון אנשים", כתב פנגיוטיס קוקינידיס, שף שהתגורר במאטי, כאשר פרצו השריפות. הנס לא קרה וקוקינידיס, רעייתו ושני ילדיהם הצטרפו לרשימת הנספים. "נוח בשלום בגן עדן פנגיוטיס, לפחות אתה עם המשפחה שלך", ספדו לו במועדון השפים של יוון.



החשד העיקרי של החוקרים הוא שמדובר בהצתה מכוונת, מאחר שמדובר במספר שריפות שפרצו בו־זמנית. בתקשורת ציינו כי מדובר בשיטת פעולה מוכרת של פושעים שמבקשים לבזוז בתים שננטשים. אולם מומחים ציינו כי מה שגרם להתפשטות המהירה של הלהבות הוא רוחות יוצאות דופן, שנשבו במהירות של 120 קמ"ש. גורם נוסף שהקל את התפשטות האש הוא טמפרטורות גבוהות של כ־40 מעלות ששררו בימים האחרונים וגרמו לתנאי יובש.



שיאים של שנים


הדוחות של הפאנל הבין־ממשלתי לשינוי האקלים, הגוף הבינלאומי שהוקם על ידי האו"ם על מנת לבחון את השפעות שינויי האקלים מבחינה מדעית, מזהירים שוב ושוב מפני ההשלכות האפשריות של עליית הטמפרטורה העולמית הממוצעת ב־2 מעלות ביחס לממוצע בעידן הטרום־תעשייתי.



הסכם פריז לעצירת פליטת גזי החממה נועד לסייע בעצירת העלייה בטמפרטורות, ואי אפשר להתעלם מכך שהטמפרטורה העולמית כבר נמצאת במגמת עלייה.ההערכות הן כי התחממות ב־2 מעלות ואולי אף יותר תתרחש לקראת סוף המאה הנוכחית אם המדינות לא יעמדו בהתחייבויותיהן - וכזכור הנשיא דונלד טראמפ כבר הודיע כי הוא מוציא את ארה"ב מהסכם פריז.



כמעט כל שנה שוברת את שיאי הטמפרטורה של השנה שלפניה, ועוד ועוד אירועים קיצוניים חריגים של מזג אוויר - החל מסופות טייפון והוריקן עוצמתיות ועד הצפות חסרות תקדים - נרשמים באזורים שונים על פני כדור הארץ. הרוחות העזות ביוון שעודדו את השריפות השבוע הן רק דוגמה אחת.



אולם מה שקורה בשבועות האחרונים, ובמיוחד בשבוע האחרון, מדהים במיוחד. כמעט בכל יבשת על פני כדור הארץ נרשמו טמפרטורות חסרות תקדים או שוברות שיאים של שנים, אשר הותירו גם מאות קורבנות בנפש שלא היו מוכנים לשינויים הקיצוניים.



בקוריאה הדרומית שורר גל חום כבר יותר משבועיים ברציפות. בסיאול נרשמו השבוע 38 מעלות, הנתון הגבוה ביותר ביחס לחודש יולי מאז 1994, ו־31 מעלות שנרשמו בעיר החוף גנגנאונג במזרח המדינה היו הגבוהות ביותר שתועדו מאז 1907. בסעודיה נרשמו יותר מ־46 מעלות, בעוד שבאזורים שונים באיראן המחט קפצה ליותר מ־52 מעלות ובעומאן נמדדו 42.6 מעלות לאורך 24 שעות רצופות.



בדת' ואלי בקליפורניה נמדד שיא של 52.7 מעלות - השיא הקודם של 52 מעלות החזיק מעמד במשך 102 שנה, ובפאלם ספרינגס הגיעה הטמפרטורה לשיא של 49.4 מעלות. בדאלאס הטמפרטורות הגיעו ל־42־43 מעלות במשך ארבעה ימים ברציפות, ואפילו בסיביר הטמפרטורה זינקה עד 32 מעלות. בוורקלה שבחלק האלג'יראי של מדבר סהרה נמדדה הטמפרטורה הגבוהה ביותר אי פעם באפריקה - 51.3 מעלות.



בצפונה של אירופה, אחד האזורים הקרירים של היבשת גם בעונת הקיץ, הטמפרטורות נוסקות. שוודיה חווה זאת בצורת חסרת תקדים. שוררות בה הטמפרטורות הגבוהות ביותר זה מאה שנה - 35 מעלות במקום ממוצע של 23 מעלות בקיץ. במדינה הסקנדינבית כמעט שלא ראו טיפות גשם כבר קרוב לשלושה חודשים, ושריפות ענק השמידו מאות דונמים. דליקות נרשמו גם בנורווגיה, שם הטמפרטורות בחודש מאי היו הגבוהות ביותר אי פעם, ובפינלנד, שבה הטמפרטורה בחלק מהאזורים זינקה עד 30 מעלות בניגוד לממוצע של 18 מעלות.



גם מרכז קנדה ומזרחה סבלו מגל חום כבד ביותר. מוקדם יותר החודש נמדדו במונטריאול כ־35 מעלות וכ־40% לחות, וגם בטורונטו נרשמו ימים רצופים של טמפרטורות גבוהות יותר מ־30 מעלות. לפי נתונים רשמיים, יותר מ־90 בני אדם מתו החודש בשל השפעות של גל החום בקוויבק, ויותר מ־50 מתוכם היו רק במונטריאול.



