אני בן 47, נשוי עם שלושה ילדים ומתלבט כיצד לשלב את החלום שלי עם הקריירה כיום. אני מהנדס תעשייה וניהול שעוסק בתחום הכספים - אך אני מאוד נמשך לעולם הקפה. הייתי רוצה לעבוד במקום שבו אוכל להעשיר את תרבות הקפה בישראל. הייתה לי מחשבה לעבוד בסופי שבוע במשהו צדדי שיתרום לי בשביל הכיף, ולא בהכרח רק בשביל הכסף. מה אתה ממליץ לי לעשות?


“מאוד מתסכל הפער בין מה שאנחנו יודעים לעשות ומרוויחים עליו כסף לבין הדברים שבא לנו להתעסק בהם. אפשר להשתגע מזה. החיים קצרים מדי כדי שנבזבז אותם על דברים שאנחנו לא מתרגשים מהם. במקרה שלך, זה באמת לא פשוט: אני מכיר לא רע את ענף הקפה והוא מאוד מורכב. המון עסקים שקמו בתחום לא הצליחו להחזיק מעמד. המודעות הכללית של הישראלים לעניין היא מאוד נמוכה וכך גם הסבלנות שלנו. לכן, במקומך לא הייתי מנסה להפוך את עולמך סביב התחום, אלא מחפש איך לתת לו ביטוי. תוכל בסופי שבוע לעשות סדנאות קפה עם 4־5 אנשים שיכסו לך את ההוצאות, ומזה תוכל כמובן לגדול ולצבור ניסיון, תוך הבנה של הפוטנציאל. בנה סדנה של שעתיים, תצטלם ותעלה סרטונים ליוטיוב ותתחיל לאט־לאט". 

"אני מעריך שאתה מכיר לא מעט אנשים, ולכן תוכל לשלוח את הסרטונים וההזמנות לסדנה הקרובה לאנשים שיבואו להתנסות וישלמו על כיסוי ההוצאות בלבד. בשלב מסוים, תוכל גם לארגן ליין של מכירה, כי לרוב האנשים אין ציוד תואם לנושא. תוכל לבחון שיתופי פעולה עם חברות של מכונות קפה שזה אולי יעניין אותן. כך תוכל לא להשאיר את החלום רק כחלום רחוק - ותתחיל להגשים אותו בניסיון שלך. יכול להיות שאחרי שתעשה את זה פעם בשבועיים תרגיש שזה ממלא אותך, ולא תחוש צורך להחליף את עבודתך הנוכחית. אם תרצה, תוכל לפתח דף פייסבוק שבו אתה משתף את הידע שלך בנושא. תשלח ותפיץ את העמוד לחבריך הקרובים ותבקש מהם לשתף אותו ולהשתתף בקבוצה".

בהמשך, אם העמוד יצליח, תוכל לגם לשווק בו מוצרים ולקבל תמורתם כסף שיממן לך את הסדנאות. העלה בכל יום־יומיים סרטון חדש עם טיפים וצבור קהילה. הצב לך יעד של 100 איש ומשם תגדל. זה יכול להיות מגניב, וכשהקהילה תקום - אשמח להצטרף אליה”.
 


אני עצמאית שנאלצת לאחר שנתיים להמציא עצמי מחדש, כעסק להפעלות ולימי הולדת לילדים הכולל צילומי סטודיו ויצירות. העסק ממותג עם עמוד פייסבוק, כולל לוגו ופליירים. כיצד אוכל לחשוף את העסק שלי לקהל יעד רחב?


“עצמאי שלא ממציא את עצמו מחדש סופו להישאר ישן. אנחנו לא שמים לב, אבל היום אתרי אינטרנט הם היסטוריה. מרבית הגלישות ברשת מתבצעות באפליקציות. אפילו כדי לחפש בגוגל אנחנו נכנסים לאפליקציית גוגל ולא לדפדפן האינטרנט הרגיל בבית. לכן ברצוני להמליץ לך על שירותים להקמת אפליקציות, דוגמת ‘גיקאפס’ הישראלית. באפליקציה הזו תוכלי, לדוגמה, לשלוח התראות עם המלצות לפעילות עם ילדים. כך תפרסמי את עצמך".

"אחרי שתיצרי את האפליקציה, בני לך את רשימת 300 האנשים שיורידו אותה, כולל משפחתך ואנשייך הקרובים. עלייך להגיע לאנשים שיש להם ילדים שתוכלי להציע להם שירות. השלב הבא הוא שאותם משתמשים יקבלו התראות וייכנסו לדף הנחיתה שלך. אל תבצעי פרסום פסיבי אלא פרסום אקטיבי. צרי קהילה ופעלי בתוך הקהל הזה. בהצלחה”.
אני בן 53, איש צבא לשעבר, שנמצא בצומת דרכים. אחרי שסיימתי את הקריירה הצבאית, התחלתי לעבוד כסמנכ”ל בחברות. מצאתי שהניהול והמנהיגות הן לא באותו סגנון. עברתי תהליך של סדנאות לחיפוש ולצמיחה עצמית והתאהבתי בתהליך. בכל נקודת זמן שאני מסיים תפקיד ורוצה לעבור לתפקיד אחר, אני חושב להצטרף ולהדריך בסדנאות הללו, אך חושש מחוסר הניסיון. מה עלי לעשות? 

“אענה לך במניפולטיביות רבה אך ביושר רב: אנשים עושים בחירות מוזרות ומשלמים עליהן. הבחירות המוזרות שלך לא לעשות זאת עד היום גרמו לכך שאתה שואל את השאלות הללו היום. בתור מי שהיה מהמקימים של הענף הזה, אני יכול לומר לך שלימודים באוניברסיטה לא בהכרח נותנים ידע פרקטי כדי לקום ולהקים ארגון כזה מחר בבוקר. אין עוררין על כך שיש בידיך יכולת וניסיון להיות עבור בני אדם בנקודות הללו, אך אתה שואל איך להפוך את הדבר הזה לעסק משגשג באופן עצמאי. אני מציע לך לעבור הכשרה פנימית לצורך הזה, כך שתעבוד בזה בעוד שנה מהיום. אשמח לסייע לך בכך”. 

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן