מדינה אחת הנשיא דונלד טראמפ לא יכול להפחיד. היא דמוקרטיה חזקה ואיתנה מדי להיכנע לאיומיו. שמה של המדינה – ארה"ב של אמריקה. זאת המשמעות של שתי ההרשעות הקשות שהוטלו אתמול על שני אנשים שהיו קרובים וצמודים שנים רבות לנשיא - עורך דינו ואיש סודו, מייקל כהן, ופול מנפורט, מי שניהל ועמד בראש קמפיין הבחירות שלו לנשיאות. לשתי ההרשעות יהיו השלכות מאוד לא נעימות לנשיא.

לפי כותרת בעמוד ראשון ב"ניו יורק טיימס" אתמול, ייתכן מאוד שמדובר בהשלכות על המשך כהונתו בבית הלבן. במקביל, תוצאות של הפריימריז לקראת בחירות אמצע הקדנציה מעצימות את האיום על עתידו של טראמפ כנשיא.
 
הנשיא טראמפ מטיל סנקציות נגד איראן, מחריף את מלחמת הסחר שלו נגד סין, מעניש את טורקיה ולועג לאיחוד האירופי. אבל הוא לא יכול לעשות כלום נגד המעצמה ארה"ב, שקיומה, יציבותה והתנהלותה מבוססים על מערכת מאוזנת של זרועות הפועלות באופן עצמאי. אתמול חש הנשיא טראמפ את עוצמת הדמוקרטיה ושלטון החוק של ארצו, וזה היה יום שחור עבורו.
 
הנשיא טראמפ במצוקה. עסקת הטיעון מעניקה לזרוע המשפטית של ארה"ב את האפשרות שחקירת עורך הדין לשעבר של טראמפ תגלה ותחשוף גם מידע ופרטים לאישוש החשדות על התערבות רוסית בבחירות לנשיאות. במקביל, השיטה הדמוקרטית של בחירות לכל חברי בית הנבחרים, לחלק ממושבי הסנאט ולשורה ארוכה של משרות וכהונות בכירות במדינות ארה"ב צופנת צרות לא פשוטות לנשיא.

התובע המיוחד רוברט מולר. צילום: רויטרס
התובע המיוחד רוברט מולר. צילום: רויטרס


תוצאות של בחירות מוקדמות שהתקיימו עד היום בחלק מהמדינות, העלו שמועמדים דמוקרטים זוכים לשיעורי תמיכה ואהדה גדולים באופן משמעותי מיריביהם המועמדים הרפובליקנים. רוב הסקרים המעריכים את תוצאות הבחירות של אמצע הקדנציה שיתקיימו בנובמבר העלו שהדמוקרטים צפויים לנצח ולזכות ברוב בקונגרס ובסנאט - תוצאה שהיא סיוט לנשיא טראמפ. רוב דמוקרטי בשני הבתים, טוענים פרשנים, יניב יוזמה להדחת הנשיא, אימפיצ'מנט.
 

אז מצד אחד - עדות של עורך דין שהיה אחד המקורבים הצמודים ביותר של דונלד טראמפ, שעלולה להעצים את החשדות לקשרים שהיו בין גורמים רוסיים לאנשיו של טראמפ בבחירות לנשיאות. מצד שני, תוצאות של פריימריז שמאוד מחמיאים לדמוקרטים ומאיימים על עתידם הפוליטי של סנטורים וחברי קונגרס רפובליקנים. סיפור לא טוב לנשיא, אבל הוא לא יכול לעשות כלום. זאת אמריקה, עם מערכת משפטית עצמאית ושיטת בחירות איתנה.