הקרב על נגידות בנק ישראל עלה אתמול מדרגה בעקבות הודעה רשמית של משרד האוצר שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון ראיינו את פרופ’ אפרים צדקה לתפקיד. מועמד רציני נוסף, פרופ’ בן ציון זילברפרב, רואיין לתפקיד לפני מספר ימים ונתן את הסכמתו.

נתניהו וכחלון אמורים לראיין בקרוב גם את פרופ’ מריו בלכר. בלכר, ממוצא דרום אמריקאי, המקורב לאדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די. בי, מנסה לקדם את מועמדותו על אף שלפני חמש שנים נדחה על ידי נתניהו, שאף לא טרח לחזור אליו. על פי ההודעה, לא מן הנמנע כי ירואיינו מועמדים נוספים. הראיון עם פרופ’ צדקה נמשך כשעה ונכח בו גם פרופ’ אבי שמחון, יו”ר המועצה הכלכלית שהוזכר בעצמו כמועמד לתפקיד. על אף ששמחון הכחיש זאת, אם אכן מועמדותו אקטואלית - נוכחותו בראיון בעייתית.

את פרופ’ צדקה הציע לתפקיד כחלון, שהפציר בו להגיש מועמדות. שר האוצר מעריך מאוד את פעילותו ואת השקפותיו הכלכליות. באופן סמלי ביקר כחלון במוזיאון יהדות בבל באור יהודה שפרופ’ צדקה אחראי עליו, והביא עימו לביקור במוזיאון גם את הנהלת האוצר. גורמים באוצר אישרו כי צדקה הוא המועמד המועדף עליהם. 


במהלך הפגישה נשאל צדקה על עמדותיו הכלכליות והפתיע במספר אמירות. ראשית, הוא העניק לנתניהו את ספרו “שקיעתה של מדיניות הרווחה” ובו כל תובנותיו יוצאות הדופן על מדיניות זאת. בהמשך, הוא הסביר את עמדתו לגבי תפקידו הנוסף של הנגיד כיועץ הכלכלי של הממשלה. לדבריו, מדובר בתפקיד פוליטי למחצה כפי שאמר כלכלן המקרו הידוע פול אנתוני סמואלסון. כשאחד הנשיאים שאל את סמואלסון מה צריך לעשות באמריקה הוא השיב שצריך לצאת מווייטנאם.

נתניהו וכחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


פרופ’ צדקה מכהן כחבר במועצה המנהלית של בנק ישראל ומכהן באוניברסיטת ת”א כפרופ’ בבית הספר לכלכלה על שם איתן ברגלס. בעבר כיהן כדירקטור בבנק לאומי ובחברת פז, ועד 2005 שימש כיו”ר שיכון ובינוי לפני שזו נמכרה לשרי אריסון. בגין עסקת מכירה זו הוגשו תביעות על כך שחברת העובדים נמכרה בזול, אלא שתביעות אלה, שהגיעו עד לבית המשפט העליון, נדחו. את מועמדותו של בן ציון זילברפרב הגיש נתניהו. הוא שימש בעבר כמנכ”ל משרד האוצר וכדירקטור בבנק לאומי, ולאחרונה מונה לתפקיד חבר דירקטוריון בנק דיסקונט.

הנגידה קרנית פלוג פורשת ב־12 בנובמבר לאחר שהודיעה בתבונה שאין ברצונה להאריך את כהונתה. עם זאת, כמו בפרשת המינוי לפני חמש שנים, ייתכן שברגע האחרון יפנו אליה מחוסר ברירה ושוב היא לא תוכל לסרב. על פי החוק, מי שחותם על כהונת נגיד בנק ישראל הוא נשיא המדינה המקבל את המלצת הממשלה. את המינוי לממשלה מביא ראש הממשלה תוך התייעצות עם שר האוצר. בתהליך המינוי הנוכחי כחלון ונתניהו שומרים על שיתוף פעולה ולא מפתיעים זה את זה. עם זאת, בתחילת הדרך חייבים להביא את המינוי של הנגיד החדש לוועדה למינוי בכירים בשירות הציבורי, שבשל הרכבה נמצאת בעצמה בסימן שאלה.