שר הביטחון אביגדור ליברמן, ביקר הבוקר (שלישי) בתרגיל צבאי בצפון, עם מפקד הפיקוד, אלוף יואל סטריק, ומפקד זרוע יבשה, אלוף קובי ברק. "אמנם תשומת הלב התקשורתית הציבורית עדיין בדרום, אבל לא שכחנו אף לא לרגע אחד את הצפון", פתח השר את דבריו וחלק את רשמיו מהתרגיל בו צפה: "מדובר על תרגיל משולב של היחידות הכי טובות ומבחינת היכולת וכושר הביצוע אין ספק שמדובר בצבא הכי טוב במזרח התיכון כולו לפחות. אלו כוחות שמסוגלים להגיע לכל נקודה ונקודה במזרח התיכון. אנחנו ערוכים גם פה, אנחנו עוקבים אחרי כל השינויים וכל האירועים גם בסוריה וגם בלבנון, וכמו שאמרתי, החוכמה היא להיות ערוך בשתי החזיתות כל הזמן, גם בדרום וגם בצפון".



ליברמן נשאל לגבי המצב בדרום, ובלוני התבערה שממשיכים להגיע לשטח ישראל. "קודם כל, כשאנחנו מדברים על העובדות בשטח יש ללא ספק ירידה דרמטית. גם במקרה של הירי אתמול מדובר כנראה באדם בודד שלא משויך לאף אחד. אי אפשר למנוע באופן מוחלט מקרה טרור בודד כזה או אחר. גם לגבי בלונים, כשאני רואה בתקשורת שיש בלונים בדרום ומתקשר לצה"ל, לפיקוד דרום, אומרים לי שנכון היו בלונים, אבל אלו בלונים בלבד ולא בלוני תבערה".



"אין ספק שיש ירידה אבל זה לא מספיק, ולכן כל מה שאנחנו עושים ומה שחשוב באמת, זה ליצור זיקה מוחלטת בין השקט הביטחוני לבין ההטבות הכלכליות. בסופו של דבר, צריך להבין שבהסתכלות ל-12 שנה קדימה, על מה אנחנו רוצים לראות בסוף, מה שאנחנו מדברים עליו זה שקט ביטחוני, ולכן חייבים להבין שזוהי גם פונקציה של המצב הכלכלי. אני שומע אין ספור דיבורים וסיפורים על ההסדרה של מדינת ישראל עם חמאס ואני חוזר ואומר, אנחנו אכן מדברים עם המצרים, עם האו"ם ועם הגורמים בזירה הבינלאומית. מבחינתי יש רק הסדרה אחת והיא המציאות בשטח, ואם רוצים להגיע לאיזושהי הסדרה כללית, אז תנאי מוגדר זה ההסדר בנושא שבויים ונעדרים. אנחנו מתנהלים באופן חד צדדי בהתאם למציאות בשטח וכנראה כך גם יימשך".



על מטוס הקרב האיראני שנחנך הבוקר על ידי הנשיא רוחאני, אמר שר הביטחון כי "אני חושב שזו תגובה טבעית למצוקה כלכלית. האיראנים מרגישים מאוד לחוצים מהסנקציות האמריקאיות וגם בעיקר מהמשך הסנקציות וכתגובה לכך הם שולפים כל מיני סיפורים, אך גם אסור יותר מדי לזלזל".



ליברמן, שהבוקר צייץ נגד הלוויית המחבל מאום אל פחם, אמר כי "מצער לראות אלפים מאזרחי ישראל שנהנים מחופש, משגשוג ומצמיחה כלכלית, מלווים מחבל עם דגלי פלסטין ועם קריאות 'בדם ובאש נפדה את השהיד'. הדבר הזה רק מעיד שכנראה האנשים האלו לא שייכים לחברה הישראלית, וגם האזרחות הישראלית שלהם היא מקרית לחלוטין וכנראה שגויה לחלוטין".



"אני לפחות, מעולם לא הסתרתי באותה הסתכלות שלי על הסדר הקבע עם הפלסטינים, אם היא אי פעם תהיה, אין שום סיבה שאום אל פחם תמשיך להיות חלק ממדינת ישראל אלא חלק מפלסטין ואני בטוח שאצל אבו מאזן יהיה להם את אותו חופש ביטוי ואותם יתרונות כלכליים, וכמובן ייהנו מהדמוקרטיה הפלסטינית במיטבה".