המיליארדר אילון מאסק הודה בראיון שפורסם הבוקר (שישי) בניו יורק טיימס, תוך שהוא מנסה לשמור על קור רוח, כי "השנה האחרונה היתה אחת הקשות והכואבות ביותר בקריירה שלו". "היא היתה מאוד מתסכלת", אמר. למרות שמזה כשני עשורים מאסק נחשב לאחד המנהלים השאפתניים והמשפיעים בסיליקון ואלי, הוא הרשה לעצמו להציג בראיון חולשה ופגיעות, שרבים במעמדו לא מציגים בתקשורת.



השנה האחרונה אכן היתה מאוד אינטנסיבית עבור מנכ"ל טסלה, בעיקר מאז הציוץ שכתב מוקדם יותר החודש ובו הצהיר כי יהפוך את החברה לפרטית. הדבר גרם לטלטלה בבורסה ולעלייה של לפחות חמישה אחוזים במניית טסלה. הכתבים ציינו כי מספר פעמים במהלך השיחה, שנמשכה קצת יותר משעה, נראה כי מאסק נחנק ומנסה להחזיק את הדמעות. אחת הנקודות הבולטות ביותר היו הרגעים שבהם סיפר שכמעט הפסיד את החתונה של אחיו, וכי נאלץ להעביר את יום הולדתו כשהוא קבור בעבודה במשרדי טסלה. באותו היום התקיימו פגישות מכריעות בנושא הדגמים הבאים שייכנסו לפס הייצור.



אירוע משמעותי וסוער נוסף בתקופה האחרונה, היה הציוץ שכתב והוביל פתיחת חקירה פדרלית נגד חברת הרכב. לדברי גורמים המעורים בפרטים, הדבר הכעיס רבים מחברי הדירקטוריון בחברה. בימים אלה נעשים מאמצים למצוא סמנכ"ל שיוכל לכהן תחתיו, וכך למעשה להקל חלק מהעומס שמוטל על מאסק, כך טענו אנשים המעורבים בחיפושים. בנוסף, גורמים בדירקטוריון הביעו דאגה מכך שהוא נעזר בכדורי הרגעה. 



"פנינו בעבר לשריל סנדברג, שעובדת כיום בפייסבוק", סיפר מאסק על הניסיונות למצוא מספר 2 שיכהן תחתיו, וסיכם: "אני לא הולך לעזוב את התפקידים שלי בחברה, אבל אשמח לדעת אם אתם מכירים מישהו שיכול לעשות את זה יותר טוב ". 



מאסק רצה תעבוד בשבילו. שריל סנדברג. צילום: רויטרס
מאסק רצה תעבוד בשבילו. שריל סנדברג. צילום: רויטרס



המיליארדר סיפק את הרקע לכתיבת הציוץ שעורר את הסערה. ב-7 באוגוסט הוא התעורר בבית עם חברתו, התארגן ונסע ברכבו לשדה התעופה. במהלך הנסיעה כתב את הציוץ המדובר ובו הסביר שימכור מנייה ב-420 דולרים. בנוסף הוא ציין כי יש לו מקור מימון נוסף. על פי ההערכות, מכירת המניות היתה שווה למעלה מעשרה מיליארד דולרים. 



מאסק רמז בראיון שלקח סמים, אך הבהיר כי הדברים שעוררו סערה לא נכתבו בהשפעתם: "לא הייתי על סמים כשכתבתי את הציוץ. קשה לעבוד בהשפעת מריחואנה זה פוגע באפקטיביות". לדבריו, מטרת כתיבת הציוץ היתה הגברת השקיפות. הוא ציין כי אף אחד לא ראה את בטקסט לפני הפרסום. מדובר במועד לא שגרתי לפרסום תחזיות כאלה שכן מדובר היה באמצע יום המסחר בבורסה בארצות הברית.



דובר טסלה מסר בתגובה כי מאז אותו ציוץ מדובר, מאסק התחייב שלא לצייץ על נושאים כאלה מבלי להיוועץ בדירקטוריון קודם לכן. המיליארדר ציין כי אין בכוונתו לעזוב את הטוויטר. עם זאת, גורמים אמרו שהם היו מעדיפים שהוא יתעסק במכוניות ולא בציוצים.



במהלך השיחה מאסק נע בין צחוק לעצב ודמעות, וסיפר כי הוא עובד כ-120 שעות בשבוע. "לא לקחתי חופשה של יותר משבוע מאז שחליתי במלריה והייתי מרותק למיטה ב-2001", הוסיף, "היו תקופות שלא עזבתי את המפעל במשך ימים וזה בהחלט בא על חשבון משפחה חברים והילדים שלי". את יום הולדתו ה-47, שחל בסוף חודש יוני הוא העביר בעבודה, וכמעט שפספס את החתונה של אחיו יומיים לאחר מכן. "הגעתי למקום שעתיים לפני האירוע ומיד אחריו המראתי חזרה למפעל", סיפר בדמעות.



אתה חושב שהתשישות שאתה חש משפיעה על מצבך הנפשי?
מאסק: "למען האמת המצב לא טוב. חברים שביקרו אותי אמרו שהם מודאגים מאוד".