בישראל קיימות ארבע תרופות מאושרות לירידה במשקל: סקסנדה, רזין, קסניקל, בלוויק. אך אלה אינן תרופות פלא, ולעתים נלוות לצריכתן תופעות לוואי. "רוב הרופאים מפחדים לרשום את התרופות האלה, הם חושבים שמדובר בתרופות פסיכיאטריות, אבל אלה תרופות עם התוויה ברורה לירידה במשקל שמיועדת לאנשים בריאים", אומר ד"ר רז הגואל, שמפעיל מרפאה ייעודית בתחום זה.

עם זאת ד"ר הגואל מבהיר: "לא מדובר בתרופות קסם; לכל אדם צריך להתאים תרופה אחרת, במינונים ובשילובים מסוימים, ולא רק לדעת לרשום אותן. חשוב לדעת את המנגנון, את המהלך, איך לחבר ומה לעשות עם כל דבר. לכל מטופל מצב אחר והוא פרויקט אחר, כך שההליך עצמו חייב להיות מותאם".

למה צריך ארבע תרופות וכיצד הן עובדות פיזיולוגית?


"מנגנון הפעולה של הקסניקל הוא הפרדת השומן מהארוחה עצמה במהלך פירוק המזון, כך שהשומן לא מתעכל. זו תרופה ותיקה מאוד והמנגנון שלה עובד יפה, אך בגלל תופעות הלוואי שלה היא לא להיט, התרופה מלווה בשלשולים והשלשול הוא שומני, היא גם מעכבת את הספיגה של הוויטמינים, כך שמעדיפים לתת אותה עם תוספי תזונה, ולמעשה היא גם לא מורידה הרבה במשקל. אם מחפשים פתרון נוסף לירידה במשקל היא אולי תעזור, למשל לאותו x ק"ג שאנחנו צריכים". 

"התרופה השנייה והוותיקה ביותר היא רזין. המנגנון בתרופה זו הוא גירוי של מערכת העצבים המרכזית באופן שמביא לערנות יתר ולדיכוי תיאבון. התרופה מורידה יפה מאוד במשקל, אך תופעות הלוואי 'יפות וטובות': ערנות, עצבנות ,יובש בפה ועלייה בלחץ הדם ובדופק. רופאים בדרך כלל מפחדים לרשום אותה בגלל תופעות הלוואי, והיא מוגבלת לשלושה חודשי שימוש רציפים. 

"הסקסנדה פחות ותיקה, נמצאת בארץ שנים ספורות, אך היא הכי יעילה היום בארץ מבחינת ירידה במשקל. הסקסנדה מתייחדת בכך שהיא באה בתצורה של זריקה, היא גלגול של תרופה לחולי סוכרת, אבל מספיק מחקרים הראו שהירידה במשקל מתגברת ככל שמעלים את המינון. 

"בלוויק היא התרופה האחרונה שאושרה לשימוש בישראל, לפני כשנה וחצי. היא עובדת על קולטנים מסוג מסוים ובגלל זה לוקח לה זמן לעבוד, לפעמים מעל לחודש, בניגוד ליתר התרופות. אם יש תופעת לוואי  - זה כאב ראש, שאפשר לפתור עם כדור".

מה טווח הזמן הסביר לצפות שתרופה "תעבוד"?

"הקצב משתנה ותלוי באדם עצמו ותגובה שלו לחומר הספציפי. אי אפשר לנבא ק"ג, אלא לראות תגובה ובהתאם להמשיך ולטפל. ובוא לא נטעה - אין דבר מוריד יותר במשקל מניתוח בראיטרי (ניתוח קיצור קיבה), אבל זו גם האופציה הכי מסוכנת, עד כדי מוות". 

באשר לתופעות הלוואי בטיפולים התרופתיים, בעוד שבמחקרים רפואיים מדובר על כ־35%, כפי שגם ד"ר הגואל מעיד, לטענתו תופעות הלוואי "הן זניחות, אצל פחות מ10% מהאנשים, לעומת התמונה שמצטיירת במחקרים". 

ד"ר הגואל (37), מומחה ברפואת משפחה, מדבר על הרזיה גם על סמך ניסיון אישי. לפני כשלוש וחצי שנים הוא שקל 120 קילו, ולאחר טיפול תרופתי עצמאי וספק־ניסיוני השיל 45 קילו ממשקלו בשנה. 

"לא הייתה לי המוטיבציה לאכול סלט חסה מהבוקר עד הערב, ואם כן זה היה מחזיק בדיוק שעתיים. יש לי אופניים מדהימים, עדיין יתומים בחצר. בראש שלי לא הייתי שם. ככל שירדתי יותר במשקל הבנתי שזה באמת עובד, שיש תחנה בטוחה יותר בדרך לניתוח הבריאטרי, ושחובה להפיץ ולטפל בזה".