נערכים לדיון בקבינט: משפחותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, שנהרגו במבצע צוק איתן וגופותיהם מוחזקות ע"י חמאס, ושל אברה מנגיסטו וג'ומעה אבו־גנימה, שחצו את הגבול ומוחזקים ע"י ארגון הטרור, קיימו היום (ראשון) מסיבת עיתונאים בירושלים, על רקע הדיווחים על ההתקדמות במגעים להסכם הסדרה אזורי ובינלאומי בעזה, ולקראת כינוס ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני היום אחר הצהריים. על פי דיווחים, ההסדר ברצועה אמור לכלול הפסקת הפרחת בלוני התבערה וירי הרקטות תמורת הקלות. כמו כן דובר על השבת השבויים והנעדרים.



בתוך כך, לקראת ישיבת הקבינט הבהיר בכיר מדיני כי "המגעים המתקיימים כיום ממוקדים במטרה אחת: הפסקת האש. הפסקת אש מוחלטת תביא מצד ישראל לפתיחה מחודשת של מעבר כרם שלום ולחידוש ההיתרים שנהגו לגבי מרחב הדיג. אין על הפרק כל הסדרה רחבה ללא פתרון סוגיית החזרת אזרחינו וגופות חללינו המוחזקים ברצועה. חלק מהדיווחים בתקשורת מתייחס למגעים פנימיים שמתנהלים בין חמאס לרשות הפלסטינית".



יש לציין כי דבריו סותרים את אלו שר של התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ, שכתב מוקדם יותר בחשבון הטוויטר שלו כי "המצב בעזה מתקרב להכרעה. או הסדרה, או מלחמה. אציג היום את 'תוכנית האי-פרדות', לניתוק כל קשר אזרחי בין ישראל לעזה, ואתמוך בכל תוכנית שתכלול העמדת תשתיות מצריות בים וביבשה לטובת עזה- תחת פיקוח בי׳ל. בטווח הקצר, יש להתנות כל סיוע לעזה במתווה ברור להחזרת החללים והשבויים".



משפחות גולדין ושאול: "נתניהו כינה אותנו שקרנים"; רה"מ מכחיש: "לא נכון"


זהבה שאול פתחה את מסיבת העיתונאים וסיפרה מה אירע בפגישה האחרונה של המשפחות עם ראש הממשלה לפני מותו של בעלה הרצל: "כחודשיים לפני מותו של בעלי הרצל, נפגשנו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בעקבות ההסכם עם טורקיה, ובפגישה זו הוא צעק עלינו והטיח בנו האשמות, כינה אותנו שקרנים. מאחר שהצגנו בפניו שהבטיח לנו מפורשות שלא ייחתם הסכם עם טורקיה לפני שיחזרו הבנים אורון והדר הביתה. הרצל יצא נסער אבל וכאוב מהפגישה, נפשית ופיזית. עד פגישה זו נתן אמון במערכת ואמון מלא ברה"מ. לפני מותו השאיר ליד את צוואתו - לא להאמין יותר להבטחות ולעשות כל שביכולתנו להשיב את אורון הביתה". 


מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא צעק על משפחות שכולות ולא הטיח בהן האשמות, וכך גם ביחס למשפחת שאול. ראש הממשלה ימשיך לעשות כל מאמץ עד שהבנים יחזרו הביתה". על כך אמרו הזוג גולדין כי גם הם היו באותה פגישה וראו את נתניהו דופק על השולחן וצועק - "ככה לא מדברים לראש הממשלה". לדברי זהבה שאול, "נתניהו נהיה אדום ודפק על השולחן".

"אני כאן כאמו של אורון ואשתו של הרצל, מודיעה לממשלת ישראל ולעומד בראשה שתעשה כל שביכולתה להחזיר את אורון והדר הביתה. מדינת ישראל - אל תחזרו על הטעויות שלכם. אני קוראת מפה לממשלת ישראל - אל תהיו שותפים להסכם עם ארגון טרור שחוטף את ילדינו שיצאו להגן על המולדת. אל תתנו שירות הומניטרי לחמאס כמו עזרה בבנייה של נמל ימי או כל מחווה אחרת - עד שלא תשיבו את הדר ואורון והנעדרים הביתה. זהו כלל בסיסי מקדמת דנא. כל הסכם צריך לכלול בסעיף הראשון שלו את השבת הבנים אורון והדר הביתה. אלה ערכי היסוד שמנחים את האומה ואת צה"ל, לא מפקירים לוחמים בשטח. אני פונה בפנייה אישית לכל עם ישראל, כולל תושבי עוטף כזה, שאורון והדר הקריבו עצמם כדי שיהיה להם שקט - הצטרפו למאבק שלנו! אל תיתנו לממשלת ישראל להפקיר את הבנים לידי האויב. זהו חלון הזדמנות אחרון בשבילנו. אסור לנו לפספס אותו".

