ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביקש הבהרות מישראל לאחרונה בנוגע לחוק הלאום, כך פורסם הערב (רביעי) בחדשות עשר. מקור שמעורה בפרטי המגעים מסר כי בתגובה לפנייה האמריקאית הבהירו בכירים בלשכת רה"מ שלחוק לא תהיה השפעה על שוויון הזכויות של האזרחים בישראל, ושהוא לא יוביל לאפליה של בני מיעוטים בישראל.



עוד דווח כי אחד הסעיפים שבעקבותיו עלו סימני השאלה היה סעיף ההתיישבות, לפיו "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה". האמריקאים לא הבינו מה ההשלכה המעשית שלו, והאם הוא יוביל לאפליה. בשלב זה הבית הלבן מקבל את עמדת ישראל נכון לשלב זה, אך הם עדיין עוקבים אחרי עמדות הדרוזים בנושא.



בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הנושא עלה בשיחה בין ראש הסגל יואב הורוביץ לשגריר האמריקאי דיוויד פרידמן ולא הושמעה כל ביקורת להבהרה מצד האמריקאים בנושא. ממשרד החוץ נמסר: "לא מכירים בקשה להבהרה שכזאת מצד ממשל טראמפ".



מוקדם יותר היום העביר צוות שמונה על ידי ראש הממשלה את טיוטת מסמך העקרונות שגובש על מנת לתת מענה לדרישות בני העדה הדרוזית, שמחו נגד החוק. במתווה מספר מרכיבים, ופרטיו של המתווה יגובשו וינוסחו במדויק בהקדם, בכפוף להוראות הדין, ולאישור היועץ המשפטי לממשלה.



מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה והצוות גיבשו מתווה היסטורי, המציג מהפך במעמד החוקי של בני המיעוטים המשרתים בכוחות הביטחון, ובפרט בני העדה הדרוזית. השייח' טריף בירך על עבודת הצוות והודה לראש הממשלה על הפעולה המהירה והרצינית. המתווה יוצג לנכבדי העדה".