מחאת בני העדה הדרוזית סביב חוק הלאום עדיין נמשכת, והיום העביר הצוות שמונה על ידי ראש הממשלה את טיוטת מסמך העקרונות שגובש על מנת לתת מענה לדרישות בני העדה. במתווה מספר מרכיבים, ופרטיו של המתווה יגובשו וינוסחו במדויק בהקדם, בכפוף להוראות הדין, ולאישור היועץ המשפטי לממשלה.



מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה והצוות גיבשו מתווה היסטורי, המציג מהפך במעמד החוקי של בני המיעוטים המשרתים בכוחות הביטחון, ובפרט בני העדה הדרוזית. השייח' טריף בירך על עבודת הצוות והודה לראש הממשלה על הפעולה המהירה והרצינית. המתווה יוצג לנכבדי העדה. 
להלן מרכיביו של המתווה:

1. עיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית, וכן של מעמד העדה הצ'רקסית. החוק יוקיר את תרומתה של העדה הדרוזית למדינת ישראל בבניין הארץ, בחיזוק הביטחון ובעיצוב פני החברה הישראלית כחברה שוויונית ומגוונת, ויכלול תמיכה במוסדות העדה (דת, חינוך, תרבות); חיזוק היישובים הדרוזים, כולל פתרונות לבניה למגורים, והקמת יישובים חדשים לפי הצורך; ושימור המורשת הדרוזית והנחלתה.
2. עיגון בחוק של זכאותם להטבות של בני מיעוטים, מכל הדתות והעדות, המשרתים בכוחות הביטחון, להשגת שוויון חברתי. 
3. עיגון בחוק יסוד להכרה בתרומתם של אלו הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות והעדות, בהם בני העדה הדרוזית.
כמו כן, הודיע מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ על הקמת ועדת שרים בראשות רה"מ, לנושא העדה הדרוזית, אשר תפעל – בין היתר – לקידום המתווה ולפיקוח על יישומו. פרטיו של המתווה יגובשו וינוסחו במדויק תוך 45 ימים, במסגרת צוות משותף של הממשלה ושל נציגי העדה, והכול בכפוף להוראות הדין, ולאישור היועץ המשפטי לממשלה. פעולות החקיקה יחלו מיד עם כינוס מושב החורף הקרוב של הכנסת ויסתיימו תוך 45 ימים מתחילת המושב.


השר קרא: "נרגש לראות את החיבוק החם לעדה"


חבר הצוות, שר התקשורת איוב קרא, אמר בתגובה למתווה: "נרגש לראות את החיבוק החם לעדה, והתוצאות שהצלחנו להביא ולתת למגזר הדרוזי ובכלל. הבעיה החוקתית הנטענת שקיימת בחוק הלאום תיפתר ע"י חקיקת נוספת בחוק יסוד הצבא, בו המדינה תכיר בתרומת המשרתים בצבא, דרוזים וצ'רקסים, ותיתן להם העדפה בדיור וכיוצ"ב".



נציגי העדה הדרוזית הגיבו למתווה ואמרו כי "היום התקיימה פגישה בין צוות נציגי העדה הדרוזית, המורכב מההנהגה הרוחנית, ראשי הרשויות הדרוזיות, חברי כנסת, פורום הקצינים הדרוזים ונציגי ציבור,  לבין צוות משרד רה"מ בראשות ראש הסגל יואב הורביץ והשר יריב לוין ונציג היועץ המשפטי לממשלה. לנציגי העדה הוצג מתווה. נציגי העדה ילמדו את המתווה וישיבו לצוות רה"מ בהקדם".

חבר הכנסת אכרם חסון (כולנו), שעתר לבג"ץ נגד חוק הלאום, אמר בתגובה למתווה הממשלתי: "קיבלנו את הטיוטה, נלמד אותה לעומק ונבחן את משמעויותיה ביחד עם פורום עורכי הדין של העדה ומשפטנים שמסייעים לנו. אני לא מחפש טובות אישיות אלא פתרון שיבטיח שוויון מלא לעדה גם עוד מאה שנה".



בשיחה בגל"צ אמר חסון, כי "אני חושב שברגע שמעגנים את מעמד העדה הדרוזית זה נותן לנו שקט ומראה שיש רצינות ואכפתיות לא בדיבורים וססמאות אלא בעשייה". 

"אם נתניהו רציני, שיצהיר על כוונותיו בכנסת"

ח"כ סטלח סעד (המחנה הציוני) אמר: "אני מתכוון ללמוד את המתווה היטב ולבדוק אותו על כל ההיבטים שבו. ראש הממשלה דוחה את הפתרון למושב החורף, שלא בטוח אם יתקיים בכלל בשל רצונו בבחירות מוקדמות. אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, שיופיע במליאת הכנסת בדיון המיוחד שיזמתי בנושא "חוק הלאום" ויצהיר באופן רשמי, לפרוטוקול ובפני עם ישראל, כנסת ישראל ונציגי העדה הדרוזית שיגיעו לדיון, על כוונתו לתקן את חוק הלאום או לעגן בחוק יסוד את מעמד משרתי החובה".
 

כזכור, המחאה של העדה הדרוזית פרצה לאחר אישור חוק הלאום בכנסת, כשרבים מבני העדה טענו כי החוק הופך אותם לאזרחים סוג ב'. ראש הממשלה נפגש עם בכירי העדה, בהם השייח' מואפק טאריף וראשי הרשויות הדרוזיות. עם זאת, נתניהו הבהיר כי חוק הלאום לא ישונה. בישיבת הממשלה ביום ראשון אמר נתניהו כי "יש התרסה מתמדת נגד החוק, השיח חד צדדי והדיונים באולפנים רדודים". הוא הסביר כי "אנחנו נמצאים בהידברות עם נציגי הדרוזים והיום אפגש עם ראשי הרשויות. מדינת הלאום היהודית היא אבן יסוד בקיומנו. לשרים אני אומר 'אל תהיו אפולוגטים. הילחמו על האמת'".



ראש הממשלה הוסיף כי רחשי לבם של של אחינו ואחיותינו בני העדה הדרוזית נוגעים ללבו. "אני רוצה לומר להם: אין בחוק הזה דבר שפוגע בזכויותיכם כאזרחים שווים של מדינת ישראל, ואין בו דבר שפוגע במעמד המיוחד של העדה הדרוזית בישראל. עם ישראל, ואני בתוכו, אוהב ומוקיר אתכם. אנחנו מעריכים מאוד את השותפות ואת הברית בינינו. אני ער לרחשי הלב שמגיעים מקרב בני העדה. לכן אני נפגש בימים האחרונים עם ראשי העדה ואמשיך בהידברות זאת גם היום, כדי למצוא פתרונות שיענו לתחושות ויתנו ביטוי לשותפות המיוחדת בינינו. אני מבטיח לכם ששותפות גורל זאת רק תלך ותתחזק".