שנת תשע"ח הייתה שנה רצופת אירועים רבים בתחום המוזיקה והתרבות. אם בשנת תשע"ז גל הרגאטון הלטיני שטף את המדינה, הרי שבשנה הנוכחית הפופ ה"מסורתי" חזר לשלוט במרכז העניינים ורוב האמנים, מאייל גולן, דרך שרית חדד ועד שלמה ארצי, עשו "הסבה" לפופ עכשווי בניסיון "לרכב" על הגל.



ההפקות המוזיקליות המקומיות היו צמודות יותר לחו"ל ובמובן מסוים גם בחו"ל אימצו שירים ואמנים ישראליים יותר מתמיד: סטטיק ובן אל חתמו על חוזה בארה"ב והצליחו בברזיל, רותם כהן הפך לכוכב בספרד כששיתף פעולה עם אנריקה איגלסיאס ודודו טסה ונסרין אפילו התלוו לרדיוהד לסיבוב הופעות בינלאומי.



זו הייתה גם שנה שבה הראפ שצמח מן הרשת החל לפרוח שוב כשאמנים מקומיים כמו דודו פארוק, עדן דרסו, טדי נגוסה ועוד החלו לצבור קהל רב ולחדור למיינסטרים.



אבל בעיני רבים, שיא פריחתו של הפופ בישראל היה השיר "Toy" בביצועה של נטע ברזילי, זוכת "הכוכב הבא לאירוויזיון" שעשתה היסטוריה וקצרה את המקום הראשון בתחרות האירופית עם שיר פופ טהור ובעיקר כחול לבן.



שנת התשע"ח היא גם השנה הראשונה שאנחנו מקיימים ב"מעריב" את מצעד המוזיקה השנתי ואתם יכולים לבחור מי יהיו זמר וזמרת השנה, הרכב השנה, פריצת השנה, שיר השנה, שופטי הריאליטי של השנה וכוכבי הריאליטי של השנה.



זמר השנה



עומר אדם


השנה האחרונה הייתה בהרבה מובנים שנה בה בלט עומר אדם. שיריו "שני משוגעים", "פעם בחיים", "חברות שלך" ו"אוהבת אותי אמיתי" הפכו ללהיטי ענק. שירו האחרון "בחורים טובים" הצליח אף לעורר פרובוקציה בקרב קהילת הלהט"ב.



נוסף לזאת, זו הייתה שנה בה הצליח אדם להתחבר גם לקהל הותיק יותר כשהקליט דואט עם אייקון ישראלי אחר – שלמה ארצי ("לא הפסקתי לחפש אותך") והחידוש שלו לשירו של אברהם שלונסקי "בוקר טוב" אותו ביצע יחד עם גידי גוב בפרסומת ל"בזק" הפך לחצי המנון השנה.



כמו כן, השנה שבר אדם שיאי מכירות כשמכר תוך שעה אחת בלבד 30 אלף כרטיסים להופעת הענק שלו באצטדיון סמי עופר, כפי שעשה גם למספר הופעות ב"היכל מנורה מבטחים" בתל אביב.






אייל גולן


כוכב הזמר המזרחי הוותיק היה במרכז הכותרות גם בשנה החולפת: הוא חבר ללהקת "אתניקס" למופע משותף במסגרתו חזרו לשיריהם הנוסטלגיים מסוף הניינטיז, וכן חבר למשה פרץ למופע משותף שהניב שני דואטים: "הולכים להשתגע" ו"המילים החסרות".



בדצמבר 2017 פורסם כי בקרוב יעלה מחזמר המבוסס של שיריו של גולן "זה אני" שיכתוב מאור זגורי ואם לא די בכך, השנה מצא גולן עצמו (שוב) שופט בתכנית ריאליטי משותפת שלו עם הנמסיס - אביב גפן ב"אביב או אייל".



מבחינת עשייה מוזיקלית, גולן שחרר השנה אלבום דואטים עם זהר ארגוב ז"ל כמחווה למלך הזמר המזרחי של האייטיז, מספר שירי סולו משלו בהם "אסתדר לבד", "כמו בספרים ההם", "טירוף מתוק" וגרסת כיסוי ל"האם להיות בך מאוהב" כפרומו לתכנית המשותפת שלו עם גפן.






