הלחץ שמופעל על יו"ר הרשות הפלסטינית לחדש את תשלום משכורות עובדי הציבור ברצועת עזה אינו נושא פרי בשלב זה, וגורמים במערכת הביטחון מעריכים כי אבו מאזן צפוי אף להחריף את צעדיו נגד ממשל החמאס בעזה ויבצע קיצוץ נוסף בכספים המועברים לרצועה. למצב היחסים הקשה שבין החמאס לרשות הפלסטינית עלולה להיות השפעה גם על המצב הביטחוני בדרום, וגורמים בישראל מעריכים כי כישלון ניסיונות הפיוס בין פלגים אלה ישפיע באופן ישיר על המצב הביטחוני ועל הסיכוי להגיע להסדרה בין ישראל לחמאס, למרות ההתקדמות בשבועיים האחרונים. אבו מאזן למעשה מאותת שהוא לא יהיה מוכן לעמוד מהצד מול הסדרה ברצועת עזה ולא להיות חלק משמעותי בהסכם.



ובעוד המגעים והלחצים נמשכים, סמוך לגדר נמשכים האירועים וגם אתמול נגרמו בעוטף עזה מספר דליקות כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מהרצועה. בגלל האירועים בסוף השבוע נסגר מעבר ארז והוא צפוי להישאר סגור עד להודעה חדשה, למעט מקרים הומניטריים דחופים. יש לציין כי גם כך מעבר ארז פתוח כמעט רק למקרים הומניטריים, מלבד מעבר של כמה עשרות סוחרים עזתים, כך שבכל מקרה הסגירה היא צעד שמשמעותו יותר סמלית.



בישראל נמנעים מהחמרת הצעדים מול הרצועה, ומעבר כרם שלום נשאר בינתיים פתוח למרות הדליקות. גורמים ביטחוניים אומרים כי בימים האחרונים ניכרת ירידה בכמות האירועים וצריך להמתין כמה ימים עד שהתמונה תתבהר וחמאס ישתלט על המצב באופן מוחלט. אם יימשכו האירועים גם בימים הקרובים, ישראל תשקול שוב את צעדיה, אבל בשלב זה צריך לתת הזדמנות לנסיונות להגיע להסדרה וליציבות ביטחונית.



יישאר פתוח. מעבר כרם שלום. צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90



מהלכים מדיניים נמשכים גם בזירות אחרות: ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, נחת אתמול בישראל וייפגש מחר עם שר הביטחון אביגדור ליברמן. השניים ידונו במצב בסוריה ובנוכחות הכוחות האיראניים שם, וכן על המצב הביטחוני בדרום. בולטון כבר נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לארוחת ערב במעון הרשמי בבלפור ואמר בפתח הפגישה: "ברור שעומדים בפנינו אתגרים גדולים, לישראל, לארה"ב ולעולם כולו. תוכנית הגרעין של איראן ותוכנית הטילים הבליסטיים נמצאות בראש הרשימה. אז אני שמח להיות פה ומצפה לדיונים בינינו". נתניהו אמר: "אני מצפה לשוחח איתך על נושאים רבים, אך בעיקר כיצד להמשיך לבלום את התוקפנות של איראן באזור ולהבטיח שלעולם לא יהיה להם נשק גרעיני. יש נושאים רבים אחרים, אך זאת נקודת התחלה טובה".



הבוקר צפוי בולטון להיפגש עם נתניהו לפגישה נוספת בלשכתו ועם ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת. בולטון התראיין לרשת ABC ואמר כי המטרה של ארה"ב היא חיסול דאע"ש והחזרת הכוחות האיראניים לאיראן - מטרה משותפת לארה"ב, רוסיה וישראל. בהמשך השבוע צפוי בולטון להיפגש בז'נבה עם מקבילו הרוסי, היועץ לביטחון לאומי ניקולאי פטרושב. הביקור הקצר בישראל טרם הפגישה עם פטרושב מעיד על רצונה של ארה"ב להבין לעומק את דרישותיה של ישראל בעניין סוריה לקראת הפגישה בז'נבה.