בכירי העדה הדרוזית יתכנסו הערב (רביעי) על מנת לדון במתווה לפתרון המשבר סביב חוק הלאום, שהציג ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישה ישתתפו הנציגים שהיו היום בלשכת רה"מ, ראשי רשויות וקבוצה של קציני מילואים דרוזים שהיו שותפים למאבק. בתום הפגישה הם צפויים להוציא הצהרה. 



גורמים הבקיאים במתווה: הועלו מספר הצעות שנבחנות וימשיכו להיבחן. ייתכן שיוכנס סעיף לחוק הלאום האומר: על אף האמור בחוק זה, מעמדן של אוכלוסיות המשרתות בצה"ל לא יפגע והן יהיו שוות זכויות לאזרחי המדינה היהודים". נשקלת גם האפשרות לתקן  חוק יסוד "ציון העדה הדרוזית", ויש אפשרויות נוספות (סעיף בתוך חוק יסוד צה"ל, ועוד). הקו המנחה: "חברות שמשרתות בצה"ל ותורמות למדינה יהיו שוות זכויות והמדינה תדאג לא רק לזכויות הפרט שלהן אלא גם לזכויות הקהילתיות שלהן".



חבר הכנסת לשעבר, שכיב שנאן, אמר ל"מעריב אונליין" כי "הערכתי האישית שהמתווה יתקבל הערב על ידי נציגי העדה. מדובר במסמך עקרונות ראשוני שממנו יצמח התיקון לחוק היסוד". 



ח"כ אכרם חסון (כולנו), שיזם את העתירה לבג"ץ נגד חוק הלאום, אמר ל"מעריב אונליין" בעקבות המתווה החדש לפתרון המשבר עם הדרוזים, כי "המתווה מקובל עלינו והוא נקודת אור, אבל הדברים צריכים לעמוד במבחן הביצוע. אם נראה שהמתווה מתורגם למעשים בשטח נמשוך את העתירה. אין לנו אינטרס ללכת נגד הממשלה אם הדברים אכן יבוצעו".  




ח"כ חסון הסביר כי הדיון בעתירה לבג"ץ נקבע ל-1 בינואר ואילו רה"מ הורה לסיים תוך 45 יום את הכנת החוקים החדשים לפי התווה שהוצג. "יש לנו מספיק זמן כדי לבחון האם המתווה אכן יוצא לפועל ואם זה מה שיקרה נמשוך את העתירה". הוא אמר כי זו גם עמדתו של יו"ר כולנו, השר משה כחלון. "לנו יש כוונות טובות, אנחנו לא מחפשים לרמות אחרים, זו לא דרכנו, אנחנו אנשי כבוד. יש לנו מילה ואם המתווה אכן יצא לפועל אין שום צורך בבג"ץ", אמר.
 
העתירה הוגשה גם על ידי חברי הכנסת חאמד עמר (ישראל ביתנו) וסאלח סעד (המחנה הציוני). ח"כ עמאר אמר כי "העדה הדרוזית היא מעמודי התווך של החברה הישראלית ולה זכויות רבות בבניית המדינה ושגשוגה. דרישתנו לשוויון מלא בגלל שחוק הלאום מפלה אותנו הן דרישות לגיטימיות וצודקות. מחאתנו צודקת ועל כן ראש הממשלה ביקש לנהל איתנו משא ומתן, ועל כן ישבנו עם הוועדה שהוא הקים שעות רבות וקיבלנו בסופו של דבר הצעות תקדימיות ואף היסטוריות לתיקון העוול והקיפוח שסבלנו ממנו במשך שנים רבות".

"המתווה שהוצג מציע שלושה סעיפים עיקריים לחקיקה: חוק יסוד מעמד העדה הדרוזית, שימור מוסדותיה ופיתוח יישוביה והקמת ישובים דרוזיים חדשים.
חוק שיכיר בתרומת העדה הדרוזית למדינת ישראל, וחוק שיבטיח זכויות שוות לשאר המיעוטים שמשרתים במערכת הביטחון".
 
"את הצעות ראש הממשלה והוועדה הממונה נביא לדיון בהנהגת העדה ונחליט לגביהם, אבל אני מודיע כאן קבל עם ועדה שטובת העדה הדרוזית ושגשוגה הם המטרה העליונה שלי ואני אמשיך להיאבק להשגת מטרה זו במלואה".

חבר הכנסת סעד מותח ביקורת על חבריו לעתירה ,שלדבריו כבר פרשו ממנה: "צר לי שחבריי נכנעו ללחצים ופרשו מהעתירה החשובה לבג"ץ. אני ממשיך בעתירה לבג"ץ נגד חוק הלאום עם פורום עורכי הדין הדרוזיים. נתראה בבית המשפט העליון".

עו"ד סאמר עלי מפורום עורכי הדין של העדה הדרוזית: "אנחנו תומכים במתווה, מדובר בהישג גדול שיפסיק את העוול ואת האפליה נגד החברה הדרוזית בתחומים שונים ויוקיר את תרומתה של החברה הדרוזית למדינה היהודית. הערב אנחנו צפויים לאשרר את המתווה ויהיו 45 ימים לקדם אותו. חצי עבודה כבר מאחורינו.  נתעקש להכניס את ערך השוויון לחוק היסוד. אנחנו לא נדאג רק לחברה הדרוזית אלא לכל האוכלוסיות שמשרתות את המדינה". לדבריו, עדיין אין החלטה למשוך את העתירה לבג"ץ, וכי עדיין לא קיבל פניות בעניין.