אני בת 31, לא מעשנת ובריאה בדרך כלל, אבל בחודשים האחרונים סובלת משיעול טורדני שמפריע לי לישון בלילה, ממש כמו גירוי בוושט. מהו הגורם לבעיה לדעתך, וכיצד אפשר לטפל?



"אם את משתעלת בעיקר בשעות הלילה, יש לבחון מצב של חומציות יתר. במהלך הלילה אנחנו נמצאים בשכיבה, וחומציות מהקיבה עלולה לטפס במעלה הוושט, ולהוביל לגירוי. מצב זה נקרא בשפה המקצועית רפלוקס קיבתי ושטי, ובמידה וזו הבעיה, תוכלי לבקש מרופאת המשפחה מרשם לחודשיים של תרופות המורידות חומציות מהקיבה, כמו אומפרדקס, לוסק, נקסיום ודומיהן, ולבחון האם הן משפרות את המצב ומצליחות לצמצם את תדירות השיעול, ואפילו להפסיק אותו לגמרי. מעבר לזה חשוב שתבדקי אפשרות לאלרגיה - ייתכן שהתחלת לפתח אלרגיה לאחד התמרוקים סביבך או לצמח שצומח בסביבתך, מה גם שיכול מאוד להיות שאת סובלת מרגישות למזון שבאה לידי ביטוי בשיעול. מעבר לזה ישנם מצבים רגשיים (פסיכוסומטיים), שיכולים לבוא לידי ביטוי בשיעול, וכדי לוודא את זה, עלייך לבצע בדיקת נשימה אצל רופא מומחה. ברגע שתעלי על מקור הבעיה, תוכלי להתמודד איתה. בינתיים, אני ממליץ לך לעבור שינוי תזונתי ולהפחית בצריכה של מזונות יוצרי חומצה בקיבה. הורידי מהתפריט את מאפי השמרים למיניהם. אם בשעות הערב את אוכלת בעיקר לחמים, יוגורטים או קוטג', כדאי שתמירי אותם בפריכיות אורז, תפוח אדמה וביצה קשה. תמצאי את מה שמתאים לך בהתאם לתחושות גופך ובהתאם למה שיגרום לך להרגיש טוב יותר".


 


בתי בת ה־35 נכנסה לחודש השביעי להריונה כשהיא סובלת מהפרעה בתפקוד הכבד. לאחרונה היא החלה לסבול מתחושת גרד מטרידה מאוד. היא מגרדת ופוצעת את עצמה עד זוב דם. היא לא מצליחה לישון שעה אחת רצוף בלילה ולא מוצאת טיפול שיסייע לה. מה דעתך?


"בהריון ישנן נשים שסובלות מגירודים, ולעתים בעיה בתפקוד הכבד עלולה אף היא לייצר תחושת גרד. לתפיסתי, עושה רושם שהיא סובלת משני הגורמים. כדי לטפל בבעיה יש לשתות הרבה נוזלים, להימנע מאכילת מזון משומר ומתועש ולהיעזר בתרופות הומיאופטיות שנקבעות לא לפי הסימפטום, אלא לפי מבנה האישיות של האדם. בחודש שביעי, היא יכולה גם לקבל תרופות אנטי־אלרגניות בהמלצת הגינקולוג. במידה שתרצו לשלב כדורי שינה לטיפול בבעיה, עלייך לפנות לקו יועצים בבתי החולים הגדולים בארץ או במשרד הבריאות, ולקבל ייעוץ המיועד לנשים בהריון או לנשים מיניקות לגבי תרופות שניתן ליטול.





אני בת 65, ושמה לב שבזמן האחרון יש לי בעיות בזיכרון הקצר. מהי הדרך הכי טובה לטפל בזה?
"הפרעות זיכרון בגיל כזה הן בדרך כלל תלויות גיל. מדובר במצב נורמלי לחלוטין. כדי לחזק את הזיכרון, אפשר לנסות ליטול אומגה 3 או ג'ינקו בילובה, או פוספטידיל סרי, או תרופות טבעיות כאלה ואחרות.מעבר לזה, כדאי להמשיך ולהפעיל את המוח, לפתור תשבצים וסודוקו, להיות מעורבים חברתית ולזכור שבדיוק כמו שבסביבות גיל 40 אנחנו צריכים משקפיים לראייה, בגיל 60 אנחנו מתמודדים עם בעיות זיכרון לטווח קצר. אם הפרעת הזיכרון נראית לך חמורה במיוחד תמיד אפשר לפנות לבית החולים לצורך הערכה מדויקת יותר".



האם בעיה בבלוטת המגן היא מידבקת?


"בעיות בבלוטות המגן הן מטבוליות והורמונליות. לא מדובר בווירוס, בחיידק או בפטרייה, ולכן זה לא מדבק, אבל בעזרת טיפול נכון בהחלט אפשר לאזן את החולים, ולטפל בבעיה".



אני שומעת שיש לצמח הליקריץ תכונות מרפאות. מה דעתך?


“לצמח הליקריץ יש תכונות מרפאות באופן חד־משמעי. חלקן משפרות את זרימת הדם, וחלקן את תפקוד האנדותל, שהוא הקרום שעוטף את כלי הדם. יש חומרים שונים המופקים מהצמח וזנים שונים, וללא פיקוח הם עלולים להזיק ולהעלות את לחץ הדם. לכן, יש לזכור שהדרך הכי טובה ליהנות מהיכולת של הצמח היא באמצעות מטפל המתמצא בצמחי מרפא שיוכל לסייע ולמצוא את המיצוי המתאים”.