"לא תהיה עלייה גורפת במוצרי המזון ברשת. הבקשות להתייקרות המוצרים ייבחנו במהלך הימים הקרובים בדקדקנות ובכל מקרה העלייה תהיה שולית". כך אומר מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן בתגובה לחידוש עליות המחירים בתחום המזון.



לדבריו של אברכהן, "בכל החודשים האחרונים והלאה אנחנו בודקים כל פנייה אלינו בדקדקנות. רק במקומות של אירוע חריג או שינויים גלובליים (התייקרויות בבורסות) וכשאין ברירה אנו מאשרים עליות מחירים ובכל מקרה העליות נמוכות יותר ממה שמתפרסם בתקשורת". לדברי המנכ"ל, "כולנו כבר התרגלנו לעליות מחירים של עד 6% על כל הסל ברמה שנתית. מתחילת השנה הנוכחית המחירים התייקרו ב־1% בלבד. אנחנו עושים את המרב שלא לעלות מחירים. הבקשות לעליות של מוצרי החלב של תנובה וטרה נבחנות על ידינו ונעביר את תשובתנו בימים הקרובים. בינתיים לא ייקרנו שום דבר".



כשנשאל אם היצרנים הגזימו בנוגע לגל ההתייקרויות הנוכחי, השיב אברכהן כי "היום, במיוחד היצרנים הגדולים נזהרים הרבה יותר. רוב הפניות בשבועיים האחרונים, ביחס למדד שופרסל, לא עולות על 0.25%. אם אין התייקרויות בעולם, אני לא מקבל התייקרות אצלי". בנוגע לשירות של הרשת אונליין, מסביר המנכ"ל כי עיקר התלונות המתקבלות מצד הצרכנים נוגעות בעיקר לפירות וירקות, "בשלל בעיית החום והקירור. אנחנו יציבים ומשתפרים כל הזמן. בכל תקופה יש גלים של עליות וירידות ואין חריגה מיוחדת".



בתגובה למשבר ביחסים עם הבעלים, הדחת יו"ר הדירקטוריון ומינוי היו"ר החדש מאוריציו ביאור, אומר אברכהן כי "היו"ר הוא גם ידיד שלי. הוא היה סגן יו"ר ואנחנו עובדים ביחד כבר ארבע־חמש שנים. אני והנהלת החברה עסוקים בעשייה. מעבר לזה אני לא נכנס לנושאים האלה". מנכ"ל שופרסל מדגיש בדבריו כי הוא ממשיך לעבוד גם אחרי נובמבר (לאחר המרת המנה האחרונה של האופציות שקיבל): "אני רוצה להבהיר שאני מאוד נהנה מהעבודה בשופרסל. יש לי אתגרים עצומים לשנים הקרובות, ואני רוצה להוביל את הרשת".



בתוך כך, אתמול הציגה רשת שופרסל דוחות מצוינים, כאשר על פי הנתונים, רווחי הרבעון השני זינקו ב־23% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב־85 מיליון שקל. הרווח הגולמי מהווה 27% מהמחזור, והרווח במחצית 2018 גדל ב־12.6% ל־152 מיליון שקל.



הרשת נשלטת על ידי דיסקונט השקעות, וניצבת בפני מספר אתגרים ניהוליים לא פשוטים: מעבר מועדון הלקוחות של הרשת מלאומי קארד לחברת כאל, רכישת רשת ניו־פארם והטמעה לתוך הקבוצה, והשינויים הניהוליים ובראשם כאמור הדחת היו"ר ישראל ברמן והחלפתו בביאור.



אתגרים אלו עולים לעתים בהפסדים כלכליים. לדוגמה, ההפסד התפעולי במגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי האשראי הסתכם ב־2 מיליון שקל לעומת רווח של 15 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ירדו ב־9.5% ל־19 מיליון שקל, כאשר למועדון הלקוחות גויסו נכון למחצית 2018 400 אלף איש.


למרות הקשיים, הרשת מראה צמיחה בכל רכיבי הפעילות. ההכנסות הרבעוניות צמחו ב־4.8% ל־3.1 מיליארד שקל, ההכנסות במחצית 2018 גדלו ב־6.9% ל־6.3 מיליארד שקל, ונתון שבולט במיוחד הוא מחזור המכירות של שופרסל אונליין, שמהווה 14% מהמכירות לעומת 11.1% בתקופה המקבילה.


נתון מעניין נוסף שבולט לעין הוא המכירות של מוצרי המותג הפרטי, שמהוות 24% מהמכירות לעומת 21.8% בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות ממגזר הנדל"ן הסתכמו ב־42 מיליון שקל לעומת 41 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר הגידול נבע בעיקר מאכלוס שטחים פנויים ומשטחים חדשים בנדל"ן המניב.



נתון נוסף מתייחס להכנסות מניו פארם ברבעון השני השנה, שהסתכמו ב־134 מיליון שקל. ההפסד התפעולי הסתכם בארבעה מיליון שקל וההכנסות מניו־פארם במחצית 2018 הסתכמו ב־274 מיליון שקל. בתגובה לדברים מסר היו"ר החדש ביאור כי "אני מכהן בדירקטוריון כבר כמה שנים בתור סגן היו"ר. התוצאות הטובות הן באחריות ההנהלה ונמשכות ברבעונים האחרונים לא רק מבחינה פיננסית אלא תואמות את האסטרטגיה הרב־שנתית".



גם בלאומי שוקי הון התייחסו אתמול לדוחות שהוצגו ומסרו כי "שופרסל פרסמה תוצאות טובות לרבעון השני, וזאת כאשר לוקחים בחשבון שהרבעון הושפע לרעה מעונתיות בשל עיתוי החגים. כמו כן, שופרסל פיננסים וניו־פארם מעיבים על התוצאות. אם נסתכל על קמעונאות המזון בלבד, הרשת הציגה גידול של 16.5% ברווח התפעולי".