ארכיאולוגים ישראלים, ליטאיים, ואמריקאים חשפו במבצע חפירות משותף את בימת בית הכנסת הגדול של וילנה, אשר נשרף בשואה ונחרב לפני 63 שנים. בימת בית הכנסת התגלתה מתחת לרצפות בית ספר, אשר נבנה בשנות ה-50 של המאה הקודמת.



הבימה המרשימה של בית הכנסת, אשר מתוארת בתמונות, היתה מבנה דו קומתי הדור שנבנה במאה ה-18, באמצעות תרומה מנדבן יהודי שנודע בשם היסו"ד. הבימה, אשר ממנה הוקראה התורה לקהילת וילנה המפוארת במשך 300 שנים עד שנחרבה, נתמכה על ידי 12 עמודים מפוארים דמויי שיש.

מודל בית הכנסת הגדול בווילנה


בחפירה נמצאו שברים של אותם עמודים ונחשף לראשונה הקיר החיצוני המסיבי של בית הכנסת הגדול, וכן חלקים גדולים מקירות בית המרחץ ומקווה הגברים שקושט באריחים צבעוניים.



זוהי עונת החפירה השלישית של צוות רשות העתיקות, אגודת מורשת התרבות הליטאית, קרן רצון הטוב, והקהילה היהודית בליטא בבית הכנסת הגדול בווילנה ובשולהוף (חצר בית הכנסת).



בית הכנסת הגדול של וילנה, שנבנה במאה ה-17 בסגנון הרנסנס-בארוק, שכן במרכז קהילתי גדול והוא היה הלב הפועם של התנועה היהודית ליטאית.


לדברי מנהלי החפירה, ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות ויוסטין ראקאס מאגודת מורשת התרבות הליטאית, "גילוי קירות הבימה והמקווה מעיד על הפוטנציאל הטמון בהמשך החפירה באתר ועל האפשרות המרגשת להציג את שרידי בית הכנסת הגדול בווילנה והשולהוף בעתיד לציבור המקומי והבינלאומי".