בניסיון להתמודד עם גניבת אמצעי לחימה מהצבא הוחלט בצה”ל ובמשטרה להקים יחידה מיוחדת למאבק בתופעה שהפכה למכת מדינה. היחידה המשותפת למשטרה הצבאית החוקרת (מצ”ח) ולמשטרת ישראל הוקמה כבר בחודש מאי ומכונה פסג”א, פענוח וסיכול גניבות אמצעי לחימה מהצבא.



ההישג החשוב ביותר שלה עד כה נרשם בשבוע שעבר, עם מעצרו של נגד ביחידה קרבית בצה”ל בחשד לסחר בנשק. בד בבד עצרה המשטרה אזרחים המעורבים בפרשה. מדובר אומנם ביחידה צבאית בהגדרתה, אבל היא פועלת בשיתוף פעולה מלא עם כחולי המדים, והוחלט שמפקדה הראשון יהיה קצין בדרגת רב־פקד, שהועדף אותו על פני מתמודדים בדרגת רב־סרן מהמשטרה הצבאית.



היחידה המסווגת מונה יותר מ־20 בלשים, קצינים ונגדים, וממוקמת בבסיס במרכז הארץ. יתרונה הוא ביכולתה לנצל את כל מאגרי המודיעין הזמינים במערכת הביטחון - בצה”ל, בשב”כ ובמשטרה. גם מקורות המימון של היחידה משותפים ומתחלקים שווה בשווה בין הגופים, ממש כמו כוח האדם. מכיוון שמדובר ביחידה מסווגת היא נחשבת “שקופה”. המשמעות היא, בין היתר, שכל אנשיה נעים בלבוש אזרחי בלבד ולא משתמשים בציוד המזוהה עם הצבא או עם המשטרה. שיתוף פעולה מסוג זה נהוג בין גופי הביון השונים, ביחידות מבצעיות ומסווגות מאוד, אבל בכל הקשור לטיפול בפלילים, מדובר במהלך תקדימי שבצבא מקווים שישפר את הטיפול בתופעת הגניבות בצה”ל.



“יש לנו הרבה תיקים משותפים שמורכבות החקירה בהם גדולה”, אמר ל"מעריב־השבוע" קצין המשטרה הצבאית הראשי (קמצ”ר) היוצא, תת־אלוף רן כוכב. “90% מגנבי הנשק הם אזרחים, לעתים בסיוע מתוך הצבא ולעתים לא. החומות בין הארגונים מקשות על הטיפול. כעת, במקום הדיונים הבלתי נגמרים בשאלה מי עושה מה, אנחנו עושים משהו אחר. בצה”ל מדברים על האירוע במחנה נתן לפני כשנה, שבו נגנבו 33 כלי נשק, כאירוע שהמחיש את הצורך המובהק בעבודה משותפת. במקרה הזה לפחות הצליחו במשטרה ובמערכת הביטחון להשיב את כל הנשקים עד האחרון שבהם, אבל ברור לכולם שמחדל כזה אסור שיחזור”.



דוח מבקר המדינה בנושא הפשיעה במגזר הערבי, שפורסם בשבוע שעבר, ביקר בחריפות את תופעת גניבות הנשק מצה”ל. בין השאר ציין המבקר את היעדר התיאום בין צה”ל, המשטרה והשב”כ במיגור התופעה, שהגיעה לשיאה בשנים האחרונות. על פי ממצאי הביקורת, ב־2016 למשל חל גידול של 200% בהשוואה לשנה הקודמת במספר הגניבות של רימוני יד ולבנות חבלה.



“אין להשלים עם מציאות שבה אמצעי לחימה שמטרתם להגן על אזרחי מדינת ישראל מגיעים לגורמים פליליים”, כתב המבקר בדוח החמור, שהתייחס בין השאר לצורך בשיתוף פעולה בין הגופים השונים. כעת, מקווים בצה”ל ובמשטרה, עם הקמת היחידה המיוחדת, ההתמודדות עם גניבת אמצעי הלחימה תהיה יעילה יותר.