סערה גדולה התעוררה ​השבוע ​סביב פסק הדין החריף של הדיין מנחם פשיטיצקי מבית הדין לעררים בירושלים, הממליץ לממשלה לגרש את כל המסתננים חזרה לאריתראה. הדיין ​הרחיב הרבה מעבר לנדון הספציפי של מגיש הערר ו​האיץ בממשלה לגרש את המסתננים​,​ עקב ההתפתחויות הגיאו-פוליטיות באריתריאה, וציין כי מהתרשמות​ רבת שנים מדובר במהגרי עבודה ולא בפליטים.



כמו כן, הוא ביקר בחריפות את פסיקות בג"ץ בנושא​, הביע דעה שלילית על מתווה האו"ם​, ואף הגדיל לעשות ​כאשר קרא לממשלה לחוקק את פסקת ההתגברות כדי ליישם את מדיניות ההגירה של ישראל.



גורמים במערכת אמרו למעריב אונליין כי מדובר בפסק הדין האחרון של הדיין פשיטיצקי שהודח למעשה משיפוט, עקב "אי התאמה"​,​ אך לא ברור מה עומד מאחורי הגדרה עמומה זו. מנגד, גורם אחר טוען כי פשיטיצקי החליט בעצמו לפרוש לאחר שהתקבלו תלונות על דרכו ושיטתו ולאחר שלא קיבל גיבוי מצד המערכת. ​



פשיטיצקי מכהן כשמונה שנים כדיין, בתחילה כדיין בבית הדין למשמורת ולפני שנתיים קודם לבית הדין לעררים. ​בחודשים האחרונים לא קיבל תיקים חדשים, וחלק מן התיקים אף עברו לדיינים אחרים.​​​​​ פשיטיציקי ידוע כדיין הנוקט יד קשה כלפי המסתננים ומבקשי המקלט, בניגוד לדיינים אחרים בבתי הדין לעררים.



במערכת שוררת מבוכה מפסק הדין אשר חריג ​מאוד ​בהיקפו וחריג בתעוזתו ובהתרסתו כלפי המערכת, ויש המעריכים כי מדובר ​פסק הדין הוא "מתנת פרידה" מרירה של הדיין. למעריב אונליין נודע כי כבר לפני מספר חודשים הציעו לדיין לעבור לכהן בבית הדין למשמורת, משיקולים של ניהול בתי הדין. בין היתר, כי חשבו שיש אי-התאמה לתפקיד.



תגובת הנהלת בתי הדין לעררים: איננו רואים לנכון להתייחס לסוגיות פנימיות של ניהול ויחסי העבודה בבתי הדין. למעלה מן הצורך נציין את המובן מאליו, כי דייני בית הדין נהנים מעצמאות שיפוטית ואין עליהם מורא למעט הדין.