בצה"ל חוששים מעזיבה גדולה של קצינים דרוזים וצ'רקסים, שיפרשו משירות הקבע שלהם או שתתחזק המגמה בקרב צעירים בעדות שלא להתגייס, במחאה על חוק הלאום. הבוקר (שלישי) מתברר כי עוד קצין דרוזי המשרת בקבע בצה"ל מצטרף למחאה נגד החקיקה שגרמה לסערה הציבורית.



סגן שאדי זידאן מחיפה, סגן מפקד פלוגת מפקדה בפיקוד העורף, כתב בפייסבוק כי "החלטתי להפסיק לשרת את המדינה הזאת. תודה לך מדינת ישראל". בהודעתו הוא כותב עוד: "אני לא בן אדם של פוליטיקה אבל אני אזרח כמו כולם ונותן את כל כולי למדינה וגם מעבר, ובסוף אני אזרח סוג ב'?"



סגן זידאן ציין כי "היום סירבתי בפעם הראשונה בשירות שלי להצדיע לדגל, סירבתי בפעם לשיר את ההמנון הלאומי". יודגש כי בצה"ל מנסים עד עתה לנהוג בזהירות ורגישות בנושא זה מחשש להתפשטות התופעה. 


יחד עם זאת, פקודות הצבא אוסרות על התבטאות פוליטית ובוודאי על קריאה לסרבנות או אפילו להמרדה וייאלצו בכל מקרה לנקוט בצעדים נגד המתבטאים. במקביל יש גם לצה"ל זכות לדרוש ממי שמפרים את חוזה שירות הקבע שלהם להחזיר מענקים וכספים שקיבלו. בצה״ל בודקים את המקרה ובשלב זה לא מתייחסים לנושא.



אתמול סרן אמיר ג'מאל, מפקד פלוגה ביחידה לוגיסטית בזרוע היבשה, פרסם גם הוא פוסט בפייסבוק, שבו הודיע כי יפרוש מצה"ל במחאה על חוק הלאום וקרא לבני עדתו הדרוזים לעשות כמוהו ולא לשרת בצבא. דובר צה"ל מסר כי הקצין זומן לשיחה.

בתוך כך, 78 קציני המשטרה הבכירים בדימוס פנו אתמול אל הממשלה בדרישה לתקן לאלתר את חוק הלאום שעבר בשבוע שעבר בכנסת. הם קוראים לשוויון זכויות מלא ומביעים תמיכה במחאת בני המיעוטים נגד החוק. הקצינים, שיצאו בעצומה חריגה, שכותרתה "ניצבים לצידם", מציינים כי בעבר פיקדו על אלפי שוטרים ולוחמים דרוזים, צ'רקסים ובני עדות אחרות שנוטלות חלק בהגנה על ביטחון המדינה, ולחמו לצדם, והם חשים חובה לעמוד לצדם היום ולהשמיע את מחאתם נגד החוק.
 
על מכתב התמיכה בעדה הדרוזית חתומים המפכ"לים לשעבר יעקב טרנר, רפי פלד, אסף חפץ, יהודה וילק, שלמה אהרונישקי, משה קראדי, דודי כהן ויוחנן דנינו. נבהיר כי מכתב המחאה נשלח אל הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, מפכ"ל המשטרה רוני אלשייך והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בשם חברי מועדון הרנ"צים והניצבים בדימוס.

הערב בשעה 18:00 תיערך בגן הזיכרון בחיפה הפגנה שכותרתה "נלחמים על הדמוקרטיה ביחד לצדק חברתי ולשוויון". את ההפגנה במחאה על נוסח חוק הלאום, שתתקיים בשכונת הדר המעורבת מול היכל העירייה, מארגנת מפלגת "צדק חברתי" בראשות גד הרן ומוטי אשכנזי, ממובילי המחאה נגד הנהגת המדינה לאחר מלחמת יום הכיפורים, בשיתוף ארגונים נוספים. לדבריהם, החוק אינו מגדיר את הדמוקרטיה והשוויון כחלק ממהותה של מדינת ישראל, פוגע ברגשות המיעוטים, ובכך מחריף את הכרסום המתמשך בסולידריות החברתית. 
 
"החוק הזה יתוקן, או יבוטל, כי הוא לא עושה טוב למדינת ישראל", אומר אשכנזי, שמתכוון להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. "זה חוק פגום ומיותר. אני לא רואה כל איום על המערכת הקהילתית הישראלית, לאור העובדה שבמשך 70 שנה התקיימה על בסיס מגילת העצמאות ובמהלך השנים הלכה והתעצמה. החוק, כפי שהוא נוסח, פוגע ברוחה של מגילת העצמאות, ברוחה הדמוקרטית של מדינת ישראל. קודם כל הוא פוגע בי כיהודי וכאזרח במדינת הלאום של העם היהודי, ולאחר מכן הוא פוגע באזרחים ישראלים שאינם בני הלאום היהודי".
 
אמש נערך בכיכר הבימה "שיעור לימוד הערבית הגדול בעולם" שבמסגרתו הופיעו מרצים, אמנים ואנשי רוח שהקריאו טקסטים בשפה הערבית, השמיעו שירים ואף לימדו ערבית מדוברת, לאות מחאה על הפגיעה במעמדה של השפה הערבית בחוק הלאום. האירוע אורגן על ידי שורה של ארגונים ובראשם "קהילות יד ביד". בין המשתתפים - מרים טוקאן, מירה עוואד ואחינועם ניני, אלמוג בהר, סמאח סלאיימה ועידן טולדנו.
 
אמש התכנס לראשונה הצוות המיוחד שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו - בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יואב הורוביץ והשר יריב לוין (הליכוד) - עם מנהיגי העדה הדרוזית, בראשות המנהיג הרוחני השייח' טריף ובהשתתפות ראשי רשויות דרוזים, נבחרי ונציגי ציבור. בפגישה ביקשו שוב נציגי הדרוזים לתקן את חוק הלאום. הצוות דן באריכות בסוגיות השונות וקבע להיפגש שוב מחר כדי להמשיך את הדיון.