מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח, דרש היום (שלישי) מהמדינה לעצור באופן מיידי את יבוא העגבניות מטורקיה, שלטענתו עלול לגרום לקריסה של חקלאים רבים. "זה שבועות רבים שמחירי העגבניות ברשתות ובשווקים סבירים בהחלט, כ-4-5 שקל לק"ג, והחקלאים מספקים את כל הביקוש של הצרכנים, כך שאין מחסור בעגבניות ואין באמת צורך בעידוד הייבוא. ובכל זאת מתבצע עתה ייבוא 'פרוע' מתורכיה בכמויות גדולות, ייבוא שעלול למוטט מאות מגדלי ירקות".



לדבריו, "המצב הגיע לכך שהשבוע צפויות להגיע לישראל כמויות אדירות של עגבניות מטורקיה, בהיקף השווה לכל הייצור השבועי של חקלאי ישראל. ניסיון העבר מראה כי הגברת הייבוא אינה משפיעה על יוקר המחיה ואינה מורידה את המחיר לצרכן, אלא רק מעלה את הרווחים של היבואנים ושל רשתות השיווק, ופוגעת בחקלאות המקומית".



בתוך כך, הוסיף יפרח: "אני קורא לשר האוצר ושר החקלאות לבטל מיד את הצו המיותר המאפשר ייבוא ללא מכס, ולפצות את החקלאים על נזקיהם". על רקע המצב שנוצר, ביקש יפרח משר האוצר משה כחלון לבחון מתן סיוע חירום למגדלי העגבניות, שנפגעים מהמצב באופן אנוש שעלול להיות בלתי הפיך, ולהקים מיד קרן סיוע של כ-20 מיליון שקל, כדי לסייע למגדלי העגבניות שנפגעו.  



משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"רוב שדות העגבניות נמצאים בנגב המערבי ובמושבי עוטף עזה. החקלאים הכינו ושמרו על השדות 'תחת אש' תרתי משמע חודשים רבים, תוך התמודדות עם תנאים לא קלים ואיום מתמיד. עתה, מתבצע ייבוא זול ללא מכס שממוטט את השוק. אין מדינה בעולם שמסובבת כך את הגב לחקלאים - זו מדיניות שחייבת להיפסק מיד", הסביר יפרח. 



מדי שנה משווקות בישראל כ-180 אלף טון עגבניות טריות, מתוכם כ-20 אלף טון עגבניות שרי. העגבניות משווקות לאורך כל השנה, וצריכתן מהווה כ-15% מסך צריכת הירקות הטריים. ישנם כ-500 מגדלי עגבניות, כאשר אזורי הגידול העיקריים הם חבל אשכול, שדות נגב ורמת נגב. בישראל צריכת העגבניות לנפש היא כ-25 ק"ג לשנה, וההוצאה השנתית לתצרוכת עגבניות מוערכת בכ-100 שקל לנפש, מתוך הוצאה שנתית של 800 שקל לנפש על ירקות טריים.