הרשויות בהודו הגבירו היום (שבת) את מאמצי ההצלה במדינת קראלה, אחרי שיותר מ-320 בני אדם נספו ומאות אלפים פונו מבתיהם בשל שיטפונות שנגמרו עקב גשמי מונסון. "לא ראינו דבר כזה מעולם", אמר ראש ממשלת מדינת קראלה, פינאראי ויג'איאן.

עונת גשמי המונסון החלה ביוני האחרון, אולם כמויות המשקעים הגדולות שירדו מאז תחילת החודש בקראלה שבדרום הודו החריפו את המצב עם מפולות בוץ והצפות נרחבות כאשר כל 44 הנהרות במדינה עלו על גדותיהם.

כאמור, אמש נמסר כי מאות נהרגו, כאשר יותר ממאה מהקורבנות נרשמו בתוך 24 שעות, ויותר מ-220 אלף בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם ולעבור למקלטים זמניים. כמו כן, כבישים ברחבי המדינה נפגעו, רשתות התקשורת קרסו וגם שדה התעופה הבינלאומי נסגר עד 26 באוגוסט אחרי שהוצף לחלוטין. בסך הכל נספו יותר מ-900 בני אדם מאז החלה עונת המונסון בהודו.

השטפונות בהודו. צילום: רויטרס


יותר מ-200 אלף פונו מבתיהם. צילום: רויטרס


ראש ממשלת קראלה ויג'איאן ציין כי מדובר בהצפות הקשות ביותר מזה מאה שנה, וכי אסון הטבע הוא "משבר חמור באופן קיצוני. אנחנו עדים למשהו שלא התרחש מעולם קודם לכן בהיסטוריה של קראלה".

ברשתות החברתיות הופיעו צילומים של תושבים שהתחננו לעזרה: "נראה שהמים מגיעים לקומה השנייה", אמר אדם שצולם כשהוא מכוסה במים עד הצוואר. "אני מקווה שאתם רואים את זה, בבקשה תתפללו עבורנו". בסרטון אחר, נראתה אישה שנלכדה בהצפות עם ילד בן שש וקראה "אין לנו מזון או מים, בבקשה תעזרו לנו".


תושבת נוספת, קרישנה ג'איאן סיפרה כי היא ישנה בביתה כאשר חברה העירה אותה: "פתחתי את הדלת והמים נכנסו פנימה", אמרה לבי-בי-סי. "כשיצאנו לרחוב, המים הגיעו עד הצוואר". לדבריה, התושבים המקומיים מתחו חבלים לאורך הרחובות על מנת לסייע לעוברים והשבים לחצות בתוך המים וכך היא הצליחה להימלט מהאזור.

ניסיונות החילוץ. צילום: רויטרס


שטפונות בהודו. צילום: רויטרס




בעקבות האסון החל מבצע חילוץ והצלה נרחב, כאשר כוחות ימיים ואוויריים חילצו תושבים שנלכדו בשיטפונות ושהו על גגות בתיהם המוצפים, אך לפי ההערכות עדיין ישנם מאות לכודים נוספים. גם הממשלה המרכזית התגייסה למבצע ושלחה לקראלה מאות סירות ממונעות, בנוסף לאלפי חליפות הצלה וחבילות מזון עבור המפונים.

אתמול ערך ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, סיור אווירי מעל אזורי ההצפות על מנת לבחון את המצב. הוא הודיע על חבילת סיוע בשווי של 5,000 מיליון רופיות, שתכלול גם עזרה למשפחות הנפגעים, חבילות מזון ותרופות. בנוסף, גם ראשי חלק ממדינות הודו הודיעו כי יעבירו סיוע משלהן לטובת קראלה.