משפחת גולדין וזהבה שאול במסיבת העיתונאים. צילום: מרק ישראל סלם
משפחת גולדין וזהבה שאול במסיבת העיתונאים. צילום: מרק ישראל סלם


אביו של הדר גולדין, שמחה, אמר: "תמיד אני פונה לראש הממשלה, היום אני פונה אל הציבור בישראל שהצביע בו ונתן בו אמון. הציבור הישראלי צריך לדעת שישיבת הקבינט היום מיותרת וכל מטרתה מצג שווא. הסכם הכניעה - שנקרא הסכם ההסדרה. מול עזה - התחיל באופן מעשי כבר לפני שלושה ימים ולא כולל בתוכו את השבת החיילים והאזרחים. זה התחיל ביום חמישי בבוקר עם הכנסת הציוד ההומניטרי לעזה כדי לבנות מתקן התפלה. נתניהו נכנע לטרור העפיפונים והצלפים. שני חיילים שלחמו בצוק איתן ולא חזרו ושני אזרחים - לא חזרו הביתה". 

"איבדתי את האמון שלי ברה"מ כשסגר לפני ארבע שנים את המערכה בעזה בלי להחזיר את הבנים הביתה. אני לא נגד משא ומתן לחילופי שבויים, אבל אני יודע בביטחון שאין משא ומתן. ואיך אני יודע? מתאם השבויים ונעדרים לשעבר, ליאור לוטן, אמר לי יש רק הספין. המלים שנתניהו מקפיד לומר בכל אירוע וטקס הן מלים חלולות. המלים החדשות שהתווספו - כמו הסדרה רחבה - הכל ספין. אין מתווך גרמני, אין גורם קטארי או גורם מודיעיני מצרי. ההסדרה יצאה לדרך בלעדינו והפעם הציבור לא ישתוק ולא יסלח".

"שרים בקבינט מתדרכים נגדנו"

לאה גולדין: "אין הסדרה בלי תמורה, הומניטרי תמורת הומניטרי. נתניהו חייב לומר היום חד משמעית שחיילים ואזרחים חוזרים תחילה. לא נסכים להמשיך לראות את הבגידה בחברה הישראלית. נמאס לנו לשמוע הבטחות שווא". 
 
"ההסדרה הזו מבושלת ומהונדסת על ידי נתניהו באופן אישי. בתוך הקבינט יש שרים שרואים עצמם בתפקיד שר הביטחון. הם מתדרכים נגד משפחת גולדין, אומרים שאנחנו מסיתים למלחמה. כמה נמוך אפשר לרדת, להסית נגד משפחה שכולה? השרים בקבינט שמתדרכים נגדנו צריכים להבין שמשהו נשבר בין הממשלה למשפחות חיילי הסדיר הקבע והמילואים". 
 
אופק שאול, אחיו הצעיר של אורון: "דיברתי ארבע שנים כי לא יכולת להתמודד עם הכאב. כל פעם לא סופרים אותנו, נותנים לנו הרגשה שאנחנו נטל על המדינה. ולמה? כי שלחנו בנים למלחמה, ביניהם את אח שלי? שרי הקבינט צריכים לדרוש שארבעת הבנים יחזרו כתנאי לכל הסכם. היום אתם יכולים לדרוש זאת, אבל אתם לא - כי זה לא נוח לכם. מה בסך הכל אני מבקש - תחזירו את הבנים, תחזירו את אח שלי".

שעבאן א-סייד, אביו של הישאם, הצעיר הבדואי הנמצא בשבי חמאס מאפריל 2015, אמר כי לצערי משפחות הנעדרים והאסירים לא עדכנו אותי בדבר קיום מסיבת העיתונאים, ונודע לי עליה רק באמצעות התקשורת. "אני חושב שקיום מסיבת עיתונאים בשלב הזה לא יועיל למאמצים שנעשים כעת על מנת להחזיר את הבנים הביתה", אמר ל"מעריב און ליין" האב. "אנחנו מקווים שהממשלה עושה הכל על מנת לדאוג לחזרת הילדים, ועדיף להמעיט בדיבורים בשלב הזה".