חברת דירוג האשראי המובילה S&P (סטנדרט אנד פורס) העלתה בסוף השבוע את דירוג האשראי של ישראל מרמה של A פלוס לרמה של AA מינוס, עם תחזית יציבה. מדובר בדירוג הגבוה ביותר אי פעם למדינה. סביר שבעקבות כך גם חברות הדירוג המתחרות מודי'ס ופיץ' יעלו את דירוג ישראל. ההעלאה מצרפת את ישראל למועדון מכובד של מדינות בעלות דירוג דומה, כמו בריטניה, צרפת ואוסטריה. ישראל עוקפת מדינות כמו סין, יפן, צ'ילה ואחרות.



11 מדינות, ובהן גרמניה, נורווגיה ושווייץ, נהנות מדירוג חוב מושלם של AAA. מאידך, שכנות קרובות כמו טורקיה, או רחוקות יותר כמו איראן, ניצבות בפני קריסה כלכלית מוחלטת עקב הצבתן בדירוג אשראי "זבל". בחברת הדירוג הבינלאומית הבהירו שההעלאה באה על רקע שיפור במדיניות התקציב, לצד ביצועים כלכליים חזקים שהביאו לירידה ביחס החוב הממשלתי נטו לתוצר.



נציגי חברת הדירוג הדגישו שישראל נהנית מכלכלה מגוונת, מודרנית ומשגשגת, חשבונות חיצוניים חזקים, משמעת פיסקלית ומסגרת מוניטרית גמישה. ב־S&P מעריכים שהמשק יצמח ב־3.3% בשנים 2018־2021. הצמיחה תנבע מצריכה פרטית, פעילות השקעות של תאגידים ושיפור נוסף ביצוא השירותים. עוד נאמר שבהודעת החברה מצוין כי למרות הפוליטיקה המקומית המפולגת, הקואליציה העבירה תקציב אחראי הכולל עמידה ביעדים.



בחברת הדירוג מציינים עם זאת שהמבנה המגוון של הקואליציה עלול להגביל את יכולת הממשלה לטפל בסוגיות מבניות ארוכות טווח, כגון עודף בירוקרטיה, פערי תשתיות, השתתפות של אוכלוסיות חלשות בשוק העבודה וסוגיות הקשורות לשוק הדיור. עוד נכתב שביצועי יצוא חזקים ופיתוח מתמשך של מאגרי הגז הטבעי תורמים למעמדה החיצוני של ישראל. המאזן החיצוני מתחזק, והמדינה הפכה למלווה נטו מול העולם. מחירי הדיור מצוינים כאחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני המשק הישראלי.



העלאת דירוג האשראי מהווה תעודת זהות מעולה למשק, בשעה שהדירוג בכלכלות אזור אחרות כמו טורקיה צונח לרמה של "זבל". משמעות דירוג האשראי המחמיא היא שלישראל יש יכולת טובה יותר לפרוע את התחייבויותיה.



שר האוצר משה כחלון: "זה רגע היסטורי עבור כלכלת ישראל. בשלוש השנים האחרונות הכלכלה נסקה והגיעה לנתוני המאקרו הטובים בתולדותיה. האמון שמביעים בנו הגופים הכלכליים החזקים בעולם מאפשר להצמיח את המשק ולקיים מדיניות של צמצום פערים חברתיים וחיזוק מעמד הביניים והשכבות החלשות". שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "הכלכלה הישראלית שוברת שיא נוסף אחרי שיא היצוא. הענקת הדירוג היא הבעת אמון במדינה, ואני צופה שזו לא תהיה ההעלאה האחרונה".