מתבשלים בקרון


אפילו בבריטניה כבר די מיואשים. הממלכה שכה רגילה לפרקי גשמים אפילו בעיצומו של הקיץ, מתמודדת עם גלי חום בלתי פוסקים כבר שבועות ארוכים. כתוצאה מכך הרשויות באנגליה ובצפון אירלנד אף הפעילו הגבלות על שימוש במים. השבוע זינקו הטמפרטורות ליותר מ־30 מעלות, ושירות החיזוי הנחה את התושבים לצמצם למינימום האפשרי את השהייה בחוץ. גם היום צפויות להירשם 37 מעלות ואולי אף יותר בדרום אנגליה, במזרח ובמרכזה, ותיתכן אפשרות לשבירת טמפרטורות של כל הזמנים.



ב"תחבורה עבור לונדון", הגוף העירוני שאחראי על התחבורה הציבורית בעיר הבירה, ציינו כי הם מתכננים להכניס לשירות יותר מ־90 קרונות חדשים עם מערכות מיזוג עד שנת 2030, אולם עבור אלפי הנוסעים שמזיעים ומתנשמים בימים האחרונים בקרונות צפופים, כאשר הטמפרטורות מגיעות ל־40 מעלות גם מתחת לפני האדמה, זו לא בשורה מרעננת מדי. "אנחנו מתבשלים בחיים", כתב אחד המגיבים בטוויטר. "ביום שישי הייתי קרובה לעילפון, והבת שלי התעלפה בקו הזה קודם לכן. אנחנו מקבלים יחס גרוע יותר מזה של חיות", נאמר בעוד ציוץ. גולש אחר זעם: "אז אתם גם יכולים להוריד את המחיר עד שנת 2030? אני משלם 2.80 פאונד כדי לנסוע בקרון עמוס ומסריח בחום של 40 מעלות".



החום הכבד שהגיע עם סיומה של שנת הלימודים שלח אלפים לחופי הים בבריטניה. אולם ייתכן שבעוד שנים לא רבות גם המים לא יספקו מפלט בטוח בימים חמים. מומחה העריך בשבוע שעבר כי לנוכח שינויי האקלים צפויים להגיע זנים חדשים של כרישים לעבר בריטניה עד אמצע המאה הנוכחית, בהם גם עמלץ לבן, כוכב סרט האימה "מלתעות", וכריש ארך־גף שמוגדר כזן המסוכן ביותר.



המדינה שסופגת כבר שבועות ארוכים מכות טבע קשות היא יפן, אשר מתמודדת עם האסונות הגדולים ביותר מאז רעידת האדמה והצונאמי של מרץ 2011. בתחילת החודש ירדו מאות מילימטרים של גשמים באזורים שונים של יפן, וכתוצאה מכך נרשמו השיטפונות הנרחבים ביותר זה עשרות שנים, לצד מפולות בוץ שהותירו קרוב ל־200 הרוגים ומיליוני בני אדם שנאלצו לעזוב את בתיהם.



שיטפונות ביפן. המצב בחריג הופך ליומיומי. צילום: רויטרס
שיטפונות ביפן. המצב בחריג הופך ליומיומי. צילום: רויטרס



המדינה עוד לא הספיקה להתאושש ומיד נחת אסון טבע חדש, הפעם בדמות גל חום חסר תקדים שנמשך זה השבוע השני ואשר החזאים מעריכים שיימשך עד תחילת אוגוסט. השבוע נרשמו שיאים חדשים: הטמפרטורה הגבוהה ביותר נמדדה בעיר קומגאיה, צפונית־מערבית לטוקיו - 41.1 מעלות, וגם בטוקיו עצמה הטמפרטורה עמדה על קרוב ל־40 מעלות. יותר מ־65 בני אדם מתו בשל החום הכבד, ולמעלה מ־22 אלף בני אדם פונו לבתי חולים, מרביתם קשישים שלא היו מסוגלים להתמודד עם מזג האוויר החריג. בממשלה אף שוקלים להאריך את חופשת הקיץ, מאחר שברבים מבתי הספר אין כלל מערכות מיזוג.



בעוד שנתיים בדיוק ייפתחו המשחקים האולימפיים בטוקיו, והשבוע אף הוצגו הקמעות הרשמיים של התחרויות, אולם החשש הגדול ביותר של המארגנים הוא מפני מזג אוויר דומה גם בקיץ 2020, שעלול להשפיע על אלפי הספורטאים ומאות אלפי התיירים, אם לא מיליונים, שאמורים למלא את העיר לרגל החגיגה.



"באופן כללי התחזית היא שסוג כזה של חום ששורר כעת יגבר ככל ששינויי האקלים גוברים", אמרה מסאקו קונישי, מטאורולוגית וסגנית מנהל השימור בקרן העולמית לשימור חיות הבר ביפן. "בעוד שאנחנו לא יכולים לומר שגל החום הנוכחי עצמו הוא סימן להשפעות הישירות של שינויי האקלים, אנחנו יכולים לומר לכל הפחות שאנחנו נראה עוד אירועי אקלים כאלה בעתיד. מה שיותר מפחיד הוא שמה שעד כה לא התנסינו בו הופך בהדרגה להיות המצב הנורמלי היומיומי".



[email protected]