פעילות מרפאת "מזור לדך", הממוקמת במובלעת ישראלית סמוך לגבול עם סוריה, ומאובטחת על ידי צה"ל, הופסקה לאחרונה, והשבוע החל תהליך פירוק ופינוי מתחם הרפואה. המרפאה הייתה פרויקט הומניטרי ייחודי, שנפתח באוגוסט 2017, ונתנה מענה רפואי לבני המקום ברמת הגולן הסורית, וכן טיפלה בכ-6,800 סורים. 



מאז פרוץ הלחימה בסוריה, קיים בצדו הסורי של הגבול מחסור חמור בתשתיות רפואה, רופאים ותרופות. למול מחסור זה פעל צה"ל על מנת להגיש סיוע הומניטרי מציל חיים, זאת לצד אי התערבות בלחימה הפנימית בסוריה כחלק מפעילות מנהלת "שכנות טובה". 



המרפאה הופעלה כמרפאת יום בשיתוף ארגון הומניטרי אמריקאי. מצה"ל נמסר כי הוא רואה במשטר הסורי אחראי לכל הנעשה בשטח סוריה, עוקב אחר המתרחש באזור ושומר על מוכנות למגוון תרחישים. 



פירוק המרפאה. צילום: דובר צה"ל



פירוק המרפאה. צילום: דובר צה"ל



כזכור, לפני כחודש וחצי נסו כ-70 אלף אזרחים מהעיר דרעא שבדרום סוריה ומפרבריה לכיוון רמת הגולן. "אנחנו ישנים על האדמה, וממתינים לביטחון", אמר אחד הפליטים. 
אבו מוחמד עקרבא, שהגיע מצפון דרעא, סיפר לסוכנות הידיעות הטורקית אנדולו, כי "למעלה מ-70 אלף אזרחים נאלצו להימלט מהערים והכפרים בפרברי דרעא הצפוניים והמזרחיים בימים האחרונים". עקרבא, אב לשלושה ילדים, סיפר עוד: "נאלצנו להימלט בשל ההפגזה האינטנסיבית על ידי מטוסי קרב וירי ארטילרי. רבים הגיעו לגבול ירדן או לגולן, בחיפוש אחר מקום בטוח". 

פירוק המרפאה. צילום: דובר צה"ל