"אין לי מושג מה יקרה עכשיו, אחרי שטראמפ פרש מהסכם הגרעין עם איראן. דבר אחד צריך לחזור ולהדגיש: ישראל ואיראן אינן אויבות. המשטר הקיצוני והפונדמנטליסטי באיראן, הוא אויב ישראל. לא איראן. אני מאמין, כמו מומחים גדולים ממני, שהשלטון הזה ייפול. צריך רק לקוות, וגם לפעול, כדי שהמשטר הזה ייעלם, לפני שלאייתוללות תהיה אצבע על הכפתור. הדור הצעיר והמשכיל באיראן לא נוהר אחרי הקנאות של האייתוללות, אלא מקנא בהישגי המערב ורוצה להשתחרר מכבלי הדת והמהפכה האסלאמית הכושלת. בקיצור, אני אופטימי", כך אומר גד שמרון (68), איש מבצעים במוסד, עיתונאי בכיר לשעבר וסופר בהווה, שהוציא לאחרונה ספר ילדים חדש, "עוגת יום ההולדת של אריה”.



ספר ילדים?
"יש לספר הזה קשר ישיר לעבודתי בעולם החשאי", הוא מסביר. "לפני שנים רבות, כשהייתי צעיר, הרפתקן וגרוש טרי, נשלחתי לעבוד אי שם, רחוק מהמשפחה והחברים. הגעתי לארץ פעם בשלושה חודשים לביקורים חטופים, ובין ביקור אחד לשני, נקרעתי מגעגועים לאורי, בני הבכור. את הסיפור הזה כתבתי אז. מאחר שמסיבות מבצעיות לא יכולתי לכתוב בעברית, גלגלתי את העלילה בראש, למדתי אותה בעל פה, ובאחת החופשות התיישבתי מול מכונת כתיבה - כן, אז עוד השתמשו במכונת כתיבה - וכתבתי את הסיפור. בינתיים עברו שנים. אורי הוא כבר אבא לשלושה ילדים, ולאחרונה, במהלך חיפוש אחרי מסמך חשוב, מצאתי את העמודים המודפסים האלה בתיקייה נשכחת ואמרתי לעצמי: זה הזמן".



את הספר ניתן לשמוע ב"אייקאסט", הפלטפורמה הדיגיטלית לספרים מוקלטים, אך לא תמצאו אותו בחנויות הספרים. "ענף המו"לות בישראל עובר תקופה קשה", מסביר שמרון. "התמלוגים לסופרים מעליבים, והאמת היא שהוצאת ספר בדפוס, עם נייר שנוצר מעצים שנחטבו בפינלנד והועברו לכאן באוניות וכו', כבר לא מרגשת אותי. בשנים האחרונות עברתי להוצאת ספרים בדיגיטל או באודיו. גיליתי כי שוק הספרים המוקלטים פורח, ומכיוון שאני בוגר קורס כתבים של רשות השידור, ועבדתי כמה שנים טובות ברדיו, אין לי בעיה להקליט את הספרים בקולי. אי לכך, התקשרתי להוצאת 'אייקאסט' והקלטתי כמה מספריי המודפסים, בנוסף ל'עוגת יום ההולדת של אריה' ו'הותירו חותם', שקיימים רק במהדורת אודיו (שמע). הקלטת הספר היא מבחינתי סגירת מעגל של סיפור שהתחיל כעלילה שבעל פה, עבר לדפים מודפסים במכונת כתיבה, ועכשיו מוקלט דיגיטלית להאזנה מכל מכשיר מתאים. אגב, בטקסט שילבתי קטעים שמיועדים להורים שאולי מאזינים לסיפור עם ילדיהם - הערות קטנות שאמורות להעלות חיוך".



