סערת האלוף גולן נותנת את אותותיה? שר הביטחון אביגדור ליברמן צפוי כבר בימים הקרובים להעביר שני שמות של מועמדים לרמטכ"לות לוועדה למינוי בכירים בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג. המשמעות היא שמבחינתו של ליברמן ובתיאום עם ראש הממשלה נתניהו, יהיה מועמד מועדף והאלוף השני יהיה כגיבוי, במידה ויתגלו בעיות בדרך.



אחרי הגשת השמות יתקיים תהליך שצפוי להמשך כשבועיים. הסיבה להליך הזריז, היא ככל הנראה פוטנציאל הנפיצות במינוי רמטכ"ל אותו זיהה ליברמן בעקבות סערת האלוף יאיר גולן ורצונו לסיים עם הסוגיה בהקדם. שני המועמדים היחידים שעשו גם את תפקיד סגן הרמטכ"ל הם האלופים אביב כוכבי וגולן עצמו, אבל שר הביטחון הנוכחי, לעומת קודמו משה בוגי יעלון, אינו רואה בתנאי זה כנתון מחייב. למרות האמירות התומכות, נחשב גולן לבעל סיכויים נמוכים יותר לזכות מהדרג הפוליטי באמון ולהפוך להיות החייל מספר אחת, גם מבין המועמדים שלא ביצעו את תפקיד הסגן. 



כזכור, לאחר שהקמפיין נגד גולן, התגבר בימים האחרונים ובא לידי ביטוי בעצומות שונות, הוציאו בצה"ל בצעד יוצא דופן הודעה שמגבה את פועלו של האלוף. במקביל, פרסם שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בחשבון הטוויטר שלו דברי תמיכה באלוף גולן.

בהודעה שהוציא צה"ל נמסר כי "האלוף יאיר גולן משרת 38 שנים בכל גזרות הלחימה ותרומתו לביטחון ישראל גדולה. הישגי צה"ל בלחימה בטרור תחת פיקודו מדברים בעד עצמם. הצגתו של האלוף גולן כמי שלא פעל או לא יפעל מול מחבלים, חוטאת למציאות. כל ניסיון לא מבוסס להטיל דופי בשמו הטוב של מפקד בצה"ל ובתרומתו המבצעית - אינו ראוי". ליברמן כתב היום בחשבון הטוויטר כי מדובר ב"קצין מעולה ומפקד אמיץ שהקדיש את חייו לביטחונה של מדינת ישראל. קמפיין ההכפשה שמתנהל נגדו בימים האחרונים אינו ראוי ולא תהיה לו שום השפעה על הליך מינוי הרמטכ"ל".

האלוף גולן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הקמפיין נגד האלוף גולן התעצם בשבוע האחרון, תחילה כהתארגנות של קבוצת נכי צה"ל שעברה בשקט יחסי, ובהמשך ביוזמה של פורום של כ-100 משפחות שכולות בשם "בוחרים בחיים", המלווה על ידי תנועת הימין "אם תרצו", ששלח לליברמן מכתב ובו דרישה ברורה שלא למנות את אלוף גולן לתפקיד הרמטכ"ל. את בין היתר בעקבות דברים שאמר בטקס יום הזיכרון לשואה והגבורה ב-2016, לפיהם "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".
זאת ועוד. בימים האחרונות מתמקדת הביקורת על אלוף גולן בטענה שמבוססת על שיחה שנערכה לפני כעשור בינו לבין חניכי מכינה קדם צבאית בהתנחלות נוקדים שעסקה בין השאר בטוהר הנשק ובמוסר המצופה מחיילי צה"ל בשדה הקרב. מתנגדי גולן טוענים שהדברים שעולים מהשיחה מצביעים על כשל מוסרי ועל העדפה לכאורה על שמירת חיי פלסטינים שקודמים לכאורה לחיי החיילים. 
במכתבם לליברמן טענו בני המשפחות השכולות כי "מהתבטאויותיו של האלוף גולן עולה תמונה מדאיגה של מפקד המוכן לקחת סיכונים מיותרים של חיי חיילנו תוך השוואה של מדינתנו לגרמניה הנאצית..יש סיכוי שהוא היה מעדיף לעיתים לראות את החיילים נרצחים, כי אין לדעת מהי כוונת המחבל עד לרגע ביצוע הפיגוע...אדם שדם ילדנו זול בעיניו אינו יכול לשמור ולפקד עליהם".
גם בארגון יד לבנים יצאו נגד מכתב ההורים השכולים, אלי בן שם, יו"ר הארגון, אמר אתמול: "העובדה שמאחורי פורום 'בוחרים בחיים' עומדת תנועת אם תרצו, תנועה פוליטית מובהקת, מחללת את המשפחות השכולות ועושה בהם שימוש ציני למטרותיהם הפוליטיות המובהקות". ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, הגיב גם הוא לקמפיין ואמר: "חמור מאוד שגורמים פוליטיים מגייסים משפחות שכולות להכפשת אלוף בצה"ל. מעשיו, קריירת הפיקוד שלו ויכולותיו מעידים עליו, והוא אינו זקוק להגנה ממני". חברו לסיעה, האלוף במיל' ח"כ אליעזר שטרן, הוסיף: "אין ספק שיאיר גולן הוא מועמד ראוי מאוד להיות רמטכ"ל. הקמפיינים נגדו מגיעים מאותם גורמים קיצוניים שכבר מזמן הפכו את צה"ל מנוף לקידום אג'נדות לאומניות או דתיות".