האש תמשיך: שריפת הענק בקליפורניה צפויה להמשיך לבעור עד סוף החודש, כך מסרו היום (שלישי) גורמים רשמיים במדינה. זאת בעוד תנאי מזג האוויר, היובש החום והרוחות, ממשיכים לאיים על הכבאים הפועלים במספר מוקדים גדולים של הדליקה, שהתפשטה לאורך כל המדינה, ונחשבת כעת לגדולה ביותר בהיסטוריה של קליפורניה. 
 
המשרד ליערות ולהגנה משריפות של מדינת קליפורניה דיווח ביום שני בלילה כי שריפת מנדוצ'ינו קומפלקס - שנוצרה משילוב של שתי שריפות נפרדות שהתחברו - הגיעה לשטח של כ-1,150 קמ"ר, יותר מהשטח של העיר ניו- יורק, זינוק של 80 אחוז לעומת המצב ביום שישי בלילה. בעקבות זאת, נשבר השיא של השנה שעברה כאשר שריפת תומס התפשטה על פני 1,141 קמ"ר.

עד כה, הרסה השריפה 87 בתי מגורים ויותר משמונים מבנים נוספים. יותר מעשרים אלף בני אדם פונו מבתיהם ואלפים נוספים נקראו להתכונן לקראת האפשרות שייאלצו לעזוב את האזור. 3,900 הכבאים שנאבקים בלהבות הצליחו להשתלט רק על 30 אחוז מכלל השריפה, כאשר הטמפרטורות שמגיעות ל-43 מעלות והרוחות העזות ששוררות באזור מקשות על היכולת לעצור את התפשטות האש.

סקוט מקלין, סגן מנהל המשרד ליערות, ציין כי השריפה "מהירה באופן קיצוני, אגרסיבית באופן קיצוני ומסוכנת ביותר". "תראו כמה היא גדלה בתוך ימים ספורים ואיך היא קפצה בדירוג במהירות", אמר לעיתונאים. "זה פשוט לא יכול להיות". 


ניסיונות הכיבוי. צילום: רויטרס

בתוך כך, בהתאם לממדי הנזק שנגרמו בעקבות השריפה שיצאה מכלל שליטה במדינה, הכריז מוקדם יותר השבוע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על קליפורניה כמדינה "מוכת אסון", ובכך אפשר לתושבים שנפגעו לקבל סיוע מדיני, כגון מגורים זמניים, תיקונים חשובים וכו'. 
בנוסף לכך, טראמפ האשים את חוקי הסביבה המדיניים בקליפורניה כאחראיים לאסון: "השריפות בקליפורניה התעצמו והפכו לחמורות יותר בגלל חוקי סביבה גרועים שלא מאפשרים לנצל כמויות גדולות של מים שכבר מוכנות. הן מופנות לעבר האוקיינוס השקט. חייבים גם לטהר עצים כדי למנוע מהאש להתפשט!", צייץ הנשיא בחשבון הטוויטר שלו. 


שריפה הענק בקליפורניה. צילום: רויטרס

  
במקביל, ממשיכים כוחות הכיבוי, שזכו לסיוע של אנשי צבא ושל כבאים מאוסטרליה ומניו זילנד, להתמודד עם לפחות 15 שריפות נוספות ברחבי קליפורניה, בהן שריפת קאר במחוז שסטה שבצפון המדינה שגבתה עד כה את חייהם של שבעה בני אדם ושריפת פרגוסון שהותירה שני הרוגים. ביום שני גם פרצה שריפה במחוז אורנג', שם פונו בימים האחרונים אלפי תושבים בשל שריפה נוספת ביער הלאומי קליבלנד.

"שברנו את השיא של השריפות במדינה", אמר מקלין, "אבל זה מהשיאים משאנחנו לא באמת רוצים לשבור". כעת, לפי הגורמים, האתגר הגדול ביותר על לוחמי האש, המקשה עליהם להשתלט על השריפה הוא מזג האוויר, המתבטא בימים אלו בלחות גבוה ורוחות חזקות המחמירות את המצב.


 

תבער עד סוף החודש". שריפת הענק. צילום: רויטרס"