גד שמרון - יום ההולדת של אריה. כריכת הספר
גד שמרון - יום ההולדת של אריה. כריכת הספר



על שפת הים האדום


מתברר ששמרון, אש רב־פעלים, מכיר לפני ולפנים את הסצינה הביטחונית וגם את עולם העיתונות: “זכיתי, כך נדמה לי, להיות העיתונאי היחיד בארץ שלעתים ערך בחדר החדשות של 'מעריב' ידיעות של סוכנויות זרות על מבצעים שהשתתפתי בהם. מאז אני גם יודע ממקור ראשון כמה מעט יודעים העיתונאים והראשים המדברים בכובד ראש בטלוויזיה על מה שמתרחש באמת בעולם הצללים”.



לשמרון חלק בסרט


Red Sea Diving Resort ("אתר הצלילה בים האדום") שצולם בדרום אפריקה ובנמיביה, ומככבים בו כריס אוואנס, בן קינגסלי, מיכאל הויזמן, גרג קיניר, אלונה טל, מארק איווניר ועוד. הסרט, שאמור לצאת בקרוב, מבוסס על מבצע שבו השתתף שמרון, אשר גם כתב עליו ספר. "השתתפתי במבצעים רבים, אבל אני גאה במיוחד בחלקי במבצע 'אחים': המבצע של המוסד להעלאת יהודי אתיופיה מסודן", הוא מגולל את השתלשלות האירועים. "נמניתי עם הצוות הנפלא של לוחמים ולוחמות שפעלו בשנות ה־80 בסודן, ארץ ערבית עוינת".



"יהודי אתיופיה ברחו לסודן ממולדתם שסועת מלחמת האזרחים, ומשם שיגרו לארץ קריאה נואשת לחלצם. ראש הממשלה מנחם בגין, קרא ל'חקה' (יצחק חופי), ראש המוסד, ואמר לו: 'הביאו לי את יהודי אתיופיה'. מדובר בבקשה יוצאת דופן לארגון ביון. אני משער שאם ראש ממשלת צרפת היה מפנה דרישה דומה לראש המוסד הצרפתי, הוא היה נענה בשלילה, בסגנון 'אנחנו ארגון ביון, לא ארגון הומניטרי'. במסגרת ההכנות למבצע, אותר כפר נופש נטוש על שפת הים האדום באמצע שום מקום. אנחנו הפעלנו מחדש את הכפר, כמרכז צלילה ותיירות. זה היה סיפור הכיסוי שאפשר לנו לנוע ולפעול בסודן. מה שמשעשע הוא שהכפר פעל היטב, היווה אבן שואבת לצוללים מכל העולם והחל להרוויח. את חוויותיי מהמבצע כתבתי בספר 'הביאו לי את יהודי אתיופיה', שראה אור ב־1998".





ואיך זה הפך לסרט?


"לפני כשלוש שנים פנה אלי יהודה דורון, איש עסקים ישראל־אמריקאי, איש שייטת לשעבר, בעל קשרים בהוליווד, והתעניין ברכישת הזכויות לצילומי סרט על המבצע. בינתיים הצטרפו אלכסנדרה מילצ'ן (בתו של ארנון מילצ'ן) וגידי רף (במאי "חטופים", "הומלנד" ו"הרודן") לפרויקט. לצערי, ומסיבות שעדיין לא נהירות לי עד הסוף, הם החליטו לזנוח את הספר ולבסס את הסרט על ראיונות עם משתתפים אחרים במבצע. אני כמובן מצטער שהסרט לא מבוסס על ספרי, אבל אני שמח שהסיפור הג'יימס בונדי הציוני הזה יתפרסם ברחבי העולם. אני רק מקווה שגידי רף ואלכסנדרה מילצ'ן לא יעשו למבצע 'אחים' מה שספילברג עשה למוסד עם הסרט 'מינכן'. כלומר, גרסה הוליוודית שהקשר בינה לבין מה שהתרחש בשטח מקרי למדי".



על מה אתה עובד עכשיו?
"אולי כתיבת מחזה על פרשייה עלומה בתולדות היישוב. התחלתי לכתוב, אבל עדיין בשלב הסקיצה".