ביום חמישי שעבר התרחשה בישראל דרמה משפטית סוערת ביותר ונדירה במחוזותינו: אדם שהורשע ברצח בדם קר וריצה יותר מעשר שנות מאסר בגין ביצועו, זוכה ויצא לחופשי. המערכת המשפטית געשה; המשטרה, שמחדלי החקירה שניהלה הדהדו מפסק הדין, סערה. בסנגוריה הציבורית, שם ניהלו את הערעור על ההרשעה, רשמו הצלחה מסחררת. הציבור קיבל תזכורת נוספת לכך שייתכן שחפים מפשע יושבים בבתי הכלא. אך עבור משפחה אחת, פסק הדין הדרמטי של בית המשפט העליון הוא מכה כואבת.



בני משפחתו של הנרצח, שי אדרי, מבכים את זיכויו של אלישע חייבטוב. הם עדיין מכנים אותו "רוצח נתעב". מבחינתם, מדובר במי שירה למוות בשי, שהיה בן 28 במותו. הזיכוי בבית המשפט העליון הוא סיומו של תהליך מטלטל ורב־תהפוכות בן שנים רבות עבור המשפחה. הוא החל כשאיבדו את שי, המשיך באי־ודאות באשר לזהות רוצחיו, דרך תפיסתו של מי שהוסבר להם שהוא אחד מהם, מותו המחריד של שותפו לכאורה, משפט ארוך, הרשעה חד־משמעית ועכשיו, למרבה ההלם שלהם - הזיכוי.



"אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק", אומר אחיו של שי, אליהו אדרי. "כל חיי, עד עכשיו, חשבתי שיש היגיון בכל דבר בעולם. עכשיו אני מבין שלא. היום הפצע שלנו נפתח מחדש. אני לא מאמין יותר במערכת המשפט". אך בכך לא תם הסיפור. בקרוב, כנראה, יפגשו בני משפחת אדרי את חייבטוב ברחובות עירם, שדרות, לשם הוא צפוי לשוב אחרי ששוחרר כאדם חף מפשע.



ילד טוב, בחור מצוין


משפחה גדולה היא משפחת אדרי. 11 ילדים נולדו למשפחת קברני העיר בחברה קדישא. שי היה הבן העשירי. "גדלנו על ערכים. שי היה ילד טוב", נזכר האח אליהו. "הוא שירת במשמר הגבול, שלוש שנים בסדיר ואחר כך במילואים. שם כמעט קיפח את חייו, כשבמהלך תקרית ברצועת עזה הושלך עליו מקרר. ימים שלמים הוא היה מחוסר הכרה, אבל חייו ניצלו. כמה שנים לאחר מכן, מהפשע המתועב הזה הוא לא יצא בחיים". "הוא היה בחור מצוין, במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון", אומר אח נוסף, דני, בכאב.



"זה לא מקרה עמוס ברנס". דני אדרי. צילום פרטי



שי עבד כקופאי במועדון "גרין ספורט" באזור התעשייה של שדרות. ב־9 ביוני 2002, בארבע לפנות בוקר, נכנסו למקום שני בני אדם במסכות שחורות. אחד מהם אחז באקדח, השני בסכין. הם התכוונו לבצע שוד. שי, שניסה להיאבק בהם, נורה ירייה אחת קטלנית בחזהו. "הוא היה בחור חזק, אבל זה לא עזר לו מול הכדור", אומר אליהו.



הרצח קרע את המשפחה. "אבא, שהיה אדם חזק, לא עמד בכאב. כמה שנים אחר כך הוא נפטר, בגיל צעיר מדי", מספרים האחים. "אמא מחזיקה מעמד, אבל היא סובלת". בהיעדר קצה חוט לגבי מבצעי השוד והרצח, הגיעה החקירה המשטרתית למבוי סתום. בני משפחת אדרי נותרו, לצד הכאב, גם במצב של אי־ודאות. בהמשך, מידע מודיעיני הצביע על תושב שדרות, סורן סורחנוב, הידוע בכינויו "ממוקה", כחשוד ברצח. אבל זה מצא את מותו בתאונת דרכים מחרידה בכביש 6 בשנת 2005. "היה לי הכבוד לקבור אותו", מגלה אליהו.



