אמזון, החברה שבקבוצת החוד של הגדולות והמובילות בעולם (לצד אפל, מיקרוסופט וגוגל), רוצה לפעול גם בישראל. ענקית הקמעונות המקוונת מסיאטל דיווחה השבוע על רווח נקי של 2.5 מיליארד דולר ברבעון השני של 2018, מתוך הכנסות של 52.9 מיליארד דולר. הישג נוסף נרשם בזינוק של 80% ברווחיה משירותי הענן.
 
המסחר המקוון הוא תופעה מתפשטת שאינה פוסחת גם על מדינת ישראל. בשנת 2017 הוציאו הישראלים כ־13 מיליארד שקל בקניות באמצעות אתרי מסחר מחו"ל, לעומת כ־1.3 מיליארד שקל ב־2010 (גידול של פי עשרה). בשנה שחלפה הכריזה אמזון שבכוונתה לקדם פעילותה גם במדינת ישראל.

הקפיצה במספרים

אמזון פועלת כיום בפריסה בינלאומית ב־11 מדינות מהמובילות והעוצמתיות ביותר בעולם, בהן ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, הודו, קנדה, סין ויפן, ובקרוב גם בישראל. ממדינות אלה היא מוכרת ללקוחות מ־180 מדינות שונות, באמצעות 109 מחסני שילוח ברחבי העולם, וביותר מ־30 קטגוריות של פעילות.
 
חברת הענק לא עוצרת לרגע וממשיכה להתעצם כלכלית, כך אנו למדים מדיווחיה האחרונים לבורסה. בפעם הראשונה בתולדותיה, מציגה אמזון רווח נקי גבוה מ־2 מיליארד דולר ברבעון (יולי 2018). בעקבות התוצאות הכספיות, עלתה המניה ב־1.5% במסחר שאחרי סגירת הבורסות בוול סטריט. שווי השוק של אמזון עלה ל־904 מיליארד דולר.
 
בשבוע שעבר ערכה ענקית הקמעונות המקוונת את יום המכירות השנתי שלה, ה"פריים דיי". אמזון חוותה אומנם כמה תקלות טכניות במהלך יום המכירות, אך תקלות אלה לא עצרו הישג של מכירות שיא ביותר מ־4 מיליארד דולר. באמזון אמרו כי יותר אנשים הצטרפו לשירות מנויי הפרמיום שלה (אמזון פריים) בפריים דיי, מאשר בכל יום אחר בהיסטוריה של החברה. 

קניות ברשת. צילום: אינג אימג'
קניות ברשת. צילום: אינג אימג'
 
 
האם יש פה שיטה חדשה?

אז אמזון זו כבר מזמן לא רק חנות מקוונת לרכישת ספרים. אמזון מאפשרת לעסקים רבים לעבוד בשיטת FBA - Fulfilled by Amazon שזו שיטה קלה ופשוטה לשילוח בינלאומי. אמזון היא אולי מובילת המהפכה הקמעונאית לשינוי הרגלי הצריכה שלנו, ולכן היא נדרשת לשיפור תהליכי ההפצה והשילוח. שיטת FBA מקלה על הרוכש/סוחר, משחררת אותו מהצורך לחפש מחסנים ומאפשרת לדאוג אך ורק לשילוח. שיטה זו מזמנת שחקנים חדשים ורבים למסחר בינלאומי, ומכאן הפתיחה ההמונית של קורסים ייעודיים למסחר באמזון.
 
מדוח של חברת המחקר eMarketer, עולה כי אמזון צפויה לשלוט ב־49.1% משוק הקמעונות המקוון בארה"ב עד סוף שנה זו. בעתיד הקרוב נראה את אמזון יותר בתחום המזון, התרופות, הביגוד ושירות המשלוחים.
 
מבצעים מעוררי מסחר

מבצעים באמזון? בהחלט כן! כמו כל חברה מסחרית, גם אמזון הגדולה מפשילה שרוולים ומפתה את כולנו במבצעים מושכים במיוחד. לדוגמה, אמזון יצאה לאחרונה במבצע רחב במדינות רבות ברחבי העולם, שהניב לה הכנסות חלומיות. במסגרת המבצע, הכולל גם את מדינת ישראל, כל משלוחי אמזון לרכישה מעל 80 דולר הוצעו בחינם.
 
(לשם הבהרה: כרגע מדובר רק במשלוחים של המוצרים שנמכרים על ידי "וונדורס", כלומר כאלה שמוכרים את המוצרים דרך אמזון באמצעות מרכז ההפצה שלה, שבו היא מבצעת את הסליקה, ולא מוכרי צד שלישי ששולחים את הסחורה בעצמם). מבצעים מסוג זה מעוררים פעילות מסחר עצומה, שמעמידה במבחן את חברות השילוח, שרשראות האספקה והדואר. נזכיר כי בישראל משלוחים עד 75 דולר פטורים ממיסוי, אבל מ־80 דולר ומעלה, נדרשת תוספת מע"מ על המוצרים שהוזמנו.
 
הענקית מסיאטל כבר כאן

אמזון ממשיכה לקדם את כניסתה לפעילות בישראל. לצד המהלכים שמובילה חברת המסחר האלקטרוני העולמית ביחס להפעלת המרכז הלוגיסטי בישראל, היא מקיימת פגישות גישוש ולימוד השוק הישראלי. נציגיה ביקרו בישראל בחודשים האחרונים ואף פנו לספקיות הגדולות במשק, בהן גם חברות המזון הגדולות. נציגי אמזון אף ביקרו בחברות עצמן, והדגישו כי ישראל היא אחת ממדינות היעד שלהם, "בין היתר, בשל שיעור החדירה הגבוה לאונליין".

אמזון בוחנת בשלב זה כניסה לפעילות ישראלית בתחומי האופנה והטקסטיל, ספרים ואמצעי מדיה וכן מוצרי אלקטרוניקה. מדובר בתחומי פעילות של מוצרים עם חיי מדף ארוכים. אמזון הצהירה כי תחום המזון לא נמצא בעדיפות הראשונה שלהם ושהוא אינו צפוי להיכלל בגל הראשון של הכניסה לפעילות מקומית. ככל הידוע, כללי השוק שאמזון מעוניינת למפות נוגעים לסחר ולתחרות הנהוגים במשק המקומי, וזאת על מנת לקדם הן את הפעלת המרכז הלוגיסטי המרכזי, והן פעילות נוספת למכירת המוצרים של החברות הישראליות באמצעות שירותי האונליין שלה.
 
כניסת אמזון לישראל תעניק תנופה לסחר ברשת, אך מהלך זה עלול להשפיע על רווחי החנויות והרשתות הישראליות. הנה מספר שאלות שבקרוב נקבל עליהם תשובות: האם נראה יותר ויותר חברות ישראליות משתתפות בחגיגה המקוונת? האם הקניונים בישראל יהפכו לתאי מדידה בלבד? כיצד אמזון ישראל תשפיע על הרגלי הצריכה שלנו? וכיצד יגיבו לכניסה זו העסקים הקטנים בישראל?

אין לראות בתוכן כתבה זו ייעוץ מקצועי, משפטי או אחר

אל"ם (במיל') ירון עידן, הבעלים של חברת "עידן - לחדשנות, סייבר ובטחון בינלאומי" וראש החוג לסייבר במכללת INT