רשויות העתיקות במצרים הודיעו אתמול כי פסל ספינקס גדול, אשר דומה במראהו לפסל המפורסם שליד הפירמידות בגיזה, התגלה קבור במעבה האדמה. התגלית הדרמטית, שמעוררת עניין רב בקרב הארכיאולוגים מסביב לגלובוס, נחשפה במהלך עבודות תשתית שנערכו לאחרונה באזור לוקסור שבמרכז המדינה.



מנכ"ל העתיקות בלוקסור, מוחמד עבד אל־עזיז, סיפר אתמול לכתבים על הנסיבות שהובילו לגילוי הפסל ועל המשמעויות שעשויות להיות לתגלית המסקרנת.


לדבריו, פועלים שעבדו על דרך אל־קבאש, אשר מחברת בין מקדש לוקסור למקדש כרנך, מצאו פסל עם גוף של אריה וראש אנושי, אשר מזכיר במידה מסוימת את הפסל המפורסם של גיזה.



לפי עבד אל־עזיז, הפסל עדיין קבור באדמה בשל אופי הסביבה, ואף שלא ברור מתי אפשר יהיה להוציא אותו, רשויות העתיקות מסרו כי התיירים יכולים להגיע לאתר הבנייה ולראות את התגלית החדשה, אשר עשויה להיות בת 4,000 שנה.



פסל הספינקס הענק של גיזה, אשר ניצב על הגדה המערבית של נהר הנילוס, מתנשא לאורך 73 מטר ולגובה של 20 מטר ונחשב לפסל העתיק והגדול ביותר


בעולם.



לפי ההערכות, הוא נבנה בסביבות השנים 2550 עד 2450 לפני הספירה, בתקופת שלטונו של פרעה חאפרו, והוא היה מכוסה עד צוואר בחול בטרם נערכו החפירות בשנת 1925.



על אף הגילוי הדרמטי בלוקסור, ההערכה היא כי לא מדובר ב"ספינקס השני", שלפי ההערכות היה קיים לפני אלפי שנים, מאחר שפסלי הספינקס הוקמו זוגות־זוגות, בקרבה יחסית זה לזה, והספינקס הנעלם היה אמור להיות בצד השני של הנילוס, באזור גיזה, שבו הופרדה צפון מצרים מדרומה. כעת ינסו החוקרים להעריך את התגלית, לתארך אותה ולמקמה על ציר הזמן ההיסטורי.