בהמשך התקבל מידע מודיעיני שייחס שותפות לביצוע השוד והרצח לחייבטוב, תושב העיר ואב לשישה, ששהה באותה העת בכלא דקל, לאחר שנידון לחמש שנות מאסר בעקבות הצתת בית מגוריו בשדרות. חייבטוב הודה בפני מדובב של המשטרה בביצוע השוד והרצח, תוך שהשניים משתמשים יחד בסמים קשים. בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שעמד על הבעייתיות שבהודאה זאת, החליט להרשיעו בעבירות הקשות בכל זאת. בני משפחת אדרי עקבו באדיקות אחר המשפט הארוך. "על סמך ההליך בבית המשפט ולפי הראיות שנחשפנו אליהן, הבנו שהוא הרוצח", אומר האח דני.



חציית קו אדום



בשבוע שעבר, כאמור, בפסק דין אחרון לפני הפרישה של השופט אורי שהם, בתמימות דעים של השופטים דפנה ברק-ארז וחנן מלצר, נהפכה ההחלטה. פסק הדין של בית המשפט העליון לא מותיר מקום לספק באשר למחדלי רשויות אכיפת החוק בימים שלאחר מעצר חייבטוב, בחשד שהוא רעול הפנים שביצע את השוד והרצח בשדרות. השופטים האשימו את מנהלי החקירה ב"פגיעה מהותית וחריפה" בזכויותיו של הנאשם.



"פגיעה מהותית וחריפה בזכויותיו". חייבטוב בבית המשפט. צילום: אבישי גרינצייג



"מדובר בחציית קו אדום, וזאת, בעיקר שעה שגורמי החקירה היו מודעים לפעולותיו של המדובב ולא ראו לנכון להפסיק אותן", כתבו. "קיים חשש תמידי שמא הודיה הנמסרת סמוך לצריכתם של סמים מסוכנים, היא הודיית שווא או הודיה שלא נמסרה באופן חופשי ומרצון".



"זה פשוט לא ייאמן שאדם שמורשע ברצח משתחרר לא מפני שהשופטים הגיעו למסקנה שהוא לא עשה את זה - אלא בגלל טעות של המערכת", אומר דני. "זה לא מקרה עמוס ברנס (שהורשע ברצח החיילת רחל הלר ושוחרר לאחר שהפרקליטות חזרה בה - מ"ש). אנחנו בני אדם. אם היינו חושבים שהוא חף מפשע, לא היינו רוצים שיישב במאסר, אבל מדובר בעבריין. אדם שפגע באשתו והצית את ביתו. אנחנו משוכנעים לחלוטין שהוא הרוצח הנתעב שלקח את אחינו. אנחנו חוששים ולא רוצים שמשפחה נוספת תימצא במקום שלנו רק משום שהוא שוחרר".



"במהלך כל המשפט הסתכלתי לו בעיניים", מוסיף אליהו. "אני קברן 25 שנים, ראיתי הכל. העיניים שלו אמרו הכל". עם זאת, לדברי דני, "אנחנו לא כועסים, רק מאוכזבים. מאוכזבים מהמערכת".



האחים צופים כי יפגשו את חייבטוב, בשלב כזה או אחר, בשדרות. "אם וכאשר אראה אותו, ארגיש מזועזע מכך שמי שרצח את אח שלי מסתובב חופשי".


ד"ר חגית לרנאו, המשנה לסנגור הציבורי הארצי, ועו"ד דמיטרי ורניצקי, שייצגו את חייבטוב מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו בתגובה: "אנו מבינים את כאבה של המשפחה בעקבות הטרגדיה. אלישע טען לכל אורך הדרך שהוא חף מפשע, ואנחנו מאמינים אמונה שלמה בחפותו. לצערנו, נראה שגם אלישע וגם משפחת אדרי הם קורבנות של חקירה דורסנית, שקרנית ומניפולטיבית".