 

רותם כהן


אחד מנושאי דגלו של הפופ הלטיני-ישראלי בשנים האחרונות, רותם כהן, הספיק השנה לשחרר אלבום שלישי - "כל כך יפה לך", לשתף פעולה עם הזמר הקובני דסמבר בואנו ("כל כך יפה לך"), עם אנריקה איגלסיאס (Subeme La Radio) ואפילו לככב עם שיתופי פעולה אלה במצעדי הפזמונים בברזיל ובספרד. על הדרך, הפך כהן גם לפרזנטור של חברת "ACE" המתמחה בעיצוב הבית.






דודו טסה


השנה הייתה שנה פעילה מאוד עבור טסה. אם בשנה שעברה זכה השיר שהלחין לנצ'י נצ' ("כל הזמן הזה") בתואר שיר השנה במצעד גלגל"צ, הרי שהשנה הוסיף טסה ליצור ולהפיק מוזיקלית יחד עם שותפו ליצירה ניר מימון למיטב האמנים בהם נינט טייב ("גיבור"), עלמה זהר ("כחולת עיניים"), ישי לוי ("מול גלי המים").



במקביל לעשייתו עבור אחרים, הספיק לחבור למשורר אלי אליהו ולהקליט אלבום סולו חדש משיריו: "איגרת אל הילדים" וכן להוציא מספר שירים בהם "פריד", "אם באהבה מדובר", "צומת דרכים". אה, ובואו לא נשכח את הדואט עם עומר אדם ל"לולה" במסגרת פסטיבל התמר.





איתי לוי

לאחר שכיכב בדוקו-ריאליטי "מחוברים", החל איתי לוי לעבוד במרץ על אלבומו הרביעי, "שתשרף האהבה", שהיה גם שיר הנושא שלו, מתוכו יצאו גם השירים "שורדים אהבה" ו"פתאום אהבה"

כמו כן, שיתף השנה לוי פעולה עם שני זמרים: סטפן לגר בלהיט "מאמו" וליאור נרקיס בשיר "מסיבת רווקים".




אליעד

בסוף 2017 הציג אליעד את הסינגל הראשון הנושא שם אלבומו השלישי - "תמיד חלמתי" שזכה להצלחה רבה. מתוך האלבום יצאו גם סינגלים נוספים בולטים בהם "זמן", "סוף השבוע" ו"שמיים". האלבום הגיע למעמד "אלבום פלטינה".

כמו כן, היה אליעד מיוצרי להיטו של בניה ברבי - "מישהו איתי כאן" ו"קרוב אלי" של שמעון בוסקילה.




עברי לידר

לידר, שגם השנה שימש כשופט בתכנית המוזיקה "אקס פקטור ישראל", הוציא השנה שני להיטים: "מוגזם" ו"נסיכה שלי" (שבקליפ שלו כיכבה בר רפאלי). את השירים ליווה סיבוב הופעות חדש - "כאן ועכשיו".

כמו כן, שיתף פעולה מוזיקלי עם כשרונות פופ צעירים כמו סטפן לגר וג'ורדי (ירדן פלג) שהציגו אותו באור צעיר ורלוונטי מתמיד.




אמיר דדון

לאחר ההתנסות המוזיקלית המוצלחת שלו בקברט הרוק של קרן פלס - "לילה 1 באפריל" שקצר שבחים ומתוכו יצא לאחרונה השיר "כל שנה יש אפריל", דדון חבק השנה אלבום שלישי ומשובח - "לבחור נכון" שכלל מלבד שיר הנושא שירים בולטים כ"כל יום כמו נס", "כשאהוד שר" ו"בואי נדבר בינינו".




ישי ריבו

זמן קצר לאחר צאת אלבומו השלישי של ישי ריבו - "שטח אפור" בפברואר 2018, הוא הגיע למעמד המכובד של "אלבום פלטינה". שירים מהאלבום כ"הנה ימים באים", "אחת ולתמיד" ו"לשוב הביתה" הפכו ללהיטים וכבשו את המקום הראשון במצעדים השבועיים של גלגל"צ.
 



חנן בן ארי

כשהלהיט הענק שלו "ויקיפדיה" זיכה אותו בשנה שעברה בתואר "שיר השנה" של אקו"ם, חנן בן ארי הוציא באפריל השנה בבטחה את אלבומו השני במספר - "לא לבד" שהוכיח שהחיים שלו אכן תותים ולו בזכות להיטי ענק כ"לא לבד", "מה אתה רוצה ממני" ו"בשורות טובות" שהמשיכו את גלי ההצלחה של אלבום הפריצה שלו משנת 2016.