זה לא בשביל האו"ם. נקודה. הארגון העולמי לא יביא, לא יקדם ולא יקרב פתרון רציני ואמיתי להסלמה באלימות המתלהטת בחודשים האחרונים בגבול רצועת עזה וישראל. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, דיפלומט מכובד ומוערך במסדרונות מרכז האו"ם בניו יורק, עשה את תפקידו ואת שנדרש ממנו בעקבות החלטת העצרת הכללית מחודש יוני השנה, שגינתה את ההסלמה וכללה יוזמה להקים כוח שלום חמוש לרצועה. אבל, זה לא ילך. היוזמה לא תגיע לכלל מעשה. אפילו לא קרוב לזה.

כמה סמלי שדוח המזכ"ל התפרסם ביום שבו הלך לעולמו קודמו בכהונה הרמה, קופי אנאן. המזכ"ל לשעבר זכור בקורות הארגון העולמי גם בגין המעורבות הדיפלומטית הפעילה שגילה בשנות כהונתו בתחום המאמץ להשיג התקדמות לקראת פתרון מדיני לסכסוך הישראלי־פלסטיני. קופי אנאן גם דיבר הרבה על הסכסוך. בנאום פרידה מתפקידו, שנשא בדצמבר 2006, ביטא את תסכולו מהקיפאון המתמשך בסכסוך. אנאן אמר אז משפט שתוקפו לא פג: "מה שמתסכל בעימות הישראלי־פלסטיני הוא חוסר היכולת של הצדדים המעורבים להבין את העמדה של הצד השני ואי־הרצון שלהם אפילו לנסות". 
אנאן הצליח בתפקידים בכירים שמילא במשך יובל שנים באו"ם, אבל הפך בעל כורחו דוגמה לכישלון ולחוסר האונים של הארגון במאמצים להפוך לגורם מרכזי ומשפיע בקידום פתרון לסכסוך הישראלי־פלסטיני.

צדק שגריר ישראל באו"ם דני דנון, שמיהר לדחות את הצעת המזכ"ל וטען כי "ההגנה היחידה שהעם הפלסטיני זקוק לה היא ממנהיגיו". האו"ם יכול לפעול באופן אופרטיבי בסכסוכים ובמשברים אזוריים, רק אם קיימת הסכמה כללית בין הצדדים היריבים עצמם, או תיאום מוסכם ושיתוף פעולה בין המעצמות, שלהן זכות וטו במועצת הביטחון.
בכל הנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני, אין שבריר של הסכמה כללית בין ישראל להנהגה הפלסטינית בנוגע לצעדים אופרטיביים בשטח, ושתי המעצמות המרכזיות, ארה"ב ורוסיה, לא היו מעולם כל כך חלוקות, פרודות ועוינות זו לזו בכל הקשור למצב במזרח התיכון היום. חכו עד ששגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי תגיד את מה שהיא חושבת על הצעת המזכ"ל. גוטרש יהיה צריך לחפש מחסה מהלעג של השגרירה להצעתו.
זה לא בשביל האו"ם. גם עיתוי היוזמה למהלך מעשי שיביא לבלימת אלימות בגבול עזה וישראל, לא יכול להיות גרוע יותר. הבית הלבן מתמודד בלי הצלחה מיוחדת עם מאמץ לגיבוש תוכנית שלום הכוללת תוכנית לסיוע כלכלי לרצועת עזה. שיגור כוח או"ם מזוין לרצועה עכשיו, ייראה ויתפרש כמו ארגון שנדחף בכוח, מפריע ומחבל בשאיפה האמריקאית לקידום השלום באזור.