הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, החליט היום (שלישי) להורות על פתיחה של חקירת מצ"ח ביחס לשני אירועים בהם נורו פלסטינים ברצועת עזה על-ידי כוחות צה"ל. מדובר בפעם הראשונה בה נפתחת חקירה בנוגע לעימותים עם הפלסטינים בגבול הרצועה מאז תחילת האירועים שזכו לכינוי "צעדות השיבה" במרץ האחרון.



האירוע הראשון הוא מותו של עבד אל-נבי מירי צה"ל סמוך לגדר המערכת מזרחית לג'באליה, ביום הראשון של גל המהומות ב-30 במרץ השנה. על פי התיעוד שהופץ על ידי הפלסטינים לאחר המקרה, הוא נורה מכוח צה"ל כאשר גבו מופנה אל הכוח. משפחתו של ההרוג טענה כי הוא אינו פעיל חמאס, בצה"ל טענו לאחר האירוע אחרת.



האירוע השני, הינו מותו של עותמאן חלס בן ה-15 מירי צה"ל סמוך לגדר המערכת באזור מעבר קרני, בחודש שעבר.



עימותים על גדר הצועה. צילום: רויטרס



מצה"ל נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר עיון בתחקירים הפיקודיים, בממצאי מנגנון התחקור המטכ"לי ובמידע שהתקבל בצה"ל, לאור החשד שבאירועים אלה בוצע ירי שלא בהתאם לכללי הפתיחה באש. עם השלמת החקירות ייבחנו ממצאיהן על ידי הפרקליטות הצבאית.



עד להחלטה זו של הפצ"ר, באירועים אחרים שנבדקו נטען בצה"ל כי גם במקרים שהיו תקלות מבצעיות של הכוח שהובילו למותם של פלסטינים, הנסיבות בשטח לא הצדיקו פתיחה של חקירת מצ"ח. כאמור, בשני המקרים הללו סבור הפצ"ר אחרת, והחליט כי יש מקום לחקירה ולא רק לבדיקה על ידי גורמים מבצעיים.



עדאלה מבקש לחקור את הפצצת "המרכז התרבות" בעזה


בתוך כך, עמותת עדאלה פנתה לפצ"ר, לשר הביטחון ליברמן וליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, בבקשה לפתוח מיד בחקירה בעקבות הפצצת והריסת בניין "המרכז לתרבות ולמדע" ברצועת עזה במהלך סבב הלחימה האחרון בדרום לפני כשבועיים. 
בפניית הארגון נטען כי "על פי הדיווחים והעדויות בשטח, הפגיזו כוחות הצבא את מבנה המרכז בתשע הפגזות, תחילה באמצעות מל״טים שירו שישה טילים על המבנה ולאחר מכן באמצעות מטוסים קרביים שירו שלושה טילים נוספים. כתוצאה מהתקיפה, נהרס המבנה כליל ונפצעו לפחות 24 בני אדם, לרבות ארבעה ילדים, ארבע נשים ועיתונאי אחד. כמו כן, נגרמו נזקים משמעותיים לעשרות מבנים ודירות מגורים הנמצאים בסמיכות למרכז".
עוד נכתב: "ההתקפה וההריסה של מבנה המרכז מנוגדות גם לעיקרון ההבחנה של דיני המלחמה שלפיו נגזרו כמה כללים שמהווים נכסי צאן ברזל, לרבות האיסור המוחלט על התקפת אזרחים או מטרות אזרחיות. התקפות שאינן נשענות על הבחנות בין מטרות צבאיות לאזרחיות הינן אסורות, מהוות הפרה חמורה של דיני המשפט הבינלאומי ההומניטרי ועולות כדי פשעי מלחמה".