כמו בכל תהליך למידה, לנהיגה שלנו יש כמה רמות של התקדמות. בהתחלה, עם סיום לימודי הנהיגה, רובנו חוששים ודרוכים, שומרים על החוקים והכללים גם במחיר שמדי פעם נהגים ותיקים יותר מצפצפים לנו ושולחים מבטים זועמים. החוסר ביטחון בא לידי ביטוי באופן מובהק, וגורם לנו לא פעם גם לעשות טעויות. בהמשך, אנחנו לאט לאט מתרגלים לרכב ולחוקים, ומתחילים לנהוג בביטחון יותר, כשעדיין ההערות של המורה לנהיגה שלנו מהדהדות איפשהו בחלק האחורי של הראש.



בהמשך הנהיגה הופכת לאוטומטית לגמרי, אינסטינקטיבית לחלוטין ומי זוכר אם פונים פניה רחבה או צרה לכביש חד סיטרי. לאחר מכן, אנחנו כבר הופכים להיות מומחים לנהיגה, נוסעים ברחבי העולם בלי חשש, מדי פעם מעיפים מבט לסלולר או מחפשים תחנת רדיו מתאימה, ופחות מסתכלים על הדרך. סומכים על האינסטינקטים. ככל שאנחנו מזדקנים, האינסטינקטים עוד מושרשים עמוק אבל בעיות רפואיות והתחלה של תנועות ותגובות יותר איטיות, הופכות את הנהיגה לפחות אינטואיטיבית לקשישים.



אז נכון שהיום 60 הוא ה-50 החדש, אבל על פי כמה מחקרים שנעשו, מעל גיל 70 הסיכוי של נהג לסיים את חייו בתאונה עולה פי שניים מנהג בן 40-60, ובני 75 כבר מסתכנים פי ארבעה. למה זה קורה? כאמור, מצב רפואי (סכרת, קטרקט, דימנציה ברמות בסיסיות, ראייה מרחבית מצטמצמת ועוד) והמכונה, שהייתה משומנת וזורמת הופכת להיות לאיטית יותר ומגיבה פחות. אלה החיים.



אם נשוב רגע לצעירים, אז במחקר שנעשה בארה"ב התגלה ש-30 מכל 1,000 צעירים עד גיל 24 יהיו מעורבים בתאונות, פי 2-2.5 מגילאי הביניים. למה זה קורה? לחץ חברתי, ביטחון מופרז לצד חוסר ניסיון מספק.



אם כך, מסתבר שהצעירים מחד והקשישים מאידך הם בקבוצות הסיכון הגדולות לתאונות דרכים. הצעירים הפוחזים מסתמסים, בודקים את הטינדר והפייסבוק תוך כדי נהיגה ומאבדים את הקשר עם הדרך. הקשישים פשוט מגיבים לאט, מזהים סכנות באיחור לעתים ומגיבים לא בזמן לסטייה מנתיב או בלימות חירום.



המזל היום הוא שיש מערכות בטיחות מתקדמות, כדוגמת מובילאיי, שמתריעות די זמן מראש על סכנות קרבות, ומחייבות את הנהג להגיב, ומהר. סטייה מנתיב תקבל אזהרה חדה ומהירה וכך אם רכב נעצר לפניך או שאתה מתקדם אליו במהירות שאינה תואמת את מהירות התנועה בכביש. המערכות הללו, שהופכות ליותר נפוצות ונמצאות במכוניות רבות, מצילות חיים, והן לא פחות מהכרחיות כשמדובר ברכבים לצעירים, אבל לא פחות גם לקשישים. ההתקנה שלהן היא מהירה, מחירן כבר מזמן לא יקר, ועם ההטבה ברישוי הן כמעט ללא עלות – והכי חשוב: הן יכולות להיות ההבדל בין חיים ומוות.



בשיתוף עם מובילאיי.